Jakie modele Europejczycy kupują najchętniej?
Wczoraj informowaliśmy o najpopularniejszych modelach w poszczególnych państwach europejskich w minionym roku. Dziś przyszedł czas na łączne podsumowanie 2017 r. na Starym Kontynencie. Wiemy już, jakie modele znalazły się na samym szczycie rankingu sprzedaży, które zanotowały największe awanse, a które spektakularne spadki.
Choć branża motoryzacyjna rozwija się w szalonym tempie, pojawiają się nowe modele, to jednak gusta Europejczyków zmieniają się znacznie wolniej. W czołowej dziesiątce najczęściej kupowanych modeli w 2017 r. znalazło się aż dziewięć, które również przed rokiem można było zobaczyć na czołowych lokatach, choć pewne przetasowania w tym gronie jednak zaszły.
Bez zmian jednak na pozycji lidera, którym nieprzerwanie od wielu już lat jest Volkswagen Golf. Po słabszym początku roku, kiedy to spadki sprzedaży tego modelu były nawet dwucyfrowe, druga połówka była już znacznie lepsza. I choć rok dla Golfa zakończył się na minusie, to jednak tylko 3,4-proc. Łącznie w 2017 r. na europejskim rynku sprzedano 546 250 egzemplarzy kompaktowego Volkswagena.
Mimo gorszego wyniku przewaga Golfa nad konkurencją była ogromna. Drugie w rankingu Renault Clio zakończyło rok z liczbą 369 874 sprzedanych aut, co pozwoliło francuskiemu maluchowi awansować o jedną pozycję w stosunku do 2016 r. Miejsce na drugim stopniu podium zostało zwolnione przez Volkswagena Polo, które 2017 r. zakończyło na 10-proc. minusie.
W czołowej dziesiątce największy awans w minionych dwunastu miesiącach zanotował Volkswagen Tiguan (z 14. na 7. pozycję), dzięki większej o prawie 35% sprzedaży. Warty podkreślenia jest również awans na czwarte miejsce Nissana Qashqai, który mimo rosnącej konkurencji wciąż jest najpopularniejszym crossoverem w Europie. Największe spadki w minionym roku zanotowały natomiast Ford Fiesta (-13,5%) oraz Opel Astra (-13,3%), co w obu przypadkach znalazło odzwierciedlenie w niższej pozycji w rankingu. Jedynym modelem, który w porównaniu z 2016 r. opuścił czołową dziesiątkę, był Opel Corsa (-12,3%).
Wśród modeli z niższych pozycji pierwszej pięćdziesiątki rankingu, które w 2017 r. znacznie zwiększyły swoją sprzedaż, można wymienić m.in. Citroena C3 (+43,5%), Renault Megane (+31,5%), Peugeota 3008 (+132%), Fiata Tipo (+108,4%) oraz Mercedesa GLC (+39%).
Wprawdzie nie było aż tak dużych spadków sprzedaży, jednak kilka modeli zanotowało wyraźnie gorsze wyniki niż rok wcześniej. Były to m.in. Peugeot 308 (-18,1%), BMW seria 3 (-18,8%) oraz Toyota Auris (-18,6%).