Wszyscy świętują, a on jedzie dalej: Mercedes-Benz Sprinter kończy 20 lat
Mercedes-Benz Sprinter - światowy numer 1 wśród aut użytkowych - świętuje 20. urodziny. Z tej okazji w fabryce modelu w Düsseldorfie zebrało się ponad 250 gości, a wśród nich politycy, ekonomiści, przedstawiciele mediów oraz pracownicy z sześciu zakładów produkujących Sprintera rozmieszczonych na całym świecie - nie tylko w Niemczech, ale i w Argentynie, Chinach, Rosji oraz USA. Od chwili uruchomienia produkcji w 1995 r. Sprinter znalazł ponad 2,9 mln nabywców w ponad 130 krajach.
Mercedes-Benz Sprinter - światowy numer 1 wśród aut użytkowych - świętuje 20. urodziny. Z tej okazji w fabryce modelu w Düsseldorfie zebrało się ponad 250 gości, a wśród nich politycy, ekonomiści, przedstawiciele mediów oraz pracownicy z sześciu zakładów produkujących Sprintera rozmieszczonych na całym świecie - nie tylko w Niemczech, ale i w Argentynie, Chinach, Rosji oraz USA. Od chwili uruchomienia produkcji w 1995 r. Sprinter znalazł ponad 2,9 mln nabywców w ponad 130 krajach.
Wśród sympatyków Sprintera zgromadzonych na imprezie urodzinowej pojawili się m.in.: Hannelore Kraft, premier Nadrenii Północnej-Westfalii, dr Dieter Zetsche, Prezes Zarządu Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars, oraz Volker Mornhinweg, szef Mercedes-Benz Vans. „Wprowadzając Sprintera na rynek, stworzyliśmy prawdziwą ikonę. Sprinter dał początek nowej klasie dużych samochodów dostawczych, dał jej swoją nazwę i do dziś ją kształtuje” - powiedział dr Zetsche podczas uroczystości.
Premier Hannelore Kraft również złożyła gratulacje z okazji 20. urodzin: „Sprinter ma za sobą 20 lat rynkowych sukcesów, ale ma też świetlane perspektywy na przyszłość. To zasługa decyzji o zlokalizowaniu w fabryce Mercedesa w Düsseldorfie centrum kompetencji w zakresie globalnej produkcji modelu, a także zobowiązania do długofalowego wsparcia tutejszej załogi - wykwalifikowanej i rzetelnej. Cieszę się z obu tych względów i postrzegam je jako wyraz zaufania dla fabryki oraz dla załogi".
Volker Mornhinweg, odpowiedzialny za dział samochodów dostawczych, dodał: „Sprinter to jeden z najpopularniejszych modeli użytkowych i bestseller w portfolio produktów Daimlera. Spodziewamy się, że w 2015 r. po raz kolejny pobije rekord sprzedaży. Tymczasem z sukcesami kontynuujemy prace nad następną generacją modelu”.
Mercedes-Benz Sprinter bije kolejne rekordy sprzedaży
Mercedes-Benz Sprinter należy do klasowych bestsellerów - w 2014 roku na całym świecie znalazł rekordową liczbę ponad 186 tys. nabywców (w tym ponad 3.000 w Polsce), o 12% więcej niż w 2013, a jego sprzedaż wciąż rośnie. Od stycznia do czerwca br. oddział Mercedes-Benz Vans dostarczył łącznie 89,5 tys. egzemplarzy modelu (+4%), spośród czego ponad 1500 egzemplarzy znalazło nabywców w Polsce. Utrzymujący się w ostatnich miesiącach wysoki popyt, notowany przede wszystkim w Europie i USA, pozwala skutecznie wykorzystywać moce przerobowe niemieckich fabryk w Düsseldorfie i Ludwigsfelde. Aby nadążyć z produkcją, w obu zakładach wprowadzono dodatkowe zmiany i pracujące soboty.
Volker Mornhinweg: "Nasz bestseller cieszy się niesłabnącym powodzeniem. Pełne wykorzystanie mocy przerobowych naszych fabryki dowodzi, że klienci są ze Sprintera całkowicie zadowoleni. Przy tej dynamice sprzedaży pobijemy w tym roku kolejny rekord sprzedaży modelu".
Przepis na sukces: jakość, niezawodność i orientacja na klienta
Wprowadzając Sprintera na rynek w 1995 r., Mercedes-Benz Vans zareagował na zmieniające się czasy i potrzeby nabywców. Zarówno na etapie projektowania, jak i produkcji ustanowiono wysokie standardy jakościowe. Efektem była prawdziwa rewolucja wśród aut użytkowych - zbudowano samochód o dynamicznych rysach, dostępny w ponad 1000 wariantów, z wydajnym silnikami, wzorowym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa i perfekcyjnie ergonomicznym kokpitem. Ta innowacyjna koncepcja, wysoka jakość produktu i satysfakcja klientów z miejsca zapewniły Sprinterowi rynkowe powodzenie, a nazwa modelu szybko stała się synonimem całej klasy pojazdów użytkowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 5 ton - i pozostaje nim do dziś.
