Kia Optima hybrid plug-in już w Polsce
Do oferty koreańskiej marki na polskim rynku właśnie wjeżdża Optima w hybrydowej wersji plug-in. Najdroższa odmiana średniej wielkości Kii kosztować będzie 164 900 zł.
Hybrydowa Kia Optima w odmianie plug-in jest napędzana silnikiem elektrycznym o mocy 50 kW zasilanym akumulatorami litowo-polimerowymi o większej pojemności 9,8 kWh, które umożliwiają przejechanie nawet 54 km przy prędkościach do nawet 120 km/h. Silnik ten pełni również rolę tradycyjnego konwertera momentu obrotowego.
Sercem hybrydowego zespołu napędowego nowej Optimy jest czterocylindrowa jednostka napędowa 2.0 GDI, rozwijająca moc 156 KM i osiągająca moment obrotowy 189 Nm. Łączna moc zespołu napędowego wynosi 205 KM przy 6000 obr/min w warunkach wspomagania spalinowej jednostki napędowej przez silnik elektryczny. Łącznie z pełnym potencjałem napędu elektrycznego moment obrotowy Optimy PHEV sięga 375 Nm przy 2300 obr/min. Moment obrotowy generowany przez zespół napędowy jest przenoszony na przednie koła za pośrednictwem sześciostopniowej przekładni automatycznej.
Optima Hybrid plug-in przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,4 s, a więc o 0,6 sekundy szybciej niż poprzednia generacja hybrydowej Optimy. Średnie zużycie paliwa to zaledwie 1,6 l/100 km.
Do wyboru są dwa tryby jazdy z napędem elektrycznym EV – HEV (Hybrid Electric Vehicle) oraz Charge Mode (jazdy zrównoważonej i ładowania akumulatorów) uruchamiane przełącznikiem na tablicy rozdzielczej. W trybie HEV pierwszeństwo napędu ma układ elektryczny. Tryb Charge pozwala koordynować pracę silnika elektrycznego i spalinowego pod kątem ładowania akumulatorów, w większym stopniu wykorzystując do napędu Optimy spalinową jednostkę napędową.
Pomimo umiejscowienia akumulatorów za tylną kanapą i we wnęce na koło zapasowe, pojemność bagażnika Optimy PHEV wynosi 307 litrów. Zastosowanie nowej generacji napędu hybrydowego pozwoliło zmniejszyć pojemność zbiornika paliwa z 65 do 55 litrów w porównaniu z hybrydową Optimą poprzedniej generacji.
Hybrydowa Optima ma szereg rozwiązań, które mają przyczynić się do jak najmniejszego zużycia paliwa. Aktywna osłona chłodnicy, po raz pierwszy zastosowana w tym modelu, przyczynia się do obniżenia współczynnika oporu aerodynamicznego. Gdy jest zamknięta, współczynnik oporu aerodynamicznego zmniejsza się z 0,27 (Optima sedan) do 0,25. Przeprojektowane – przedni i tylny zderzak umożliwiają z kolei łatwiejszy opływ powietrza wokół nadwozia. Optima posiada ponadto układ hamulcowy z odzyskiem energii hamowania oraz w funkcję Coasting Guide Control (CGC, kontroli warunków jazdy). Samochód został także wyposażony w zaawansowany system ogrzewania, przewietrzania i klimatyzacji (HVAC) z możliwością włączenia go tylko po stronie kierowcy w celu ograniczenia zużycia energii.
Dostępna w sprzedaży od listopada br. Kia Optima Hybrid plug-in oferowana będzie wyłącznie w najbogatszej wersji wyposażeniowej XL, przez co jej cena wyjściowa do niskich nie należy. By zostać jej właścicielem trzeba wydać co najmniej 164 900 zł.