Jeszcze w tym roku korytarz życia i jazda na suwak będą obowiązkowe
Mają pomóc służbom ratunkowym dostać się na miejsce wypadku i generalnie ułatwić jazdę w korkach. Zasady jazdy w korytarzu życia i na suwak są już od dłuższego czasu stosowane w wielu europejskich państwach. Jest szansa, że w tym roku zaczną obowiązywać również w Polsce. Rada Ministrów przyjęła właśnie projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym autorstwa Ministerstwa Infrastruktury, który reguluje te kwestie.
Nowelizacja przepisów ma ujednolicić zasady poruszania w dwóch istotnych dla bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego sytuacjach: gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce zdarzenia drogowego, a także gdy występuje zwężenie drogi ograniczające liczbę dostępnych pasów. Choć sporo mówi się o tego typu sytuacjach drogowych i obowiązujących zasadach, to jednak wciąż duże grono kierowców albo nie wie, jak się zachować w tego typu sytuacjach, albo z premedytacją próbuje wykorzystać niezdecydowanie innych i skorzystać na pewnym zamieszaniu, jakie wówczas pojawia się na drodze.
Korytarz życia
W przypadku korytarzy życia nowe przepisy doprecyzowują obecne przepisy określające konieczność tworzenia przez kierujących wolnej przestrzeni dla pojazdów służb ratunkowych oraz ustępowania im pierwszeństwa, w tym właściwy kierunek zmiany pasa ruchu w celu stworzenia korytarza. Kierowcy poruszający się lewym skrajnym pasem mają obowiązek zjechać na lewo, a poruszający się pozostałymi pasami - na prawo, tak aby umożliwić swobodny przejazd pojazdom ratunkowym.
Ponadto przepisy jednoznacznie zabraniają korzystania z korytarza życia przez kierujących innymi pojazdami niż uprzywilejowane. Kierujący pojazdem może kontynuować jazdę po swoim pasie ruchu dopiero po przejechaniu pojazdu uprzywilejowanego.
Jazda na suwak
Również w przypadku jazdy na suwak nowe przepisy mają doprecyzować zasady stosowania tego rozwiązania. Dziś są już bowiem miejsca na polskich drogach, gdzie znaki drogowe nakazują korzystanie z tej zasady.
W skrócie, jazda na suwak polega na tym, że kierujący samochodem na pasie ruchu, który się kończy, powinien dojechać do jego końca i zasygnalizować zamiar zmiany pasa ruchu. Z kolei kierowca pojazdu na pasie ruchu z możliwością kontynuacji jazdy jest zobowiązany wpuścić na swój pas jednego kierującego. W sytuacji, gdy kończą się dwa skrajne pasy ruchu, wówczas kierowca na środkowym pasie ruchu powinien zostawić tyle wolnego miejsca, by zmieściły się dwa pojazdy (po jednym z każdego pasa skrajnego).
Propozycje Ministerstwa Infrastruktury są zbliżone do sprawdzonych od lat rozwiązań funkcjonujących w wielu w krajach Europy.
Przepisy dotyczące tworzenia tzw. korytarzy życia mają wejść w życie 1 listopada 2019 r., natomiast rozwiązania dotyczące jazdy na suwak zaczną obowiązywać po 60 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.