Więcej widzieć, bezpieczniej podróżować
Wrzesień i październik to miesiące, podczas których dochodzi do największej liczby wypadków drogowych. Szybko zapadający zmrok i częste opady znacznie ograniczają widoczność. Prawie 70 proc. polskich kierowców czuje się niepewnie prowadząc pojazd w takich warunkach, a ponad 60 proc. z nich często zdarza się być oślepianym przez światła innych pojazdów.
W związku ze zbliżającym się okresem pogorszonej widoczności na drogach rusza druga edycja kampanii edukacyjno-informacyjnej „Więcej widzieć, bezpieczniej podróżować” oraz akcja bezpłatnej diagnostyki świateł. Organizatorem kampanii jest Philips Lighting Poland we współpracy z Polskim Związkiem Motorowym oraz siecią warsztatów i sklepów motoryzacyjnych Norauto.
Kampania jest odpowiedzią na wyniki badania „Co Polacy wiedzą na temat oświetlenia samochodowego”, przeprowadzonego w sierpniu przez instytut badawczy MillwardBrown na zlecenie Philips Lighting Poland[1].
Jesień najbardziej niebezpieczna
Okazuje się, że blisko 90 proc. kierowców uważa, że oświetlenie samochodowe ma duży bądź bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Jednocześnie niemal 70 proc. z nich twierdzi, że czuje się mniej pewnie bądź niepewnie podczas prowadzenia pojazdu w warunkach pogorszonej widoczności.
–Główny wpływ na pogorszenie widoczności na drodze mają złe warunki pogodowe. Szybko zapadający zmrok, mgła oraz opady deszczu lub śniegu to wyzwania, z którymi kierowcy już wkrótce będą musieli się zmierzyć – mówi Tarek Hamed, ekspert firmy Philips Lighting Poland ds. oświetlenia samochodowego.
Wagę problemu potwierdzają tegoroczne statystyki Komendy Głównej Policji[2]. Zgodnie z nimi to właśnie wrzesień i październik są miesiącami, podczas których dochodzi do największej liczby wypadków. W każdym z tych miesięcy jest ich ponad 3600. Z kolei w październiku i listopadzie mamy do czynienia z największą liczbą wypadków śmiertelnych (ponad 350 w każdym z miesięcy).
Sprawdź bezpłatnie światła w aucie
Kolejnym problemem, który wykazało badanie „Co Polacy wiedzą na temat oświetlenia samochodowego” jest oślepianie. Ponad 60 proc. kierowców stwierdziło, że często lub bardzo często zdarza im się być oślepianym przez światła innych pojazdów.
–Do oślepiania dochodzi najczęściej z powodu złego ustawienia świateł lub nieprawidłowego zamontowania żarówek– mówi Paweł Zaręba, Dyrektor Centrum Norauto w Markach.
W czasie trwania kampanii Norauto oferuje darmową diagnostykę świateł oraz 20-procentowy rabat na zakup zestawów żarówek samochodowych Philips X-tremeVision, BlueVision Ultra lub LongLife EcoVision. Akcja odbędzie się we wszystkich salonach Norauto w Polsce i potrwa od początku września do końca października.
Z kolei, jak zwykle na początku każdego sezonu jesienno-zimowego, Polski Związek Motorowy prowadzi na swoich stacjach bezpłatne ustawienie świateł.
– Niestety pomimo powszechnego dostępu do takich badań, na polskich drogach spotyka się samochody z niesprawnym oświetleniem, żarówkami bez homologacji czy źle ustawionymi światłami – mówi Wiktoria Laskus, Specjalista ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w PZM.
– Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak wyposażony, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu – mówi podkomisarz Wojciech Ratyński, ekspert w Biurze Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji w Warszawie.– Policjant zatrzyma dowód rejestracyjny kontrolowanego pojazdu za pokwitowaniem, jeżeli stwierdzi lub będzie miał uzasadnione podejrzenie, iż pojazd ten zagraża bezpieczeństwu– dodaje.
Akcja „Więcej widzieć, bezpieczniej podróżować” ma na celu uświadomienie kierowcom, jak ważne jest zadbanie o oświetlenie samochodowe przed zbliżającym się okresem pogorszonej widoczności na drogach.