Kolejna szóstka rozbita przez Euro NCAP
Dziś Euro NCAP opublikowało wyniki testów zderzeniowych kolejnych sześciu nowości rynkowych. Trzy z nich - Audi Q5, Land Rover Discovery oraz Toyota C-HR - otrzymały maksymalną ocenę pięciu gwiazdek, Citroen C3 uzyskał wynik czterogwiazdkowy, a najgorzej wypadły tym razem Fiat 500 oraz Ford Ka+.
Nowe Audi Q5 oraz Toyota C-HR wypadły zgodnie z przewidywaniami i okazały się najbezpieczniejszymi modelami z szóstki rozbitych przez specjalistów z Euro NCAP aut. Rozkładając uzyskane wyniki na czynniki pierwsze okazuje się, że dorosłe osoby najbezpieczniej będą mieć w najnowszym crossoverze Toyoty, która uzyskała nieznacznie lepszy wynik niż SUV Audi. W Q5 z kolei najbezpieczniej jest przewozić nasze dzieci. Dość niespodziewanie przeciętnie oceniane zostało Audi Q5 w kategorii wyposażenie z zakresu bezpieczeństwo.
Trzeciw tym gronie model z pięcioma gwiazdkami - Land Rover Discovery - uzyskał taki wynik nie bez problemów. Podczas testu zderzenia czołowego poduszka powietrzna kierowcy wprawdzie wybuchła, ale nie miała odpowiedniego ciśnienia. Ponadto po zderzeniu bocznym drzwi się otworzyły.
Na drugim biegunie znalazły się Fiat 500, który na rynku jest już 10 lat, oraz Ford Ka+. Oba maluchy "ucierpiały" przez politykę oszczędności swoich koncernów. Aby zapewnić im atrakcyjną cenę sprzedaży, skraca się listę wyposażenia standardowego. W efekcie pasy bezpieczeństwa na tylnych siedzeniach nie mają napinaczy ani ograniczników naciągu, czyli rozwiązań, które są już standardem w większości dostępnych na rynku modeli.
W teście zderzenia czołowego (całą szerokością auta) kierowca oraz pasażerowie Fiata 500 byli słabo chronieni, a w Fordzie Ka+ są narażeni na poważne obrażenia klatki piersiowej. Oba modele nie posiadają również na wyposażeniu systemów, które mają zapobiegać wypadkom (m.in. autonomiczny układ hamulcowy), a które znajdziemy w ofercie już mniej więcej połowy modeli na rynku. Z kolei Citroenowi C3 do pięciogwiazdkowego wyniku zabrakło przede wszystkim lepszej oceny w kategorii testu zderzenia z pieszym.
(kolejno: ochrona dorosłych, dzieci, pieszych oraz systemy bezpieczeństwa)
Audi Q5 * * * * * 93% / 86% / 73% / 58%
Citroen C3 * * * * 88% / 83% / 59% / 58%
Fiat 500 * * * 66% / 49% / 53% / 27%
Ford Ka * * * 73% / 61% / 57% / 29%
Land Rover Discovery * * * * * 90%/ 80% / 75% / 73%
Toyota C-HR * * * * * 95% / 77% / 76% / 78%