Usługi z zakresu connectivity stanowią obecnie jeden z głównych filarów rozwoju samochodów. W tej chwili dla kierowców równie ważny co moc silnika okazuje się być stopień zintegrowania smarfona z samochodem. Aby wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów, marka ŠKODA od lat poszerza zakres oferowanych funkcjonalności w tym zakresie. Poniżej prezentujemy krótko historię rozwoju łączności w samochodach marki ŠKODA.
Po pojawieniu się telefonów komórkowych wyzwaniem stało się znalezienie sposobu na zachowanie bezpieczeństwa w trakcie jazdy przy jednoczesnym prowadzeniu rozmowy przez telefon. Pionierami wśród innowacji w tym zakresie stały się zatem zestawy głośnomówiące, które ŠKODA wprowadziła do swoich samochodów w 2000 r. Aby skorzystać z funkcjonalności, należało za pośrednictwem kabla podłączyć telefon umieszczony na specjalnym statywie do jednostki głównej. Zestawy głośnomówiące zostały zaprojektowane dla modelu NOKIA 6210i i pojawiły się wraz z pierwszą generacją ŠKODY OCTAVIA po face liftingu.
Wkrótce okazało się, że przewodowe zestawy głośnomówiące nie są wystarczająco praktycznym rozwiązaniem dla kierowców. Odpowiedzią na kolejne wyzwania było wdrożenie technologii Bluetooth, która szybko stała się standardem w komunikacji bezprzewodowej. Bezprzewodowe rozmowy za pośrednictwem technologii bluetooth po raz pierwszy mogli prowadzić kierowcy ŠKODY OCTAVIA drugiej generacji.
Wraz z rozwojem funkcjonalności telefonów komórkowych wzrosło zapotrzebowanie na wprowadzanie nowych rozwiązań do samochodów. Dzięki technologii Bluetooth możliwe stało się, cieszące się szczególną popularnością wśród kierowców, słuchanie ulubionej muzyki z telefonu w samochodzie za pośrednictwem wbudowanych głośników. Pierwszy model oferujący tę funkcjonalność to ŠKODA SUPERB z 2008 r.
Połączenie pomiędzy samochodem i urządzeniem mobilnym przestało ograniczać się jedynie do możliwości bezpiecznego prowadzenia rozmów telefonicznych czy słuchania ulubionej muzyki w trakcie jazdy. Dzięki systemowi MirrorLink, ekran telefonu można wyświetlić na wyświetlaczu samochodowego systemu infotainment. Umożliwia to komfortowe korzystanie z aplikacji mobilnych, nawigacji telefonicznej czy odtwarzanie radia internetowego w trakcie jazdy. Natomiast system SmartGate dał kierowcom możliwość zdalnego kontrolowania danych dostępnych dotąd wyłącznie w samochodzie, dotyczących np. monitorowania zużycia paliwa. Po raz pierwszy funkcjonalności pojawiły się w trzeciej generacji modelu ŠKODY FABIA.
Stopniowo od 2016 roku wszystkie modele marki ŠKODA z wyłączeniem ŠKODY CITIGO zostały zmodernizowane pod kątem nowej generacji systemu z obszaru connectivity, nazwanego SmartLink+. Oprócz funkcjonalności MirrorLink i SmartGate system oferuje także wsparcie dla interfejsu Apple Car Play i aplikacji Google Android Auto. Dodatkowym udogodnieniem oferowanym przez SmartLink+ jest możliwość połączenia z systemem zdecydowanie szerszej gamy modeli telefonów.
W 2016 r., wraz z wprowadzeniem funkcjonalności ŠKODA Connect, marka wkroczyła w zupełnie nowy wymiar oferowanych przez nią usług z zakresu connectivity. Od tego czasu kierowca może nie tylko połączyć samochód z dowolnym urządzeniem mobilnym, ale także zdalnie obsługiwać jego niektóre funkcje. Dostęp do danych na temat samochodu z dowolnego miejsca pozwala na monitorowanie poziomu paliwa, liczby przebytych kilometrów czy stanu technicznego pojazdu. Zainstalowanie aplikacji ŠKODA Connect na telefonie, tablecie czy komputerze pozwala zdalnie włączyć ogrzewania postojowe i upewnić się, czy drzwi i okna zostały poprawnie zamknięte. Aplikacja posiada również dostęp do lokalizacji pojazdu, co pomaga szczególnie w odnalezieniu samochodu na parkingu oraz zapobiega ewentualnym kradzieżom. Ponadto kierowca może z domu lub kawiarni zaplanować podróż, wpisując adres docelowy do aplikacji w telefonie i przesyłając go bezpośrednio do nawigacji samochodowej. ŠKODA Connect po raz pierwszy stała się częścią wyposażenia modelu KODIAQ.
W bieżącym roku usługa ŠKODA Connect została wzbogacona o niezwykle innowacyjne rozwiązanie. Asystentka głosowa Alexa to kolejny poziom komfortu w komunikacji z pojazdem. Klienci ŠKODY mogą komunikować się z samochodem z domu, za pośrednictwem głośnika Amazon Echo, lub z dowolnego miejsca przez aplikację Alexa, zainstalowaną na smartfonie. Alexa (obecnie wyłącznie w języku angielskim, niemieckim i francuskim) informuje kierowcę o interesujących go danych pojazdu: dokładnym zamknięciu drzwi i okien, poziomie zużycia paliwa, łącznym, dziennym przebiegu czy lokalizacji samochodu.