Yvan Muller Mistrzem Świata WTCC 2011 - Chevrolet
Yvan Muller wywalczył tytuł Mistrza Świata WTCC 2011 w klasyfikacji kierowców. To jego trzeci tytuł mistrzowski i drugi zdobyty za kierownicą Chevroleta. Walka o mistrzostwo rozegrała się podczas wyścigów w Macau, gdzie Rob Huff skutecznie i do samego końca atakował Mullera, dzięki czemu powiększył liczbę swoich sukcesów na tym torze do pięciu. Z kolei Yvan Muller zakończył zmagania na drugim i trzecim miejscu, potwierdzając swoje kompetencje w wyścigach samochodów turystycznych.
W rezultacie, w klasyfikacji końcowej tych dwóch kierowców dzielą zaledwie 3 punkty. Walka o tytuł Mistrza i Wicemistrza była zatem pasjonująca do końca sezonu, który obfitował w bezprecedensowe wyniki (21 zwycięstw w 24 wyścigach, 12 miejsc pole position w 12 rundach) dla Chevroleta, zespołu RML oraz nowego modelu Cruze 1,6 turbo, czyli samochodu z nowym silnikiem, który zadebiutował na torze we wrześniu 2010 roku. Alain Menu również miał swój udział w tegorocznym sukcesie, jednak nie może zaliczyć zmagań w Macau do udanych. Dla niego walka zakończyła się na pierwszym okrążeniu pierwszego wyścigu, po zderzeniu, które wykluczyło zawodnika z dalszej rywalizacji.
Pierwszy wyścig był dość stresujący – start został opóźniony o jedno okrążenie, natomiast we wczesnej fazie zmagań na tor aż dwa razy wjechał samochód bezpieczeństwa. Jedną z przyczyn był wypadek, który wykluczył Menu z dalszej jazdy. Rob Huff wykorzystał pole position, utrzymując przewagę podczas pierwszego startu spod świateł, a także podczas dwóch kolejnych restartów, jednak cały czas musiał odpierać ataki Mullera. Yvan zaatakował Roba kilka razy na końcu bardzo długiej prostej, jednak Brytyjczyk zdołał utrzymać się na prowadzeniu aż do mety.
W drugim wyścigu samochód bezpieczeństwa wyjechał na tor tylko raz. Rob Huff wystartował z trzeciego miejsca i przejął prowadzenie na trzecim okrążeniu po dwóch spektakularnych manewrach wyprzedzania, wykonanych na samochodzie prowadzonym przez Michela Nykjæra. Natomiast Muller, który ruszał z ósmej pozycji, szybko przebił się na czwarte miejsce w stawce, co wystarczyło do zdobycia tytułu mistrzowskiego w klasyfikacji końcowej sezonu.
CYTATY
Rob Huff (1 / 1 miejsce): „Muszę przyznać, że to było bardzo wzruszające przeżycie. Zrobiłem wszystko, co w mojej mocy, aby wykorzystać szansę do zdobycia tytułu, ale to nie wystarczyło. Jestem rozczarowany, że zabrakło tak niewiele punktów, a jednocześnie szczęśliwy z odniesionych tu dwóch zwycięstw i zadowolony z całego sezonu. Zakończyłem zmagania z taką samą liczbą wygranych i miejsc pole position, co Yvan i sądzę, że w całym sezonie utrzymywałem równy poziom, kończąc wszystkie wyścigi na punktowanych miejscach. Yvan przy każdej okazji zmuszał mnie do maksymalnej wydajności, również tutaj w pierwszym wyścigu, dzięki czemu stałem się lepszym kierowcą. Gratuluję Yvanowi, który ponownie udowodnił, że jest jednym z najlepszych kierowców serii wyścigów samochodów turystycznych. Chciałbym również zwrócić uwagę na ciężką pracę, jaką wykonał cały zespół oraz na doskonałe relacje, jakie mamy z Yvanem i Alainem. Wracamy w przyszłym roku, na co czekam z niecierpliwością...”
