Jubileuszowe Lambo bez dachu
Podczas marcowej wystawy samochodowej w Genewie mogliśmy podziwiać Lamborghini Centenario, specjalny model zaprojektowany z okazji setnych urodzin założyciela marki - Feruccio Lamborghini. Teraz włoska marka idzie za ciosem i zaprezentowała odkrytą wersję tego modelu.
Lamborghini Centenario Roadster pokazany został podczas trwającej właśnie wystawy Concours d'Elegance Pebble Beach. Powstanie jednak zaledwie 20 egzemplarzy tego włoskiego sportowego modelu i choć jego cena do najniższych nie należy (ok. 2,3 mln dolarów) już podobno wszystkie egzemplarzy zostały podobno wyprzedane.
Zaprezentowany właśnie roadster, podobnie jak i wariant coupe, powstał na bazie Aventadora. I choć jego stylistyka od razu zdradza przynależność do włoskiej marki, to jednak nie jest on wierną kopią wspomnianego Aventadora. Centenario Roadster jest za to niemalże identyczny do odmiany coupe, poza naturalnie innym dachem. Nadwozie zostało wybudowane z włókna węglowego, zaś tylny spojler przy wysokich prędkościach wysuwa się nawet do 15 cm, a także zmienia kąt nachylenia również do 15 stopni.
Również i techniczną bazą dla Centenario był Aventador. Pod maską pracuje 6,5-litrowy silnik V12, który rozwija moc 770 koni mechanicznych, dostępnych w zakresie od 8.350 do 8.600 obr/min, i maksymalny moment obrotowy 690 Nm dostępny przy 5.500 obr/min. Do pierwszej setki roadster przyspiesza w 2,9 sekundy i jest w stanie rozpędzić się do ponad 350 km/h. Imponujące są nie tylko wartości przyspieszenia, ale i drogi hamowania. Z prędkości 100 km/h Centenario Roadster jest w stanie wyhamować na dystansie 31 metrów. Zaledwie 290 metrów drogi trzeba, by auto mogło się zatrzymać z prędkości 300 km/h.
W modelu tym znalazł się znany już system skrętnych tylnych kół, który sprawia, iż Centenario staje się bardziej zwrotne przy niskich prędkościach, a jednocześnie przy większych prędkościach sprawia, że auto jest bardziej stabilne.