Zielony pociąg Audi
Koncern Audi rozwinął „zielony dywan”: w miniony piątek, premier Badenii – Wirtembergii Winfried Kretschmann, dokonał otwarcia pierwszego odcinka kolejowego, służącego Audi do transportu towarowego, nie zanieczyszczającego środowiska emisją CO2. Koncern będzie wykorzystywał trasę (wspólnie z przewoźnikiem DB Schenker Rail) do transportu samochodów wyprodukowanych w zakładach Audi w Neckarsulm. Uroczystość jej uruchomienia była połączona z otwarciem odnowionego budynku dworca w Neckarsulm.
Premier Winfried Kretschmann dał zielonym lizakiem sygnał do odjazdu. Z Neckarsulm ruszył pierwszy transport kolejowy, który nie powodujący emisji CO2. Od teraz „Zielony Pociąg“, napędzany energią z odzysku, będzie przewoził wszystkie nowo wyprodukowane pojazdy, z fabryki Audi do (położonego nad Morzem Północnym) portu przeładunkowego w Emden. Wiodący przez całe Niemcy szlak kolejowy ma długość 693 km.
W przeliczeniu na każde, przetransportowane w ten sposób auto, Audi zapobiegnie emisji 38 kg dwutlenku węgla. Biorąc pod uwagę roczne przewozy, oznacza to redukcję emisji CO2 o 3420 ton. „Sukcesywne przechodzenie na transport, który nie będzie zanieczyszczać środowiska dwutlenkiem węgla, to ważny element naszego zaangażowania na rzecz ochrony środowiska“ – oświadczył dr Frank Dreves, członek zarządu ds. produkcji. Podkreślił przy tym: „Robimy dziś kolejny krok w kierunku mobilności neutralnej, czyli pozbawionej emisji CO2.“ Samo połączenie kolejowe między zakładami w Neckarsulm i portem w Emden, pozwoli na zaoszczędzenie energii elektrycznej, odpowiadającej tej, która rocznie zużywana jest w prawie 1450, czteroosobowych gospodarstwach domowych. Do ochrony środowiska ma przyczyniać się nie tylko napęd nowych modeli marki Audi i metody ich produkcji. Dostarczanie samochodów do klientów w sposób nie powodujący emisji CO2 - to kolejny krok.
„Odtąd, dzięki nowej koncepcji logistycznej Eco Plus, dziesiątki tysięcy samochodów rocznie zostanie przetransportowanych przez całe Niemcy w ekologiczny sposób. Wszystko to za sprawą „Zielonego Pociągu“ z Neckarsulm do Emden, który odległość wynoszącą prawie 700 km pokona przy pomocy napędu wykorzystującego energię z odzysku. Oznacza to uniknięcie emisji ogromnych ilości dwutlenku węgla! Audi obrało słuszny kierunek. Pomoże nie tylko chronić środowisko, ale też zapewni konkurencyjność i miejsca pracy w zakładach Audi w Badenii-Wirtembergii“ – powiedział premier Winfried Kretschmann.
Partnerem Audi w realizacji ekologicznego transportu towarowego jest DB Schenker Rail. Koncepcja „Eco Plus“ oznacza wykorzystanie do transportu na terenie Niemiec wyłącznie energii ekologicznej. Posiada ona atest TÜV Süd. „Audi jest pionierem kolejowych przewozów towarowych nie powodujących emisji CO2 i ważnym partnerem DB Schenker w zakresie transportu przyjaznego dla środowiska“ – stwierdził dr Karl-Friedrich Rausch, członek zarządu ds. transportu i logistyki w DB Mobility Logistics AG.
Już od 2010 roku AUDI AG używa pociągu neutralnego pod względem emisji CO2, do przewozu samochodów z zakładów w Ingolstadt do Emden. Audi jest więc pierwszym koncernem, który zaczął wykorzystywać pociągi napędzane ekologiczną energią. Teraz ten rodzaj transportu zostaje powiększony o ważny odcinek łączący drugie zakłady produkcyjne Audi (w Niemczech) z Morzem Północnym.
Szlak transportowy do Emden to najintensywniej wykorzystywane połączenie wiodące z zakładów w Neckarsulm do portu przeładunkowego. Realizacja ekologicznego transportu na tym odcinku jest ważnym elementem strategii koncernu Audi, zmierzającego do coraz bardziej zrównoważonego sposobu produkcji. Podjęte kroki doskonale sprawdzają się w praktyce: koncern Audi AG został odznaczony w tym roku w Wiedniu międzynarodową nagrodą - za zrównoważony rozwój w dziedzinie logistyki (za rok 2012). Nowe modele Audi wysyłane są z Emden na cały świat - na przykład do USA i Anglii.
Zgromadzeni na uroczystości uruchomienia „Zielonego pociągu” goście mogli przekonać się, że zrównoważona logistyka i produkcja odgrywają w zakładach w Neckarsulm spore znaczenie. Kierownik fabryki, Fred Schulze, przedstawił specjalne prezentacje tematyczne. Można było zwiedzić nowe centrum logistyczne z automatycznym magazynem małych części (niem. AKL). Dziennie przeładowuje się w nim prawie 27 tys. pojemników, w których znajdują się np. sterowniki. Budynek magazynu jest szczególnie energooszczędny. Zastosowano w nim wiele rozwiązań technicznych przyjaznych dla środowiska. Ciepło odpadowe budynków gospodarczych, znajdujących się na terenie zakładów, jest wykorzystywane do ogrzewania podłogowego w magazynie. Inteligentne rozwiązania zastosowane w urządzeniach do obsługi regałów, jak np. odzyskiwanie energii hamowania i wyłączanie napędu, również pomagają zaoszczędzić energię elektryczną. Wszystkie energooszczędne środki podjęte w magazynie pozwalają na redukcję CO2 nawet o 500 ton rocznie.
W zakładach Neckarsulm goście mogli zapoznać się ze sposobami rozwiązywania kwestii zrównoważonego rozwoju również podczas zwiedzania nowego centrum kontroli silników oraz lakierni. W tym supernowoczesnym centrum, z poszczególnych stanowisk kontroli odzyskuje się prawie 86 procent energii. Dzięki termicznym urządzeniom do dopalania, lakiernia oszczędza od 20 do 30 procent gazu ziemnego.
Za różnego rodzaju działania, mające na celu oszczędzanie energii, zakłady w Neckarsulm otrzymały nagrodę koncernu Volkswagen. W ubiegłym roku zużycie energii zmniejszono tu o ponad 25 tys. MWh, zapobiegając w ten sposób emisji 10,5 tys. ton CO2.