Innowacje w zakresie bezpieczeństwa biernego w Renault
Koncern Renault nie ustaje we wprowadzaniu innowacji w zakresie bezpieczeństwa biernego
<strong>Koncern Renault nie ustaje we wprowadzaniu innowacji w zakresie bezpieczeństwa biernego</strong>
W latach 2002-2003 koncern Renault będzie aktywnie kontynuował realizację programu innowacji w zakresie bezpieczeństwa biernego. Opracowywane są nowe technologie zabezpieczające użytkowników, jak np. poduszka zapobiegająca nurkowaniu instalowana w przednich fotelach oraz czołowa poduszka powietrzna na tylnych miejscach.
Firma Renault, uznawana za jedną z najlepszych marek pod względem bezpieczeństwa biernego stale wprowadza coraz to nowe innowacje. Bogate wyposażenie oferowane w ramach systemów SRP 2 i 3-ej generacji uplasowało modele marki na najwyższym poziomie na rynku. Testy zderzeniowe organizowane przez niezależną europejską organizację Euro-Ncap w pełni potwierdziły tę pozycję.
Wyniki te są owocem 50-letnich prac badawczych w dziedzinie bezpieczeństwa i wypadków, dążenia do zrozumienia zjawisk występujących podczas zderzeń oraz pewnej kultury przedsiębiorstwa.
<strong>Poduszka zapobiegająca nurkowaniu na przednich miejscach</strong>
Podwójne napinacze pasów bezpieczeństwa, stanowiące oryginalny element System Renault Protection 3-ej generacji, wykazały się wysoką skutecznością – zapewniają lepsze przytrzymanie ciała użytkownika na siedzeniu podczas zderzenia. Nie można jednak ich zastosować we wszystkich modelach pojazdów. W wersji 3-drzwiowej zainstalowanie drugiego napinacza wbudowanego w zewnętrzny bok fotela uniemożliwiałoby dostęp do tylnych miejsc.
Jako alternatywę dla systemu podwójnych napinaczy Renault opracował innowacyjną poduszkę zapobiegającą nurkowaniu, instalowaną na obu przednich miejscach. Poduszka ta, umieszczona w siedzeniu przednich foteli, rozkłada się dwufazowo podczas zderzenia :
Generator napełnia metalową powłokę, która zgniata piankę siedziska, zapewniając lepsze utrzymanie użytkownika w fotelu zanim jeszcze nie zacznie się zsuwać.
Metalowa powłoka w kształcie worka odkształca się dostosowując do kształtu miednicy użytkownika, a podczas całego zderzenia utrzymywane jest w niej stałe ciśnienie dzięki rozdarciu zaworu odprowadzającego znajdującego się pod modułem.
Dzięki temu poduszka zapewnia użytkownikowi zachowanie bezpiecznej pozycji w stosunku do pasa bezpieczeństwa, zmniejszając ryzyko poważnych obrażeń jamy brzusznej i lędźwi.
Poduszka zapobiegająca nurkowaniu składa się z dwóch cienkich płatów stalowej blachy o grubości ok. 0,3 mm zespawanych z sobą, i tworzących rodzaj zamkniętego worka o pojemności 4-5 l po napełnieniu. Jest umieszczona w siedzeniu pod pianką, na miejscu stałej wkładki zapobiegającej nurkowaniu. Zasada działania jest identyczna jak w przypadku klasycznej poduszki, z tą tylko różnicą, że poduszka zapobiegająca nurkowaniu nigdy nie styka się bezpośrednio z ciałem użytkownika.
W momencie zderzenia odpalenie specjalnego ładunku powoduje napełnienie metalowej powłoki, która ogranicza przesunięcie i skręt miednicy.
Drugi ogranicznik napięcia w przednich pasach
Renault chce wykorzystać zasadę działania ogranicznika napięcia zmniejszającego nacisk pasa na klatkę piersiową podczas zderzenia i zabezpieczającego ją przed obrażeniami i prowadzi prace nad przednimi pasami wyposażonymi w drugi ogranicznik napięcia (ograniczający nacisk pasa do 600 daN ), zainstalowany w biodrowej części pasa. Zapewni on jeszcze lepsze zabezpieczenie miednicy chroniąc użytkownika przed takimi obrażeniami jak złamanie kości biodrowych.
Wyposażony w podwójny ogranicznik napięcia pas nie jest już « zwykłym pasem », jak nam się może wydawać, ale kryje w sobie liczne innowacje technologiczne. Doświadczenie konstruktorów przejawia się również w precyzyjnym określeniu parametrów oraz właściwej koordynacji wszystkich systemów : poduszki i pasy muszą współdziałać w idealnej symbiozie.
