Kia Soul EV ze znacznie większym zasięgiem
Wystawa w Los Angeles jest miejscem światowej premiery kolejnej generacji Kii Soul z elektrycznym napędem. Główną zaletą nowego modelu ma być znacznie większy zasięg w porównaniu z poprzednikiem.
Nowa Kia Soul EV będzie napędzana silnikiem elektrycznym o maksymalnej mocy 204 KM i wytwarzającym maksymalny moment obrotowy o wartości 395 Nm (w porównaniu do 285 Nm w modelu poprzedniej generacji). Lepsze parametry sprawią, że osiągi Kii Soul powędrują o poziom wyżej, choć na razie musimy uwierzyć na słowo Koreańczykom.
Nowa elektryczna Kia Soul została wyposażona w najnowocześniejszy, chłodzony cieczą akumulator litowo-jonowy o pojemności 64 kWh. Dzięki pojemniejszym bateriom koreański model będzie w stanie pokonać większy dystans, choć oficjalne dane co do zasięgu poznamy na początku przyszłego roku. Nowy Soul przechodzi bowiem obecnie jeszcze homologację. Ponadto w nowej generacji modelu pojawi się możliwość szybkiego ładowanie za pośrednictwem seryjnego portu ładowania prądem stałym (CCS), co oznacza krótsze postoje na stacjach ładowania i możliwość szybkiego ładowania akumulatora.
Zmiany w zawieszeniu Kii Soul (m.in. zastosowanie całkowicie niezależnego tylnego zawieszenia) mają natomiast przełożyć się na lepszą precyzję prowadzenia. Kierowca będzie miał do wyboru cztery tryby jazdy – Eco, Comfort, Sport i Eco+, które automatycznie dostosowują pracę różnych podzespołów auta. W zależności od wybranego trybu jazdy zmienia się również intensywność odzysku energii hamowania, sposób pracy układu klimatyzacji czy ogrzewania. Możliwe jest także ustawienie ograniczenia prędkości, aby kierowca mógł lepiej zarządzać wydajnością akumulatora w różnych trybach jazdy.
Kierowca może zmienić siłę hamowania elektrycznego Soula. Im wyższa jest siła hamowania rekuperacyjnego, tym wyższy jest odzysk energii kinetycznej, który przekłada się na dodatkowy zasięg. Kierowca może wybrać jeden z czterech poziomów hamowania (od 0 do 3), w zależności od preferowanej płynności jazdy i wydajności akumulatora. Układ hamulcowy wyposażony w odzysk energii ma także system „Brake and Hold”, który umożliwia używanie łopatek przy kierownicy w celu całkowitego zatrzymania samochodu podczas odzysku energii kinetycznej.
System hamowania rekuperacyjnego potrafi także dostosować siłę hamowania do prędkości jazdy pojazdu znajdującego się przed Soulem EV, aby wprowadzić auto w tryb „żeglowania” szczególnie podczas stromego zjazdu.
Jeśli zaś chodzi o stylistykę, to Soul EV ma nowe przednie i tylne zderzaki, które mają zapewniać lepszą aerodynamikę. Pełna osłona – w miejscu tradycyjnego wlotu powietrza do chłodnicy – obejmuje pokrywę, za którą mieści się wygodnie umieszczone gniazdo ładowania. Reflektory elektrycznego Soula wykonane w technologii LED tworzą całość z górną częścią przodu auta, co optycznie poszerza samochód i zapewnia mu solidny wygląd. Soul EV otrzymał światła przeciwmgielne zarezerwowane dla tego modelu, podobnie jak pięcioramienne, 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów.
W kabinie uwagę zwracają przesuwana dźwignia typu „shift-by-wire” zmiany trybów pracy przekładni oraz kolorowy ekran dotykowy o przekątnej 10,25 cala systemu multimedialnego zintegrowany z kamerą cofania i wskazówkami dotyczącymi parkowania.
Nowa Kia Soul EV będzie dostępna z wieloma aktywnymi systemami bezpieczeństwa. Na liście wyposażenia znajdziemy m.in. systemy ostrzegania o potencjalnym zderzeniu (FCW), zapobiegania kolizjom (FCA), ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDW), asystenta pasa ruchu (LKA), ostrzegania o zmęczeniu kierowcy (DAW), aktywny tempomat z funkcją zatrzymania i ponownego ruszenia, ostrzegania o pojazdach znajdujących się w martwym pol, ostrzegania przed kolizją podczas cofania oraz ostrzegania o odległości do przeszkody podczas cofania.
Nabywca elektrycznego Soula będzie miał do wyboru dwa zestawy elementów ozdobnych – Soul EV i Soul EV Designer Collection. Zestaw Designer Collection obejmuje dwukolorowe nadwozie (kolor Gravity Grey z platynowym złotym dachem, kolor Cherry Black z czerwonym dachem Inferno Red lub kolor Neptune Blue z czarnym dachem), a także elektrycznie regulowane, podgrzewane i składane lusterka zewnętrzne zintegrowane z kierunkowskazami oraz lakierowane na wysoki połysku w czarnym kolorze. Wewnątrz modele z zestawem Designer Collection są wyposażone w 10-głośnikowy system audio klasy premium marki Harman-Kardon z zewnętrznym wzmacniaczem, w bezprzewodową ładowarkę do telefonu i w automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne.
Produkcja elektrycznej Kii Soul ruszy jeszcze w tym roku, ale na rynku europejskim model ten pojawi się w pierwszej połowie przyszłego roku.