Jeep Compass w nowej odsłonie
Tegoroczne targi genewskie są miejscem premiery nowej, europejskiej wersji Jeepa Compassa, który po raz pierwszy został zaprezentowany pod koniec minionego roku na wystawie w Los Angeles.
Nowa generacja Compassa już na pierwszy rzut oka zdradza, z jaką marką mamy do czynienia. Widać tu wiele podobieństw do innych modeli tej amerykańskiej marki. Naturalnie nie brakuje znaków charakterystycznych koncernu, czyli siedmioszczelinowego grilla oraz trapezoidalnego nadkola. Charakter auta w przedniej części podkreślają czarne obramowania reflektorów. W ofercie dostępny będzie dwuczęściowy panoramiczny dach. Z tyłu nowego Compassa powinniśmy rozpoznać po unikalnych światłach LED-owych o prostokątnym kształcie, które płynnie przechodzą w klapę bagażnika.
Wewnątrz kabiny znajdziemy również znaki szczególne marki - trapezoidalne obramowanie centralnego panelu oraz sportową kolorystykę i wykończenie. Na środkowej konsoli znalazł się 5-, 7- lub 8,4-calowy wyświetlacz dotykowy systemu multimedialnego Uconnect. Zestaw wskaźników dla kierowcy obejmuje z kolei 3,5- lub 7-calowy LED-owy wyświetlacz. Wersje Limited i Trailhawk zostały wyposażone w większy wyświetlacz w standardzie.
Właściwości terenowe na najwyższym poziomie nowy Jeep Comapass zawdzięcza dwóm zaawansowanym, inteligentnym systemom napędu 4x4 typu „full time"- Jeep Active Drive i Jeep Active Drive Low, z których ten ostatni oferuje przełożenie pełzające 20:1, a każdy z nich może przesyłać, w razie potrzeby, 100 proc. momentu obrotowego na każde z kół. Oba systemy są wyposażone w systemem zarządzania trakcją Jeep Selec-Terrain oferujący pięć trybów jazdy (Auto, Snow, Sand i Mud, a także tryb Rock w wersji Trailhawk).
Jeep Compass jest także wyposażony w odłączaną tylną oś oraz moduł transferu mocy (PTU), by zapewnić samochodom 4x4 oszczędne zużycie paliwa. Gdy wymagana jest przyczepność 4x4, natychmiast aktywowany jest system napędu na wszystkie koła.
Compass Trailhawk ma również podwyższony o 2,5 cm prześwit, płyty osłonowe podwozia, czerwony tylny hak do holowania, unikalne przednie i tylne zderzaki zwiększające parametry terenowe, dzięki którym kąt natarcia wynosi 29,1 stopniu, kąt rampowy - 23,7 stopni, zaś kąty zejścia - 33,1 stopni oraz prześwit 22,9 cm.
W Europie oferta modelu obejmować będzie dwie wersje benzynowe oraz dwa silniki Diesla. Silnik benzynowy to 1,4-litrowy MultiAir2 Turbo o mocy 140 KM i moment obrotowy 230 Nm przy 1750 obr/min w wersji z sześciobiegową, manualną skrzynią biegów oraz napędem na przednie koła, a także silnik 1,4-litrowy MultiAir2 Turbo dostarczający 170 KM mocy i moment obrotowy 250 Nm przy 2500 obr./min w wersji z dziewięciobiegową, automatyczną skrzynią biegów oraz napędem 4x4.
Gama silników Diesla obejmuje 1,6-litrową jednostkę w technologii MultiJet II o mocy 120 KM i 320 Nm momentu obrotowego przy 1750 obr/min. Mocniejszy diesel, o pojemności dwóch litrów rozwija 140 KM oraz 350 Nm (1750 obr/min). Oba silniki współpracują z 6-biegowym manualem, a mocniejszy może być zestawiony również z dziewięciobiegową, automatyczną skrzynią biegów.
Nowa generacja Jeepa Compass pojawi się w salonach sprzedaży latem, a jego cena będzie zaczynać się od 99 800 zł. Wcześniej, na wybranych rynkach europejskich rozpocznie się przedsprzedaż wersji premierowej Opening Edition.