Jak jeździć z urządzeniem pokładowym po czeskich drogach?
Podążając z duchem czasu, Czesi wprowadzili na swoich autostradach w pełni elektroniczny system pobierania opłat drogowych. Wymogiem dla pojazdów powyżej 3,5 t jest urządzenie pokładowe, które nalicza należność. Jak działa MYTO CZ?
Auta osobowe mają możliwość wykupienia winiet na okres dziesięciu dni, miesiąca lub roku. Z kolei w samochodach ciężarowych wymagane jest urządzenie OBU PREMID-Box, a należność za przejazd można opłacić z góry (przedpłata) lub po przejechaniu trasy (odroczona płatność).
System poboru opłat drogowych w Czechach – najważniejsze informacje
Urządzenie pokładowe PREMID-Box musi znajdować się w każdym pojeździe powyżej 3,5 t poruszającym się czeskimi autostradami. Opłata naliczana jest automatycznie, kiedy samochód przejeżdża przez stacje pobierania myta. Liczy się przede wszystkim dystans, ale również liczba osi auta, klasa emisji spalin, a także dzień tygodnia i przedział godzinowy.
Pierwszym krokiem jest rejestracja, która odbywa się na dwa sposoby, zależnie od wybranego rodzaju płatności. Opłaty drogowe w Czechach można bowiem opłacić w trybie przedpłaconym (prepay) lub post-pay (odroczona płatność). W przypadku pre-pay formularz rejestracyjny wypełnia się w punktach dystrybucyjnych lub kontaktowych. Punkty te znajdują się przy autostradach; tam wydawane są również urządzenia pokładowe. W trybie post-pay również wymagana jest umowa, którą można pobrać ze strony internetowej operatora MYTO CZ lub otrzymać od wybranych operatorów kart flotowych min. Shell.
Podczas rejestracji wymagane są niezbędne dokumenty, dzięki którym możliwe będzie ustalenie najważniejszych informacji, takich jak nazwisko i adres właściciela lub użytkownika pojazdu, obywatelstwo, numer rejestracyjny (również międzynarodowy), klasa wagowa pojazdu, liczba osi oraz klasa emisji spalin. Ten ostatni element jest szczególnie istotny, ponieważ wysokość opłat drogowych w Czechach jest uzależniona właśnie od tego czynnika. Podobnie jak w innych europejskich państwach, obowiązuje podział na klasy EURO 0-6. W przypadku braku odpowiednich dokumentów, automatycznie przyznawana jest najniższa klasa emisji spalin, co zwiększa stawkę myta. Posiadacze kart paliwowych mają ułatwione zadanie, ponieważ np. właściciele Shell Card mogą szybko i prosto zarejestrować się w systemie za pośrednictwem Shell.
OBU udostępniane jest kierowcom bezpośrednio po rejestracji i dokonaniu przedpłaty w przypadku pre-pay lub po weryfikacji dokumentów w trybie post-pay. W obu przypadkach pobierana jest kaucja zwrotna wysokości ok. 60 €, która wraca po oddaniu urządzenia pokładowego w punkcie dystrybucyjnym lub kontaktowym. Przy zwrocie kierowca musi mieć przy sobie dowód rejestracyjny lub kartę pojazdu. Jeżeli myto opłacane jest w trybie post-pay, OBU należy zwrócić w punkcie kontaktowym, a użytkownik musi dodatkowo posiadać dowód tożsamości. W przeciwnym razie kierowca musi okazać pełnomocnictwo nie starsze niż trzy miesiące. Kaucja za urządzenie pokładowe przepada w dwóch przypadkach:
• kiedy OBU jest mechanicznie uszkodzone (zadrapane, pęknięte, pomalowane flamastrem);
• kiedy wygasa okres kaucji, co następuje, gdy urządzenie nie było użytkowane dłużej niż rok.
Montaż i wymiana urządzenia pokładowego
Operator udostępnia wraz z OBU rzepy, które pozwalają na bezproblemowy montaż i demontaż urządzenia. Równocześnie zaznacza, że każda inna metoda instalacji może spowodować uszkodzenie, co z kolei odbije się na kaucji. W trakcie użytkowania kierowca powinien pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Pierwszą jest wprowadzenie do urządzenia informacji o liczbie osi pojazdu, ponieważ to odpowiada za prawidłowo naliczane myto. Poradnik, jak tego dokonać, można znaleźć na portalu operatora: www.mytocz.cz.
Osobna kwestia związana z OBU to jego przenoszenie do innego pojazdu. W przypadku zmiany auta – czy to wskutek kradzieży, czy uszkodzenia – konieczna jest wizyta w punkcie dystrybucyjnym w celu wymiany urządzenia. Numery rejestracyjne są bowiem zapisane w pamięci OBU, więc każdorazowa zmiana pojazdu wiąże się ze wymianą sprzętu.