Klasa E tym razem przed Serią 5
Rywalizacja pomiędzy Mercedesem, BMW a Audi przybiera różne formy, jednak najistotniejsza wydaje się ta, w której o zwycięstwie decyduje wielkość sprzedaży. Niemieckie trio nie ma sobie równych w całym segmencie premium, jak i w jego najbardziej prestiżowym odłamie, czyli w klasie średniej wyższej.
Segment E, jak oficjalnie się go określa w Europie, w minionym roku zanotował wzrost globalnej sprzedaży o 7,6% i osiągnął poziom 3,07 mln sprzedanych egzemplarzy. Wynik ten sprawił, że auta z tej klasy stanowiły w minionych dwunastu miesiącach 3,8% łącznej sprzedaży wśród samochodów osobowych. Co ciekawe, choć zdecydowanymi liderami tego segmentu są marki niemieckie, to jednak wcale tego typu aut nie sprzedaje się najwięcej w Europie. Co więcej, europejskiego rynku nie ma nawet wśród trójki największych rynków. Najwięcej aut z segmentu E kupują Chińczycy (29,6% globalnej sprzedaży), na drugim miejscu znalazły się Stany Zjednoczone (25,8%), a na trzecim Korea Południowa (8,7%).
Jak wynika z raportu opublikowanego przez portal focus2move, 2017 r. największą sprzedaż w segmencie E uzyskał Mercedes klasa E. Wynik na poziomie 385 350 egzemplarzy oznacza wzrost aż o 36%, co było zasługą pojawienia się w 2016 r. na rynku nowej generacji modelu (W212). Być może nieco zbyt późno na rynku pojawiło się nowe BMW serii 5 (produkcja od lutego 2017), by nawiązać rywalizację z Mercedesem. Wprawdzie sprzedaż bawarskiej limuzyny również wzrosła, jednak tylko o 6,2%, w efekcie czego lider tego segmentu w 2016 r. w minionym roku ze sprzedażą na poziomie 337 427 musiał zadowolić się drugą pozycją.
Brak nowości sprawił natomiast, że w 2017 r. w walce o czołową lokatę nie liczyło się Audi A6, którego sprzedaż spadła o 6,4% (255 443). Czwartą lokatę w tym segmencie rynkowym utrzymała Skoda Superb, choć też miniony rok był gorszy dla tego modelu. Sprzedaż czeskiej limuzyny była niższa o 2% niż rok wcześniej (141 107). Pierwszą piątkę uzupełnił Hyundai Grandeur (132 162), który uzyskał największy wzrost sprzedaży (+92,1%) i największy awans (z 10. na 5. miejsce).
Kolejne miejsca w rankingu zajęły Chevrolet Impala (87 816; -25,5%), Ford Taurus (80 231; -14,3%), Nissan Maxima (75 985; 3,7%), Toyota Crown (64 459; -8%) i Tesla Model S (60 712; 11,7%), który jednocześnie był jedynym modelem w czołowej dziesiątce, któremu udało się do niej w 2017 r. awansować.