Yvan Muller (2 / 3 miejsce): „To fantastyczne uczucie być znów Mistrzem Świata, szczególnie po tak stresującym weekendzie w Macau. Tegoroczny sezon był niesamowity, ale jego początek nie był dla mnie najlepszy. Sytuacja poprawiła się na półmetku zmagań, dzięki wspaniałej pracy, którą wykonał mój inżynier, Chris Cronin, a także cały zespół. To pozwoliło mi poprawić wyniki i zakończyć zmagania w doskonałym stylu. Wiedziałem, że Rob może wygrać oba wyścigi w ostatniej rundzie, dlatego nie mogłem ryzykować. Walka o tytuł mistrzowski mogła zakończyć się inaczej i wiem, że Rob niedługo stanie na najwyższym stopniu podium. To fantastyczny dzień dla całego zespołu, a ja jestem podekscytowany i w pełni usatysfakcjonowany”.
Alain Menu (DNF/DNS): „To nie było moje wymarzone zakończenie sezonu. W pierwszym wyścigu miałem dobry start i udało mi się wyprzedzić kilka samochodów. Wiedziałem, że tor był dość zanieczyszczony w zakręcie Mandarin, więc starałem się ominąć niebezpieczne miejsca. Niestety, Couto został uderzony przez inny samochód i w konsekwencji wypchnął mnie na zewnętrzną stronę, a następnie dwukrotnie uderzył mój samochód po tym, jak stracił kontrolę nad swoim pojazdem. To był dla mnie koniec zmagań, ponieważ moje auto ucierpiało w wypadku, a pomiędzy wyścigami nie było czasu na jego naprawę. Oznaczało to, że mogłem jedynie obserwować zmagania kolegów. Gratuluję Yvanowi i Robowi doskonałego sezonu”.
Ray Mallock: „To był bardzo intensywny weekend. Odczuwaliśmy dużą presję w kokpitach, na stanowiskach dowodzenia oraz w pitach, jednak byliśmy jednocześnie świadkami znakomitej walki na torze. Zarówno Yvan, jak i Rob udowodnili, że są godni tytułu Mistrza Świata, więc chciałbym im pogratulować ogromnego ducha walki. Jestem dumny z całego zespołu, który spisał się w tym sezonie rewelacyjne”.
Eric Nève: „Nie mogliśmy wymarzyć sobie bardziej ekscytującej końcówki tego sezonu. Yvan i Rob zasłużyli na tytuł w równym stopniu, ale zwycięzca może być tylko jeden. Cieszę się, że zawodnicy zapewnili nam doskonałą rozrywkę i do końca walczyli zaciekle, ale według zasad fair play. Pragnę podziękować zespołowi za profesjonalizm i perfekcyjne przygotowanie samochodów, dzięki czemu żadna mechaniczna awaria nie przerwała walki na torze”.
MACAU, WYNIKI 1. WYŚCIGU
1. R Huff - Chevrolet Cruze - 11 okrążeń w 35m01s903
2. Y Muller - Chevrolet Cruze - + 1s016
3. G Tarquini - SEAT SR León 1.6T - + 6s666
4. T Coronel - BMW 320 TC - + 8s239
5. M Nykjær - SEAT SR León 1.6T - +10s778
DNF A Menu - Chevrolet Cruze - 0 okrążeń (wypadek)
MACAU, WYNIKI 2. WYŚCIGU
1. R Huff - Chevrolet Cruze - 11 okrążeń w 33m23s773
2. T Coronel - BMW 320 TC - + 4s680
3. Y Muller - Chevrolet Cruze - + 8s695
4. G Tarquini - SEAT SR León 1.6T - + 9s047
5. M Nykjær - SEAT SR León 1.6T - +10s718
DNS A Menu - Chevrolet Cruze
PUNKTACJA KIEROWCÓW PO 24 Z 24 WYŚCIGÓW (KOŃCOWA)
1. Y Muller (Chevrolet), 433 punktów; 2. R Huff (Chevrolet), 430; 3. A Menu (Chevrolet), 323; 4. T Coronel (BMW), 233; 5. G Tarquini (SEAT), 204; … 12. D O’Young (Chevrolet), 43; 15. C Bueno (Chevrolet), 25; ... itd.
PUNKTACJA KONSTRUKTORÓW PO 24 Z 24 WYŚCIGÓW (KOŃCOWA)
1. Chevrolet, 973 punktów; 2. BMW, 583; 3. SEAT, 522; 4. Volvo, 154.