Jaguar F-Type oficjalnie zaprezentowany - piękność?
Bez wątpienia prezentacja nowego Jaguara F-Type jest jednym z najciekawszych elementów tegorocznego Salonu Samochodowego w Paryżu. Co prawda przez ostatnie kilka dni byliśmy karmieni przekąskami w postaci kilku zdjęć, ale teraz mamy do dyspozycji danie główne z oficjalnymi danymi i specyfikacją.
Jaguar F-Type jest produkcyjną wersją modelu C-X16 pokazanego w zeszłym roku. Auto dość wyraźnie czerpie stylistycznie ze swojego prototypu i co tu dużo mówić - prezentuje się fenomenalnie. Dla wielu fanów marki Jaguar F-Type jest niepisanym następcą legendarnego modelu E-Type, choć stylistycznie jedynie w minimalnym stopniu do niego nawiązuje.
Nowy F-Type w żadnym calu nie jest autem retro - wszystkie elementy są nowoczesne, stylowe, choć w niektórych momentach nawet odrobinę futurystyczne. Ten model zrywa z tradycją ułożonego, statecznego Jaguara i oferuje odbiorcy całe tony stylistycznych smaczków i sportowej zadziorności.
Zmianę widać już na początku - grill nie jest tradycyjnie owalny, a odrobinę rozciągnięty z delikatnym zaznaczeniem kątów. Również wewnątrz jest jakby... inaczej. Całość skupia się na kierowcy, a jego strefa jest niejako oddzielona od reszty pojazdu. Oczywiście wszystko wygląda świetnie, choć odbiega nieco od tradycji Jaga.
Zarówno podwozie, jak i nadwozie zostało stworzone z aluminium by zmniejszyć wagę całego pojazdu. Mimo to sztywność nadwozia została zwiększona o 30 procent w porównaniu do innych modeli Jaguara. Auto już na starcie dostępne będzie w trzech wersjach: F-Type, F-Type S oraz F-Type V8 S.Pierwsze dwie wersje napędzane są 3,0-litrowym silnikiem V6 z doładowaniem. Silnik ten generuje 340 KM w bazowej wersji oraz 380 KM w modelu ze znaczkiem S. Słabsza wersja przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 5,3 sekundy, mocniejsza zaś w czasie 4,8 sekundy. Prędkość maksymalna mocniejszego wariantu to 275 km/h, słabszy zaś jest wolniejszy o 15 km/h.
Na szczycie góruje nowa jednostka V8 o mocy 495 KM z momentem obrotowym na poziomie 625 Nm. Najmocniejszy Jaguar F-Type V8 S przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 4,3 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 300 km/h. We wszystkich wersjach napęd przekazywany jest na tylną oś za pomocą 8-biegowej skrzyni automatycznej Quickshift.
Ceny startują od poziomu 73 tysięcy euro za wersję V6, za Jaguara F-Type S trzeba zapłacić niecałe 85 tysięcy euro, zaś za topową wersję z silnikiem V8 trzeba przygotować kwotę ponad 100 tysięcy euro.