Jeszcze w tym roku nowa wodorowa Honda
Honda nie zamierza już na starcie tracić dystansu do Toyoty i Hyundaia w segmencie pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi i jeszcze w tym roku wprowadzi do swojej oferty na japońskim i amerykańskim rynku nową generację wodorowego modelu.
Honda już od dłuższego czasu walczy o odzyskanie miana lidera na rynku samochodów napędzanych paliwem wodorowym. Japoński koncern był bowiem pionierem w tym segmencie pojazdów. Pierwszy model z ogniwami paliwowymi (Honda FCX) pojawił się w Japonii i Stanach Zjednoczonych w 2002 r. W 2008 r. przyszła pora na drugą generację wodorowej Hondy (FCX Clarity). W obliczu rosnącej konkurencji jeszcze w tym roku zadebiutuje trzecia generacja Hondy, która będzie generować energię elektryczną do swoich silników elektrycznych za pomocą ogniw paliwowych.
Honda Clarity Fuel Cell ma trafić do sprzedaży najpierw w ciągu roku w Japonii, a pod koniec roku w Kalifornii. Na amerykańskim rynku kosztować będzie ok. 60 tys. dolarów, choć możliwe będzie również użyczenie tego modelu w ramach leasingu z miesięczną ratą nieco poniżej 500 USD. Nie wiemy ani ile takich samochodów Honda zamierza wyprodukować, ani jakie cele sprzedażowe zostały postawione.
Nie znamy również detali technicznych na temat sedana Hondy napędzanego wodorem. Wiadomo jedynie, iż udało się zmniejszyć ogniwa paliwowe o jedną trzecią, przy jednoczesnym wzroście mocy o ok. 60 proc. Cały układ napędowy wraz z ogniwami paliwowymi zmieścił się pod przednią maską i nie zajmuje więcej miejsca niż 6-cylindrowy silnik. Umieszczenie całości z przodu pozwoliło wygospodarować więcej miejsca w kabinie oraz na bagaże. Honda Clarity Fuel Cell będzie autem pięciomiejscowym i pozwoli zabrać ze sobą więcej bagażu. Zwiększył się również, do ok. 480 km, zasięg auta. Ponowne napełnienie zbiornika wodorem zajmować będzie od 3 do 5 minut.
To jednak nie koniec ogłoszonych wczoraj planów dotyczących ekologicznych pojazdów Hondy. Jeszcze w tym roku, już na wiosnę pojawi się nowa, mocno zmodernizowana odsłona hybrydowego Accorda. Z kolei do 2018 roku planowana jest premiera całkowicie nowej hybrydy Hondy typu plug-in. W modelu tym ma zadebiutować napęd hybrydowy nowej generacji, który pozwoli na bezemisyjną jazdę z prędkościami autostradowymi na odcinku ponad 60 km.
Nie wiemy, czy i ewentualnie kiedy Honda planuje wprowadzić model Clarity Fuel Cell do Europy. Taki krok uczyniły zarówno Toyota z modelem Mirai, jak i Hyundai z ix35 Fuel Cell. Jeśli więc Honda nie będzie chciała faktycznie odpuścić swoim rywalom, również powinna sprowadzić do Europy swój model zasilany ogniwami paliwowymi.