Kia ma nową 8-stopniową przekładnię
Kia opracowała nową przekładnię automatyczną z ośmioma przełożeniami dla pojazdów z napędem na przód. Ma ona zapewnić mniejsze spalanie oraz niższy poziom hałasu oraz wibracji podczas pracy. Pierwszym modelem, w którym pojawi się nowa skrzynia, będzie Kia Cadenza 2017.
Nowa przekładnia jest dziełem koreańskich inżynierów. Udało się im, przy zachowaniu tych samych gabarytów co w przypadku 6-stopniowej skrzyni, nie tylko zwiększyć liczbę przełożeń, ale również zmniejszyć jej masę o 3,5 kg. Prace nad ośmiobiegową skrzynią automatyczną trwały od 2012 r. i od tego czasu Koreańczycy opatentowali aż 143 rozwiązania związane z pracą nowej przekładni.
Kia miała już do czynienia w przeszłości z 8-stopniowymi automatami do modeli z napędem na koła tylnej osi, po raz pierwszy jednak wprowadza do swojej oferty taką przekładnię dla modeli z napędem na przód. Wyzwaniem było poprzeczne umieszczenie jednostki napędowej, co wymusiło na konstruktorach ograniczenie rozmiarów nowej przekładni.
W efekcie powstała najmniejsza w tej klasie przekładni pompa oleju, wydajniejsza niż poprzednie rozwiązania i z niższą stratą energii. Ponadto koreańscy inżynierowie uprościli całą kontrukcję nowego rozwiązania, głównie mechanizm sterujący, co pozwoliło zmniejszyć liczbę zaworów z 20 do zaledwie 12. Kia podkreśla, że wprowadzone zmiany przełożą się nie tylko na niższe spalanie, zwłaszcza przy wyższych prędkościach, ale również poprawią szybkość działania 8-stopniowej przekładni.
Po raz pierwszy nowa przekładnia pojawi się na rynku wraz z odświeżoną Kią Cadenza (rocznik modelowy 2017). Jednak Koreańczycy już zapowiadają, iż niebawem pojawi się ona w większej liczbie modeli od klasy średniej wzwyż.