Kolejne dwa miasta w obwodnicami
Jeszcze przed świętami udało się drogowcom oddać do ruchu dwie obwodnice, dzięki którym ruch tranzytowy ominie bezkolizyjnie Górę Kalwarii oraz Bolków. W tym drugim przypadku inwestycja została ukończona cztery miesiące przed terminem.
Obwodnica Góry Kalwarii
Licząca 9 km obwodnica Góry Kalwarii pozwoli zaoszczędzić czas kierowcom podróżującym drogami krajowymi nr 79 (5,1 km) i 50 (3,9 km). Wprawdzie do ukończenia są jeszcze prace związane z budową łącznic na węzłach Stadion i Marianki, prace porządkowe oraz remont „starego” przebiegu DK79 i DK50, ale ciąg główny drogi oraz większość obiektów zostały udostępnione. Dopuszczalna prędkość na obwodnicy o parametrach klasy GP (ruch główny przyspieszony) to 100 km/h.
Powstały trzy węzły drogowe: Kąty, Marianki i Stadion. Ponadto wybudowano obiekty inżynierskie, ciągi pieszo-rowerowe, odwodnienie trasy, drogi obsługujące tereny przyległy, a także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Do czasu zakończenia robót nie będzie możliwości zjazdu z obwodnicy do miasta łącznicami na węzłach Stadion i Marianki. Kierowcy podążający od strony Mińska Mazowieckiego, chcąc dojechać do miasta, tuż za mostem na Wiśle, powinni jechać dotychczasowym przebiegiem DK50, a następnie skręcić w prawo w DK79.
Główną przyczyną przesunięcia terminu zakończenia prac, które miały zostać zakończone w grudniu br., była rezygnacja z wykonywania robót budowlanych przez firmę Planeta. W związku z tym spółka Intercor zobowiązała się do samodzielnego ukończenia kontraktu.
Kontrakt o wartości 313 mln zł dofinansowany został ze środków UE, w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, kwotą ok. 254,2 mln zł.
Obwodnica Bolkowa
Obwodnica Bolkowa jest ważnym elementem krajowej sieci drogowej, gdyż łączą się tu droga krajowa nr 5, droga krajowa nr 3 oraz droga ekspresowa S3. W ramach zadania powstała obwodnica o długości około 7,8 km, w tym budowa po nowym śladzie o długości ok. 5,7 km. Wykonano również przebudowę i rozbudowę odcinka drogi krajowej nr 5 o długości ok. 2,1 km, która umożliwia połączenie drogi ekspresowej S3 z drogą krajową nr 3 na odcinku od węzła Bolków do drogi krajowej nr 3.
W ramach inwestycji powstały także jeden węzeł drogowy, trzy skrzyżowania jednopoziomowe, sześć obiektów inżynierski w ciągu drogi, tj. trzy estakady o łącznej długości ok. 800 metrów, jeden wiadukt drogowy i dwa wiadukty drogowe nad drogą.
Kontraktowy termin przewidywał zakończenie prac w kwietniu 2020 r. Całkowita wartość projektu to 94,9 mln zł, a wartość unijnego dofinansowania wyniosła 66,7 zł.