Dodatkowy impuls do zwiększenia sprzedaży nowego modelu pochodził od rozwijających się firm z branży kurierskiej - ich kierowcy bez problemów pokonywali Sprinterami znaczne przebiegi. Poza niezawodnością i dużą przestrzenią ładunkową, projektanci nowego użytkowego Mercedesa skupili się na jeszcze jednym aspekcie: wygodzie kierowcy. Funkcjonalny kokpit łączył typową dla Mercedesów łatwość obsługi z wyposażeniem, które dotychczas zarezerwowane było wyłącznie dla aut osobowych.
Pełne ołożenie w fabryce w Düsseldorfie
Do sukcesu Sprintera znacznie przyczyniły się zakłady w Düsseldorfie, w których pracuje 6500 osób. Pochodzi stąd około 65% całej produkcji modelu. Dziennie bramy fabryki opuszcza ponad 725 Sprinterów. Aby zaspokoić wysoki popyt, obecnie ich montaż odbywa się również w soboty.
Sprinter powstaje w Düsseldorfie od 20 lat. Krótko po uruchomieniu produkcji, w 1996 roku, z linii produkcyjnej zjechał 100-tysięczny egzemplarz. Stale unowocześniana fabryka od 2006 r. wytwarza drugą generację modelu, a od 2013 - jej zmodernizowaną wersję. Łącznie, przez 20 lat w Nadrenii zbudowano 2,4 mln Sprinterów. Dziś ten ekonomiczny i bezpieczny, funkcjonalny i komfortowy samochód bije kolejne rekordy popularności.
Podwozia wytwarzane w Ludwigsfelde od 2006 r.
Aby poradzić sobie ze zwiększeniem wolumenu produkcji przy okazji wprowadzenia nowej generacji Sprintera, w 2006 r. uruchomiono w Niemczech kolejną fabrykę modelu: wytwarzanie podwozi do zabudowy i pikapów rozpoczęto w zakładach Mercedes-Benz w Ludwigsfelde na południe od Berlina. Z załogą liczącą około 2000 pracowników są one dziś jednym z największych pracodawców przemysłowych w Brandenburgii. W ub.r. produkcja wzrosła tu o 13%, do ponad 48,2 tys. sztuk. Ten pozytywny trend miał zresztą swoją kontynuację w ostatnich miesiącach: moce przerobowe fabryki były i są wykorzystywane w bardzo wysokim stopniu. Każdego dnia wyjeżdża stąd ponad 200 Sprinterów.
Produkcja Sprintera w Buenos Aires
Już w 1996 r. produkcję Sprintera uruchomiono w Ameryce Południowej. Od tamtej pory wytwarzany jest on w stolicy Argentyny - Buenos Aires. Od 2007 r. bramy zakładów opuszczał zarówno oryginalny, jak i nowy Sprinter. Pięć lat później fabryka otrzymała imię legendarnego kierowcy wyścigowego - „Centro Industrial Juan Manuel Fangio” i skoncentrowała się wyłącznie na wytwarzaniu aktualnej generacji modelu.
Około 1600 pracowników argentyńskich zakładów produkuje dla klientów z Ameryki Południowej około 15 tys. Sprinterów rocznie. Łącznie, od 1996 r. z taśm montażowych w Buenos Aires zjechało około 250 tys. egzemplarzy użytkowego Mercedesa.
Fabryki Sprintera także w Chinach i w Rosji
Od 2011 r. Sprinter jest również produkowany w Fuzhou w Chinach. Zakłady Fujian Benz Automotive Ltd. zatrudniają około 1600 osób i wytwarzają trzy różne odmiany modelu z nadwoziami różnej długości i układem foteli dopasowanym do potrzeb chińskiego rynku. Klienci poszukujący niezawodnego, bezpiecznego pojazdu do transportu pasażerskiego mają do wyboru wersje z 14, 17 lub 20 fotelami.
2 lata temu w Rosji swój renesans przeżyła pierwsza generacja Sprintera: jej montaż rozpoczęto wtedy w Niżnym Nowogrodzie, 100 km na wschód od Moskwy. Mercedes-Benz Sprinter Classic powstaje tu na licencji udzielonej firmie GAZ. W ub.r. model znalazł 6,7 tys. nabywców, co uczyniło go najpopularniejszym użytkowym Mercedesem w Rosji, a Mercedes-Benz Vans zapewniło tytuł najpopularniejszej międzynarodowej marki na tamtym rynku.
Montaż Sprintera w Charleston
Sprinter znajduje uznanie również w Ameryce Północnej. Do USA i Kanady trafił jako pierwszy przedstawiciel europejskiej koncepcji samochodu dostawczego. Klienci szybko docenili jego zalety: wysoką ładowność, niskie zużycie paliwa i dynamikę jazdy na równi z autami osobowymi. Wkrótce Sprinter ustanowił nowe standardy w swoim segmencie, a od 2001 r. jest montowany przez firmę Freightliner, która sprzedaje go pod swoją marką oraz z logo firmy Dodge.
