Yokohama odkrywa potencjał pomarańczy
Olejek pomarańczowy to nowy rewolucyjny składnik mieszanki stosowanej w produkcji opon premium japońskiej Yokohamy. Jego zaskakujące właściwości pozwalają na zwiększenie styku opony z nawierzchnią, gwarantując większe bezpieczeństwo jazdy.
Zastosowane w produkcji opon materiały są kluczowym czynnikiem wpływającym na ich osiągi. Inżynierowie koncernu Yokohama Rubber & Co. nieustannie poszukują rozwiązań, które nie tylko zminimalizują wpływ produkcji opon na środowisko, ale będą prowadzić do większej ich wydajności. Jednym z nowych rewolucyjnych rozwiązań technologicznych jest wykorzystanie owoców pomarańczy. W japońskich laboratoriach Yokohamy odkryto nieocenione właściwości wyciągu olejku ze skórek tego owocu. Pozwalają one na zwiększenie styku opony z nawierzchnią dając jej lepszą przyczepność, mniejsze zużycie w trakcie użytkowania oraz gwarantując kierowcy większe bezpieczeństwo jazdy.
Olejek pomarańczowy
Początkiem tej nowatorskiej technologii był projekt Yokohamy zakładający zwiększenie udziału materiałów nieropopochodnych w produkcji opon do 80%. Naturalny kauczuk jest produktem bardzo trwałym jednak jego przyczepność w porównaniu z gumą syntetyczną była wciąż dużo słabsza. W trakcie badań i testów w japońskich laboratoriach okazało się, że poszukiwanym rozwiązaniem mogącym zastąpić oleje ropopochodne dodawane w celu poprawy przyczepności kauczuku jest olej ze skórki pomarańczy. Inżynierowie Yokohamy odkryli, że molekuły tego olejku posiadają podobną strukturę do molekuł kauczuku naturalnego, co sprawia, że oba składniki doskonale się ze sobą łączą. Dodanie olejku pomarańczowego sprawia, że opony są bardziej miękkie, co pozwala uzyskać większą powierzchnię styku w warunkach mokrej i suchej nawierzchni, nawet w przypadku dużych nierówności. W efekcie otrzymujemy oponę o ponadprzeciętnej przyczepności, niskich oporach toczenia, a co za tym idzie zapewniającą oszczędność paliwa.
Nowatorska technologia mieszanki NANO
To rewolucyjne odkrycie sprawiło, że olejek ze skórek pomarańczy stał się częścią mieszanki NANO Blend wykorzystywanej przez Yokohamę do produkcji opon w technologii BluEarth – przyjaznej środowisku, człowiekowi i społeczeństwu. Starannie dobrany skład mieszanki na bazie olejku pomarańczowego, drobnej krzemionki i polimeru umożliwia zrównoważenie osiągów opon. Technologia NANO Blend zakłada, że każdy z jej elementów: jest odpowiedzialny za inne właściwości opony. Polimer powoduje, że podczas jazdy ze stałą prędkością opona uzyskuje super-niskie opory toczenia, co wpływa na znaczne zmniejszenie zużycie paliwa. Z kolei olejek pomarańczowy w połączeniu z drobną krzemionką podnosi temperaturę opony w warunkach szybkiej jazdy, zapewniając jej doskonałą przyczepność i utrzymując przy tym niskie opory toczenia – niższe o 20% niż w przypadku opon standardowych.
„Zastosowanie olejku pomarańczowego w mieszance NANO Blend gwarantuje oponie niskie opory toczenia i wydajność paliwową podczas jazdy ze stałą prędkością, natomiast podczas przyspieszania oraz szybkiej jazdy pozwala wytworzyć wyższą temperaturę w oponie poprawiając jej przyczepność, ale zachowując niskie spalanie” – wyjaśnia Artur Posłuszny z ITR S.A wyłącznego dystrybutora opon Yokohama.
Pomarańczowa technologia Yokohamy została doceniona na świecie. W ubiegłym roku koncern otrzymał prestiżową Environmental Award na targach Tire Expo w Kolonii, a także zaproszenie do zaprezentowania nowatorskich rozwiązań w Museum of Science w Bostonie.
Dostępną w Polsce oponą w technologii BluEarth jest Yokohama Geolandar G055 – przeznaczona do pojazdów typu SUV. Kolejne tj. Yokohama BluEarth-1 i Yokohama BluEarth AE- 01, będą w Polsce w sprzedaży od przyszłego roku.