Jak jeździć latem?
Jazda o tej porze roku może być pod wieloma względami łatwiejszą czynnością niż podróżowanie zimą. Ale również latem trzeba wykazać się trzeźwym myśleniem i wysokimi umiejętnościami jazdy. Więcej o tym znajdziesz poniżej.
Koniec zimy wcale nie oznacza, że trudne warunki drogowe ominą kierowców. Drogi latem mogą być równie niebezpieczne co trasy zasypane śniegiem. Stosując kilka ważnych zasad będziesz odpowiednio przygotowany do różnych awaryjnych zdarzeń, które możesz napotkać na drodze latem.
Prawidłowa pozycja
To od ułożenia w fotelu zależy tempo, a więc i skuteczność reakcji na zdarzenie drogowe. Prawidłowa pozycja daje ogromne szanse na to, że unikniesz skutków niebezpiecznej sytuacji. Aby utrzymać prawidłową pozycję za kierownicą, trzeba pamiętać o zaledwie kilku zasadach.
Po pierwsze: kierowca powinien trzymać kierownicę oburącz („za piętnaście trzecia”). Po drugie należy unikać „kanapowego” ułożenia ciała w fotelu. Odpowiednia pozycja ciała to: wyprostowane plecy (oparte w całości o fotel), lewa noga w czasie naciskania pedału sprzęgła musi się uginać, przy wyprostowanych rękach nadgarstki powinny dotykać kierownicy, a zagłówek powinien być ustawiony tak, aby chronił szyjny odcinek kręgosłupa w czasie wypadku. Nieprawidłowe ułożenie rąk na kierownicy to najpopularniejszy problem wśród kierowców, dlatego warto być wyczulonym na tym punkcie.
Wiesz na jakie sytuacje jesteś narażony latem? Oto najczęstsze z nich:
Sytuacja pierwsza: poślizg
Do poślizgu na suchej nawierzchni może doprowadzić zbyt duża prędkość, nagły skręt kierownicą lub hamowanie awaryjne. Wówczas samochód zacznie mocno się przechylać, a opony piszczeć. W autach z przednim napędem może wystąpić podsterowność (wypadanie przodu samochodu na zewnątrz zakrętu). Jak sobie z tym poradzić? Powinno wystarczyć delikatnie odjęcie gazu i spokojne pokonywanie zakrętu.
Sytuacja druga: ominięcie przeszkody
W razie konieczności ominięcia przeszkody pamiętaj o 3 podstawowych krokach:
1. Mocno hamujesz,
2. Bezpośrednio przed przeszkodą puszczasz hamulec,
3. Wykonujesz szybki skręt, aby ominąć przeszkodę.
Sytuacja trzecia: aquaplaning
Aquaplaning to zjawisko utraty przyczepności auta na mokrej nawierzchni. Powstaje ponieważ opona nie nadąża z odprowadzaniem wody z obszaru styku opony z drogą.
Wiemy jak można zapobiec aquaplaningowi jeszcze przed wyruszeniem w podróż – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta Oponeo.pl – Bardzo ważne jest regularne sprawdzanie stanu opon. Szczególną uwagę należy zwracać na głębokość bieżnika: opona z bieżnikiem poniżej 3 mm ma znacznie gorsze parametry jezdne. Trzeba pamiętać również o utrzymywaniu prawidłowego poziomu ciśnienia. – tłumaczy.
Wiadomo już jak zadbać o auto jeszcze w czasie postoju, ale jak zachowywać się już na drodze? Przede wszystkim trzeba dostosować prędkość do warunków nawierzchni. Jak zareagować na aquaplaning? W każdej sytuacji, a więc i w przypadku utraty przyczepności na mokrej nawierzchni, przede wszystkim musisz zachować spokój. Będąc w sytuacji poślizgu na wodzie, należy stopniowo wytracać prędkość i pamiętać, aby nie wykonywać żadnych gwałtownych ruchów kierownicą. Spokój oraz delikatne operowanie gazem i kierownicą powinno wystarczyć.
Sytuacja czwarta: wyprzedzanie na koleinach
Chcesz wyprzedzić pojazd, ale na drodze znajdują się koleiny dodatkowo wypełnione wodą?
W tej sytuacji znowu pamiętaj o tym, żeby nie wykonywać żadnych gwałtownych ruchów. Manewr wyprzedzania wykonuj zdecydowanie, ale jednocześnie spokojnie, zwróć uwagę na to, aby zachować bezpieczną odległość od wyprzedzanego pojazdu. Powrót na swój pas ruchu rozłóż na dłuższy odcinek drogi niż gdybyś był na równej nawierzchni. Najlepiej jest nie wjeżdżać w tor jazdy podyktowany przez koleiny, ponieważ z powodu obecnej tam wody auto może wpaść w aquaplaning i wówczas trudno będzie je opanować.