W 2010 r. Sprinter pojawił się w USA również jako Mercedes-Benz - i od tamtej pory cieszy się dużym powodzeniem. W ub.r. pobił nowy rekord sprzedaży, z wynikiem 25,8 tys. sprzedanych egzemplarzy. Tym samym Stany Zjednoczone są drugim co do wielkości po rodzimych Niemczech rynkiem zbytu tego modelu.
Globalna strategia produkcji Sprintera następnej generacji
Pod koniec 2014 r. dział Mercedes-Benz Vans zdefiniował długofalową strategię produkcji następcy Sprintera. Volker Mornhinweg: „Tak udany samochód jak Sprinter można produkować wyłącznie, gdy dysponuje się najlepszym zespołem. I właśnie taki mamy: nie tylko w Düsseldorfie, ale i w Ludwigsfelde, González Catán, Fuzhou, Charleston oraz w Niżnym Nowogrodzie. Jeśli chodzi o następną generację modelu, szczególnie liczymy na Niemcy, gdzie mieści się centrum kompetencji w zakresie globalnej produkcji - czyli nasza fabryka w Düsseldorfie”.
W tym celu Mercedes-Benz Vans w modernizację obu niemieckich zakładów zainwestuje sumę 450 mln euro. Fundusze te wzmocnią ich długofalową konkurencyjność i przygotują do globalnej konkurencji w segmencie dużych aut użytkowych. 300 mln euro pochłonie przebudowa nadwoziowni, lakierni i montażowni w fabryce Düsseldorfie. Poza tym będzie ona odgrywać jeszcze bardziej kluczową rolę w światowej sieci produkcyjnej Mercedes-Benz - jako centrum kompetencji w zakresie globalnej produkcji Sprintera. W zakładach w Ludwigsfelde przeprowadzone zostaną inwestycje warte 150 mln euro.
Mercedes-Benz będzie wytwarzać kolejną generację modelu również w USA. Na początku marca na lokalizację nowej fabryki wybrano miejscowość Charleston w Południowej Karolinie. W przyszłości pozwoli ona zaopatrywać rosnący północnoamerykański rynek na znacznie bardziej korzystnych ekonomicznie warunkach. Nie bez wpływu na lokalny popyt jest też pochodzenie „made in USA”. W najbliższych latach Mercedes-Benz zainwestuje w powstanie nowych zakładów około 250 mln dolarów. Na powierzchni przekraczającej 800 tys. m kw. powstanie zupełnie nowa nadwoziownia, lakiernia i montażownia. Budowa fabryki ma wystartować w przyszłym roku. Decyzja o produkcji Sprintera w USA wynika głównie ze spodziewanego w najbliższych latach, wysokiego zainteresowania segmentem dużych aut użytkowych w Ameryce Północnej. Dzisiaj z powodu wysokich stawek celnych droga Sprintera za ocean jest wyjątkowo długa i kosztowna: egzemplarze na rynek amerykański są wytwarzane w Niemczech, następnie demontowane i powtórnie składane w USA.
Dieter Zetsche: „Nasz Sprinter jest najlepszym przykładem strategii wzrostu oddziału Mercedes-Benz. Za wytwarzanie modelu odpowiada międzynarodowa sieć produkcyjna, dostarczamy go do 130 krajów świata i planujemy dalej wzmacniać naszą pozycję na istotnym rynku Ameryki Północnej dzięki planowanej fabryce w Charleston”.
Komfortowy, ekonomiczny i wydajny: obecny Sprinter
Sprinter to flagowy model dostawczy Mercedes-Benz. Obecna generacja ustanawia klasowe standardy w zakresie bezpieczeństwa, niskiego zużycia paliwa i zgodności środowiskowej z normą Euro VI. Najoszczędniejszy Sprinter potrzebuje średnio zaledwie 6,1 l ON/100 km - to wynik niemający sobie równych w segmencie. A do tego Sprinter wyróżnia się atrakcyjną stylizacją, wyśmienitym komfortem jazdy i starannie zaprojektowanym kokpitem.
Z montowanym w standardzie asystentem bocznego wiatru i opcjonalnymi systemami wspomagającymi kierowcę, takimi jak układy monitorowania pasa ruchu i martwego pola, asystent świateł drogowych czy system antykolizyjny, Sprinter oferuje klientom kompleksowy pakiet technologii z dziedziny aktywnego bezpieczeństwa.
Szeroka gama silników wysokoprężnych i benzynowych, przekładnie manualne i automatyczne do wyboru plus bogactwo wersji nadwoziowych, wagowych oraz odmian tylnej osi - łącznie nabywcy Sprintera mają do wyboru ponad 1000 wariantów modelu. Wszechstronność jest zatem kolejną mocną stroną tego modelu.