Innowacje Saaba oznaczają tańsze ubezpieczenia samochodów
Towarzystwo ubezpieczeniowe Folksam obniża stawki ubezpieczeniowe wszystkich samochodów Saab 9-3 i Saab 9-5. Jest to efekt standardowego wyposażenia tych samochodów w system aktywnych zagłówków SAHR, które skutecznie zmniejszają ryzyko obrażeń kręgosłupa szyjnego o 75%.
Od lipca 2002 roku jedna z największych szwedzkich firm ubezpieczeniowych Folksam obniżyła o 10% stawki ubezpieczenia samochodów, posiadających lepsze zabezpieczenia przeciw uszkodzeniom kręgosłupa szyjnego. Oznacza to 10-procentową oszczędność w koszcie ubezpieczenia dla każdego nabywcy nowego samochodu marki Saab.
Mówi Maria Krafft, odpowiedzialna za badania nad bezpieczeństwem ruchu drogowego w firmie Folksam: „Nie wystarczy samo tylko ogłoszenie producenta o zastosowaniu nowych zabezpieczeń; opieramy się na dokumentacji, która potwierdza ich skuteczność w praktyce. W tym zakresie Saab niewątpliwie wyprzedził innych producentów, czego dowodzi dokładne studium porównawcze nowych samochodów wyposażonych w aktywne zagłówki – ze starszymi modelami Saaba.”
Wprowadzone na wyposażenie samochodów w roku 1997 aktywne zagłówki SAHR, stanowią jeden fragment oceny Folksam. Równie ważnym czynnikiem są intensywne badania, prowadzone przez firmę Saab, które pokazują, iż aktywne zagłówki zmniejszają o 75% ryzyko uszkodzeń odcinka szyjnego kręgosłupa kierowcy i pasażera w razie uderzenia w tył samochodu. Badania wywołały znaczny oddźwięk międzynarodowy i zostały szeroko omówione we wpływowym amerykańskim periodyku medycznym ‘The Journal of Trauma’.
Mówi dalej Maria Krafft: „W skali światowej 60% przypadków wymagających długotrwałej terapii to obrażenia kręgosłupa szyjnego spowodowane wypadkami drogowymi. Tylko w Szwecji tego typu nieszczęścia dotykają ponad 20.000 osób rocznie, wśród których około 2.000 to przypadki trwałych uszkodzeń. Jest więc oczywiste, że mamy zamiar nagradzać producentów samochodowych, skutecznie przeciwdziałających takim zagrożeniom”.
Rewolucja w świecie motoryzacji
Mówi Claes Tingvall: „Moim zdaniem stosunek firmy Saab do tego problemu ma cechy rewolucyjne. Po raz pierwszy prywatny producent samochodów dobrowolnie podjął tak dalekosiężne i metodyczne działania, nie będąc do tego zmuszonym przez obowiązujące prawo. Saab jest przykładem spożytkowania znacznego potencjału badawczego na skuteczne rozwiązania istotnych zagadnień bezpieczeństwa.”
Towarzystwo Folksam wyszło jako pierwsze z tego rodzaju inicjatywą w Szwecji, warto jednak wspomnieć, iż już w roku 1999 kanadyjska firma ubezpieczeniowa Insurance Company of British Columbia oferowała 100-dolarową zniżkę stawek dla właścicieli nowych samochodów Saab - jako zachętę zakupu samochodów o podwyższonym standardzie bezpieczeństwa.
Miliardowe oszczędności
Uszkodzenia kręgosłupa szyjnego kosztują co roku szwedzkich ubezpieczycieli około dwóch miliardów koron. Razem z wartością świadczeń z powszechnych ubezpieczeń społecznych ogólne koszty rosną do niemal 10 miliardów koron.
Zdaniem Stefana Olsena, inżyniera w departamencie bezpieczeństwa drogowego firmy Saab „Budzi zadowolenie fakt zauważania przez ubezpieczycieli własnych inicjatyw przemysłu motoryzacyjnego. Tym bardziej może cieszyć, iż zaczynają działać z korzyścią dla nabywców naszych samochodów.”
Mówiąc w skrócie, system aktywnych zagłówków uruchamiany jest naciskiem ciała siedzącego w fotelu; zagłówek SAHR połączony jest z płytą dociskową, umieszczoną w oparciu fotela. W wyniku uderzenia w tył samochodu siedzący w fotelu naciska oparcie plecami, odpychając płytę do tyłu ciężarem swego ciała. Zagłówek unosi się i przesuwa do przodu, powstrzymując wsteczny ruch odrzucenia głowy osoby siedzącej w fotelu, ograniczając w ten sposób zagrożenie poważniejszego uszkodzenia odcinka szyjnego kręgosłupa.
„W nowym Saabie 9-3 SportSedan zastosowano najnowsze, znacznie ulepszone rozwiązanie aktywnych zagłówków drugiej generacji (SAHR Generation 2), celem dalszego zmniejszenia ryzyka obrażeń kręgosłupa szyjnego.” – konkluduje Stefan Olsen.
<strong>Źródło: Saab Polska</strong>