<strong>Czołowa poduszka na tylnych miejscach.</strong>
Renault, realizując głoszoną przez siebie zasadę « Bezpieczeństwa dla wszystkich » dąży do zaoferowania takiego samego poziomu bezpieczeństwa pasażerom siedzącym z tyłu, co z przodu. Dlatego też napinacze i ograniczniki pasów pojawiają się w samochodach naszej marki również na tylnych miejscach.
Renault kontynuuje prace nad innowacyjną czołową poduszką wbudowaną w tylne pasy bezpieczeństwa. Została ona zaprezentowana w 1999 roku jako jeden z możliwych kierunków rozwoju prowadzonych prac badawczych. Posiada pojemność 60 l i pozwoli na zmniejszenie nacisku pasa i lepsze zabezpieczenie głowy, szyi i klatki piersiowej. Dzięki nowej poduszce będzie można uniknąć w przypadku dzieci uderzenia głową w kolana, a w przypadku dorosłych - w oparcie przednich foteli.
Producent przewiduje zakończenie prac nad systemem i wprowadzenie go do sprzedaży prawdopodobnie w 2003 roku.
<strong>Priorytetowy kierunek – bezpieczeństwo dzieci</strong>
Jednym z najważniejszych kierunków prac było od zawsze bezpieczeństwo dzieci. Specyfiką Renault jest opracowywanie wszystkich elementów zabezpieczających dorosłych tak, aby poszczególne systemy (poduszki powietrzne, pasy...) nie stanowiły zagrożenia dla bezpieczeństwa dzieci.
Ważną rolę odgrywają wprowadzone w 2001 roku w Lagunie II pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami napięcia na bocznych tylnych miejscach : podczas zderzenia napinacz naciąga pas dociskając go do ciała lub fotelika dziecka i zmniejszając ryzyko poważnych obrażeń głowy przy ustawieniu fotelika przodem do kierunku jazdy (na skutek uderzenia głową w oparcie przedniego siedzenia). Jednocześnie ogranicznik napięcia pozwala na ograniczenia nacisku pasa na klatkę piersiową dziecka w wieku powyżej 4 lat, siedzącego na siedzisku.
Oprócz fotelika dla dzieci Easyfix wprowadzonego do sprzedaży w 2000 roku, Renault proponuje obecnie dwa nowe foteliki spełniające normy Isofix : fotelik dla noworodków Elios i fotelik Duo dla dzieci w wieku od 6 miesięcy do 4 lat. System Isofix, składa się z godnie z normą z dwóch pierścieni mocujących umieszczonych pomiędzy oparciem a siedzeniem. Umożliwia pewniejsze zamocowanie fotelika w samochodzie. Konstruktorzy Renault dodali jeszcze trzeci punkt mocowania, łączący oparcie fotelika dziecka z pojazdem, eliminując ryzyko jego przesunięcia się w przypadku zderzenia. Specjaliści są zgodni co do tego, że upowszechnienie systemu Isofix powinno zmniejszyć o 22% ilość poważnych obrażeń (głównie szyi) u dzieci w wieku 0-4 lat.
<strong>System Renault Protection – tradycja innowacji</strong>
Rozwiązania te są owocem wieloletniej tradycji innowacji, zwłaszcza jeśli chodzi o systemy zabezpieczające użytkowników. Renault był pierwszym producentem, który wprowadził ogranicznik napięcia (w 1995 roku w Mégane), w ramach Systemu Renault Protection SRP 1-ej generacji. Przypomnijmy, że ogranicznik napięcia pozwala na znaczne zmniejszenie nacisku pasa na klatkę piersiową – a więc i obrażeń – przy silnym hamowaniu podczas zderzenia.
Pod koniec 1997 roku pojawił się w Mégane SRP 2-ej generacji łączący nowatorskie poduszki czołowe z programowanymi zaworami odpowietrzającymi oraz ograniczniki napięcia, zmniejszające nacisk pasa na klatkę piersiową do zaledwie 400 daN, podczas gdy zazwyczaj wynosi on 900 daN. Nowe czołowe poduszki miały nie tylko pozwolić na uniknięcie uderzenia głową w kierownicę lub deskę rozdzielczą, ale również odegrać czynną rolę w pochłanianiu energii powstającej podczas gwałtownej utraty prędkości na skutek zderzenia.
W 2001 roku koncern Renault dokonał kolejnego kroku wprowadzając w Lagunie II nowatorski system SRP 3-ej generacji. Nie mający odpowiednika na rynku, system obejmuje czołowe poduszki powietrzne o zmiennej pojemności (2 poziomy napełnienia) i pasy bezpieczeństwa wyposażone w ograniczniki napięcia do 400 daN. Wybór jednego z dwóch poziomów napełnienia poduszki zależy od siły zderzenia. Celem jest zapewnienie jeszcze wyższego poziomu bezpieczeństwa niż w przypadku SRP 2-giej generacji, który umożliwił wówczas znaczący postęp w tej dziedzinie. Zapewnia on jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa w przypadku zderzeń o dużej sile, nie wywierając niekorzystnego wpływu przy lżejszych zderzeniach.
Nowy system Renault wyróżnia się dwoma napinaczami pasów na miejscu kierowcy, zamiast jednego, zazwyczaj stosowanego. Dzięki lepszemu dociśnięciu kierowcy do siedzenia podczas zderzenia podwójne napinacze pozwalają na znaczące zmniejszenie przesunięcia ciała do przodu. Poprawiają znacznie zabezpieczenie dolnych kończyn (zmniejszenie wysokiego ryzyka obrażeń kolan) i zmniejszają obrażenia jamy brzusznej poprzez istotne ograniczenie ryzyka nurkowania. Nurkowanie to zjawisko polegające na zsunięciu się użytkownika pod biodrową częścią pasa, co powoduje jego nacisk na wrażliwe części ciała, takie jak jama brzuszna stwarzając ryzyko poważnych, nawet śmiertelnych obrażeń.
Niezależnie od zastosowania dwóch napinaczy pasa kierowcy, na wszystkich miejscach wzmocniono system zapobiegający nurkowaniu. Poprawiono elementy pasów i konstrukcję siedzenia, które posiada specjalne wyprofilowanie. Pasażerowie siedzący z tyłu dysponują trzema 3-punktowymi pasami bezpieczeństwa, które na bocznych miejscach są wyposażone w napinacze i ograniczniki napięcia do 600 daN.
Aby zabezpieczyć użytkowników pojazdu podczas zderzeń bocznych, SRP 3 ej generacji oferuje boczne poduszki powietrzne chroniące głowę, umieszczone w oparciu przednich foteli oraz kurtyny zabezpieczające głowę, wbudowane w górną ramę przy przednich i tylnych siedzeniach.
<strong>Bezpieczeństwo zakodowane w genach firmy</strong>
Od 1954 roku, w którym koncern Renault powierzył pewnemu lekarzowi zadanie stworzenia Laboratorium Fizjologii i Biomechaniki, bezpieczeństwo stanowi jeden z głównych kierunków badań marki. Laboratorium to stało się zalążkiem powołanego w 1969 roku LAB (Laboratorium Badań nad Wypadkami, Biomechaniką i Zachowaniami Ludzkimi) należącego do Renault i PSA Peugeot-Citroën. LAB jest unikalnym miejscem w Europie – lekarze i inżynierowie ściśle ze sobą współpracują, aby lepiej zrozumieć zachowanie ciała ludzkiego podczas zderzenia.
Dzięki temu Renault dysponuje unikalnym w świecie, bogatym bankiem danych dotyczących wypadków. Pozwala on na odtworzenie kolizji w oparciu o zaobserwowane przypadki, aby wyeliminować ich przyczyny i skutki.
Tak głębokie zakorzenienie bezpieczeństwa w genach marki stawia dziś Renault na najwyższym poziomie na rynku samochodowym. Dzięki uznanemu doświadczeniu w tej dziedzinie jak i polityce stałych innowacji marka nieustannie poprawia bezpieczeństwo bierne swoich samochodów. Dzięki temu w marcu 2001 roku Euro Ncap, niezależna europejska instytucja zajmująca się testowaniem oferowanych na rynku samochodów, przyznała Lagunie II 5 gwiazdek. Koncern Renault oferujący najbezpieczniejszą gamę pojazdów w Europie jest również jedynym producentem, który uzyskał tę wyjątkową ocenę.
Inwestycje Renault w dziedzinie bezpieczeństwa
600 pracowników zajmujących się bezpieczeństwem
Nakłady 100 tys. euro rocznie na prace badawcze i opracowanie systemów bezpieczeństwa
400 przeprowadzanych rocznie crash-testów
4000 przeprowadzanych rocznie wirtualnych testów zderzeniowych
Źródło: Renault Polska