Jeden kilometr autostrady za 9,6 mln zł to dużo?
Jak podaje Głowna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad koszt budowy jednego kilometra autostrady w Polsce nie odbiega znacząco od wzorców europejskich. Można dodać, że jest nawet poniżej średniej. Tylko czy jakość takiego kilometra również jest porównywalna?
Według wyliczeń GDDKiA średni koszt budowy jednego kilometra autostrady w Polsce wyniósł 9,6 mln euro. Wydaje się to kwotą dość znaczną, jeśli jednak spojrzymy na europejską średnią, która wynosi 10 mln euro za kilometr, to nie jest źle. Podana wyżej kwota za kilometr, to wyliczona realna, uśredniona cena wynikająca z umów podpisanych z wykonawcami.
Wiadomo, że koszty budowy poszczególnych odcinków różnią się od siebie, na co wpływ ma np. ukształtowanie terenu, gęstość zaludnienia czy rodzaj gleby. Dlatego też w Austrii dla przykładu niektóre fragmenty autostrady kosztują ponad 100 mln euro za kilometr. Są to oczywiście miejsca położone w terenach górzystych, gdzie trzeba wybudować liczne tunele. Inny przykład: budowa fragmentu obwodnicy Berlina o długości 3,2 kilometra kosztowała 420 mln euro, czyli około 131 mln euro/km.
W Polsce również występują różne ceny, np. odcinek autostrady A2 z Łodzi do Warszawy kosztował średnio około 2 mln złotych za kilometr, a już fragment autostrady A1 Maciejów – Sośnica, ze względu na konieczność wybudowania aż 13 obiektów inżynierskich (takich jak wiadukty, przejścia dla zwierząt czy estakady), na odcinku 6 kilometrów, dużo więcej powyżej średniej. Poniżej tabelka z wyszczególnionymi krajami i kosztami.