Jak zmienić koło? - poradnik ze zdjęciami
W karierze wielu kierowców przychodzi taki moment, w którym muszą zmierzyć się ze zmianą koła. Zima to bardzo specyficzny okres, gdzie to ryzyko „złapania gumy” jest dużo wyższe. Dlaczego? Po obfitych opadach śniegu i częstych zmianach temperatur polskie drogi mają tendencję do pokrywania się dziurami. Wówczas nie jest trudno o uszkodzenie felgi czy właśnie przebicie opony.
Konieczność nagłej zmiany opon na poboczu może ominąć tę część kierowców, którzy mieli możliwość montażu opon typu Run Flat. Ten rodzaj opon pojawił się na rynku całkiem niedawno, bo w latach 80-tych XX w. Opony te pozwalają na dalszą jazdę nawet po przebiciu i całkowitej utracie ciśnienia – przypomina Filip Fischer, kierownik Działu Obsługi Klienta w firmie Oponeo.pl – Ich wynalezienie zupełnie odmieniło komfort jazdy wielu kierowców na świecie, ponieważ po przebiciu nie wymagają one natychmiastowej zmiany i można przejechać na nich odległość nawet do 80 km. Ogromną zaletą takiego rozwiązania jest to, że bez postoju i wzywania pomocy kierowca może spokojnie dojechać do zakładu wulkanizacyjnego.
Twoje auto wyposażone jest w standardowe opony? Bez obaw. Przestrzeganie paru prostych zasad (przedstawionych poniżej) sprawi, że poradzisz sobie z wymianą.
Czego potrzebujemy, aby zmienić koło?
Zmiana koła wygląda skomplikowanie jedynie na pierwszy rzut oka. Ci, którzy nigdy tego nie robili boją się nawet o tym pomyśleć. Tymczasem nie ma się czego bać, wystarczy kilka odpowiednich narzędzi, trochę siły i nieco cierpliwości. Do dzieła!
1. Koło zapasowe lub tzw. „dojazdówka”
2. Klucz do kół i (w przypadku śrub zabezpieczających) specjalna nasadka na klucz
3. Lewarek
4. Kamizelka odblaskowa
5. Trójkąt ostrzegawczy
Opcjonalnie warto mieć w samochodzie rękawiczki (jeśli nie chcemy ubrudzić rąk) i teleskopowy klucz do kół (na wypadek, gdyby dawno nie ruszane śruby się zapiekły).
Przed każdą podróżą sprawdź czy w Twoim samochodzie znajdują się wszystkie te elementy. Oprócz tych wymienionych powyżej być może warto też mieć w samochodzie latarkę (gdyby niespodziewany postój miał miejsce w nocy).
Przygotowanie
W trakcie jazdy poczułeś, że coś stało się z oponą? Zachowaj spokój, zacznij delikatnie hamować i stań samochodem na poboczu/na bocznej drodze/parkingu tak, aby swobodnie i bezpiecznie móc zmienić koło. Po zatrzymaniu pamiętaj, aby zaciągnąć hamulec ręczny i zostawić samochód na biegu (w przypadku automatycznej skrzyni biegów zostaw auto na pozycji P). Pamiętaj również o włączeniu świateł awaryjnych lub pozycyjnych. Kolejnym ważnym krokiem jest ustawienie trójkąta ostrzegawczego i założenie kamizelki odblaskowej. Na drodze ekspresowej i autostradzie trójkąt musi stać 100 metrów za pojazdem. Na pozostałych drogach odpowiednio 30-50 metrów (na obszarze niezabudowanym) lub do 1 metra od miejsca postoju auta (w obszarze zabudowanym).
Zdejmowanie kołpaka, luzowanie śrub
Jeszcze przed podniesieniem auta wykonaj dwie czynności. Najpierw zdejmij kołpak (w przypadku felg stalowych). Jeśli odpowiednio go chwycisz i pociągniesz do siebie, powinien bez problemu zejść. Potem możesz przystąpić do luzowania śrub. To zadanie znacznie łatwiej wykonać jeśli użyjesz naprawdę dobrego klucza do kół. Poluzuj śruby do tego stopnia, żeby po podniesieniu samochodu można było je swobodnie odkręcić. Jeśli śruby się zapiekły i konsekwentnie nie dają się odkręcić użyj klucza teleskopowego.
Uwaga! Aby poluzować śrubę zabezpieczającą (która najczęściej montowana jest przy felgach aluminiowych), musisz nałożyć na klucz do kół specjalną nasadkę.
Lewarek w ruch
Każdy producent samochodu wskazuje w instrukcji pojazdu miejsce podparcia lewarka. Przeważnie umieszcza się go niedaleko progu auta. Pamiętaj, żeby stał prosto i na twardym podłożu. Podnoś auto do poziomu, w którym uszkodzona opona znajdzie się parę centymetrów nad podłożem.
Zdjęcie koła i zakładanie zapasówki/dojazdówki
Na tym etapie odkręcasz poluzowane wcześniej śruby i energicznie ciągniesz koło do siebie (zaczynając od góry). Potem chwytasz zapasówkę lub dojazdówkę i dopasowujesz ją do piasty koła. Po dopasowaniu koła przykręcasz do niego wszystkie śruby (metodą krzyżową, tj. po wkręceniu śruby po jednej stronie zacznij wkręcać tę z naprzeciwka itd.) Pamiętaj, że śruby dokręca się do końca (tj. do momentu aż poczujesz wyraźny opór) dopiero wtedy, gdy opuścisz samochód z powrotem na podłoże.
Po założeniu zapasówki/dojazdówki warto sprawdzić jej poziom ciśnienia. Na każdej dojazdówce powinna znajdować się wskazówka dotycząca jej prawidłowego poziomu ciśnienia. Zadbaj o to, żeby w razie potrzeby uzupełnić ciśnienie w tymczasowej oponie, bo od tego zależy nie tylko przyczepność Twojego auta na drodze, ale i poziom zużycia opon oraz paliwa.
Warto co jakiś czas, w szczególności przed dłuższą podróżą, sprawdzić i w razie konieczności uzupełnić ciśnienie we wszystkich oponach, zarówno w tych zamontowanych już na kołach, jak i w zapasówce lub dojazdówce.
Uwaga! Przestrzegaj dopuszczalnej prędkości jazdy na dojazdówce, o której producent informuje w umieszczonej na niej naklejce.