Jak będzie się rozwijał rynek ekologicznych materiałów luksusowych w kolejnych latach? Nowy raport Volvo Cars i Future Laboratory
Według ostatnich badań* dwie trzecie konsumentów uważa politykę środowiskową marki za kluczowy czynnik przy zakupie produktów luksusowych. Ten sam odsetek nabywców chciałby widzieć etykietę informującą o neutralności węglowej na produktach by wiedzieć, jaki wpływ na środowisko mają określone materiały i produkty**.
Oznacza to, że świat materiałów ewoluuje, a projektanci na całym świecie aktywnie pozyskują wysokiej jakości, zrównoważone i odpowiedzialnie pozyskiwane materiały, zachowując przy tym jakość charakterystyczną dla segmentu premium.
Te i inne wnioski pojawiają się w The Rise of Conscious Design, nowym raporcie opublikowanym przez Volvo Cars we współpracy z czołową firmą zajmującą się prognozowaniem trendów The Future Laboratory.
Publikacja raportu zbiega się z ogłoszeniem przez Volvo Cars, że wszystkie jego nowe, w pełni elektryczne modele będą całkowicie pozbawione tapicerek i innych elementów wytwarzanych ze skóry. Nowo wprowadzony C40 Recharge to pierwszy model stworzony w ramach tych założeń.
Raport opiera się na bogactwie istniejących badań, a także nowych wywiadach i spostrzeżeniach liderów z różnych branż, takich jak Claire Bergkamp, dyrektor operacyjny The Textile Exchange, która kiedyś zajmowała się innowacjami i zrównoważonym rozwojem w firmie Stella McCartney; Wen Zhou, dyrektor generalny 3.1 Phillip Lim; dr Leonardi Bonnani, założyciel i dyrektor generalny Sourcemap; i Xu Gang, współzałożyciel Bentu Design.
Wnioski i spostrzeżenia zawarte w raporcie pod wieloma względami odzwierciedlają własną wizję Volvo Cars dotyczącą przyszłości materiałów. W nadchodzących latach Volvo Cars wprowadzi na rynek zupełnie nową rodzinę samochodów w pełni elektrycznych, a do 2030 r. zamierza oferować wyłącznie samochody w pełni elektryczne – wszystkie bez tapicerek skórzanych pochodzenia zwierzęcego.
W ramach ambicji całkowitego wyeliminowania skór zwierzęcych firma Volvo Cars aktywnie pracuje nad znalezieniem wysokiej jakości i zrównoważonych źródeł wielu materiałów stosowanych obecnie w szeroko pojętym przemyśle samochodowym.
Mamy wizję tego, dokąd musimy zmierzać w przyszłości. Pierwszy krok to wykorzystanie zrównoważonych, naturalnych i pochodzących z recyklingu materiałów — powiedział Robin Page, szef designu Volvo Cars. Następnym wyzwaniem jest zmiana tego, co robimy z tymi materiałami. Materiały, z których produkujemy nie muszą pozostawać częściami tych samych aut na zawsze. Można je przetworzyć w ramach gospodarki o obiegu zamkniętym.
Świadome projektowanie może fundamentalnie zmienić nasze społeczeństwo, a marki wykorzystują oferowane możliwości – powiedział Martin Raymond, współzałożyciel The Future Laboratory. Świadome projektowanie wskazuje drogę naprzód i ten proces może zmienić świat.
Volvo Cars dąży do tego, aby 25% materiałów w jej samochodach składało się z materiałów pochodzących z recyklingu i materiałów pochodzenia biologicznego. Do 2040 r. firma ma ambicję, by prowadzić działalność w pełni o obiegu zamkniętym.
Zamiast skórzanych opcji wnętrza, Volvo Cars zaoferuje swoim klientom alternatywy, takie jak wysokiej jakości ekologiczne materiały wykonane ze źródeł biologicznych i pochodzących z recyklingu.
Na przykład Nordico, nowy materiał do wnętrz stworzony przez Volvo Cars, będzie składał się z tekstyliów wykonanych z materiałów pochodzących z recyklingu, takich jak butelki PET, materiał z biomasy pozyskiwanej z lasów w Szwecji i Finlandii oraz korki z recyklingu z przemysłu winiarskiego – ustanawiając nowy standard dla wysokiej jakości wystroju wnętrz. Materiał ten zadebiutuje w nowej generacji modeli Volvo.
Volvo Cars będzie również nadal oferować opcje mieszanek wełny od dostawców posiadających certyfikaty odpowiedzialnego pozyskiwania wełny. Sposób traktowania zwierząt przez dostawców jest sprawdzany na etapie łańcucha dostaw. Dobrostan zwierząt jest dla marki czymś więcej, niż jedynie rezygnacją ze stosowania ich skór.
Aby zobaczyć pełną wersję The rise of conscious design: reportaże o materiałach jutra, kliknij link: