Już wiemy, jak będzie uregulowany ruch elektrycznymi hulajnogami
Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, który wprowadza przepisy regulujące kwestię poruszania się tzw. urządzeniami transportu osobistego, czyli np. elektrycznymi hulajnogami, deskorolkami czy urządzeniami samopoziomującymi się.
Aktualnie obowiązujące przepisy nie regulują wprost statusu osoby poruszającej się takim urządzeniem (nie jest to przecież ani pieszy, ani rowerzysta), a tym samym, przynajmniej w teorii, nie ma możliwości jazdy nimi po drogach publicznych, w tym także w strefach zamieszkania czy drogach wewnętrznych. A ponieważ liczba tego typu pojazdów w ostatnim czasie dynamicznie rośnie, zwłaszcza w dużych miastach, niezbędne stało się uregulowanie kwestii użytkowania tych urządzeń.
Projektowane przepisy wprowadzają definicję urządzenia transportu osobistego. Zgodnie z nią jest to urządzenie konstrukcyjnie przeznaczone do poruszania się przez kierującego znajdującego się na tym urządzeniu o szerokości do 0,9 m, długości do 1,25 m i masie własnej nieprzekraczającej 20 kg. Do tego maksymalna prędkość takiego urządzenia jest konstrukcyjnie ograniczona do 25 km/h. Nowe przepisy wprost też regulują, iż urządzenia transportu osobistego mogą posiadać jedynie napęd elektryczny.
Nowelizacja wprowadza jednak przepis przejściowy, według którego urządzenia nie spełniające powyższych wymogów będą musiały być do nich dostosowane w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Osoby poruszające się np. elektryczną hulajnogą będą mogły korzystać z infrastruktury przeznaczonej dla rowerów, ale będą musiały posiadać takie same uprawnienia jak rowerzyści (m.in. karta rowerowa), dlatego też nie będą mogły korzystać z nich dzieci do 10 roku życia.
W przypadku braku drogi dla rowerów urządzeniem transportu osobistego będzie można poruszać się po jezdni, jeśli dopuszczalna prędkość jest nie większa niż 30 km/h. Korzystanie z chodnika będzie natomiast dopuszczalne tylko w sytuacjach, gdy nie ma wydzielonej drogi dla rowerów, dopuszczalna prędkość na drodze przekracza 30 km/h, zaś szerokość chodnika wynosi co najmniej 2 m. W takiej sytuacji kierujący hulajnogą czy deskorolką z napędem elektrycznym musi jednak zachować szczególną ostrożność i dostosować swoją prędkość do panującego ruchu pieszych.
Nowe przepisy zabraniają też pozostawiania urządzeń transportu osobistego w miejscach, które utrudniają ruch lub zagrażają bezpieczeństwu, co staje się nagminne w tych miastach, gdzie istnieją miejskie wypożyczalnie tego typu sprzętu. Urządzeniem transportu osobistego nie będzie też wolno ciągnąć innego pojazdu.
Projektowana ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia. Obecnie znajduje się ona na etapie konsultacji społecznych.