Werdykt prestiżowego magazynu TOP GEAR: Nowy Fiat Panda 4x4 nagrodzony tytułem SUV Roku 2012
Nowy Fiat Panda 4x4 „zgarnął" swe pierwsze wyróżnienie w skali międzynarodowej, uzyskując tytuł „SUV Roku 2012" przyznany przez jury konkursu „Top Gear Awards 2012" słynnego i prestiżowego magazynu TOP GEAR, mającego 1,9 mln czytelników w Wielkiej Brytanii, 9,2 mln na świecie oraz 17 milionów fanów na Facebooku i 600 tysięcy śledzących (followers) na Twitterze.
Założony w roku 1993 i współpracujący z programem BBC magazyn o tej samej nazwie TOP GEAR ma ponad 25 zagranicznych edycji lokalnych, m.in. w Polsce, Chinach, Szwecji, Włoszech, Nowej Zelandii, Malezji, Rosji, Portugalii, Holandii, Indonezji oraz na Filipinach i Bliskim Wschodzie.
Zdaniem dziennikarskiego jury TOP GEAR, nowy Fiat Panda 4x4 przewyższa wielu podobnie wyposażonych, choć droższych rywali, szczególnie pod względem charakterystyki jezdnej, komfortu i własności terenowych. Specjalną pochwałę zyskał rewolucyjny, dwucylindrowy silnik 0.9 TwinAir Turbo, współpracujący z sześciostopniową przekładnią manualną, której niskie przełożenie pierwszego biegu zapewnia znakomitą trakcję off-road i niesamowitą wprost łatwość pokonywania wzniesień.
„Jest dobry w terenie. Może nawet nie ma tych bajeranckich automatycznych szper, ale za to ma sprytny elektroniczny system kontroli trakcji, wystarczające prześwity i niskie przełożenie jedynki" - mówi członek jury TOP GEAR. „Trakcja na zboczu jest nadzwyczajna, po części dzięki ogumieniu, ale także dlatego, że Panda jest lekka, więc nie musi aż tak bardzo walczyć z grawitacją. Ma także inne zalety. Dłuższa jazda autostradą nie męczy. Panda 4x4 jest aż tak kompaktowa, że może bez trudu lawirować pomiędzy drzewami albo głazami, które zatrzymują niejednego, pełnowymiarowego off-roadera."
Fiat Panda 4x4 to jedyny samochód o napędzie 4WD (na cztery koła) w segmencie „A". Następca bestsellera sprzed 30 lat, obwołanego najmniejszym i najbardziej fascynującym „śmiałkiem" w swej kategorii, dzisiejsza Panda 4x4 to prawdziwy as w rękawie, zdolny „bezstresowo" wspinać się zarówno po szlakach górskich, jak i pokonywać meandry dżungli wielkiego miasta. W dodatku do standardowego wyposażenia, które zadowolić może najbardziej wymagającego kierowcę, nowa Panda 4x4 wykazała już nieraz zaskakujące walory techniczne, pozwalające konkurować z pojazdami off-roadowymi o znacznie potężniejszych wymiarach (nie mówiąc już o ich wyższej cenie).
Zaprojektowana dla najbardziej wymagających nabywców i entuzjastów przygody w plenerze, Panda 4x4 posiada aktywowany automatycznie system napędu typu „torque on demand", by nie tracić przyczepności w każdej niemal sytuacji drogowej. Wyposażeniem seryjnym Pandy 4x4 jest również system elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESC oraz mechanizm różnicowy ELD o elektronicznie ograniczanym tarciu wewnętrznym, który poprawia trakcję podczas ruszania i jazdy po nawierzchni o rzeczywiście niskiej przyczepności.
Cechą charakterystyczną nowego Fiata Pandy 4x4 jest ponadto dynamika i komfort jazdy, niezbędne w czasie dłuższych i wyczerpujących podróży. Jest to zasługą przede wszystkim zmodernizowanego niezależnego zawieszenia na kolumnach MacPherson (z przodu) oraz półzależnego zawieszenia tylnego w postaci belki skrętnej.
Maksymalną przyczepność na każdej nawierzchni zapewniają specjalne opony 175/65 R15 84T M+S o nowej rzeźbie bieżnika. Fiat Panda 4x4 może bez trudu mierzyć się z trudniejszym terenem, czego dowodzi wartość nie tylko jego prześwitów - 160 mm w wersji z silnikiem Diesla MultiJet II i 150 mm dla wersji z silnikiem TwinAir Turbo - ale także znakomita geometria „terenowa" - kąt najazdu 210, kąt zejścia 360 oraz kąt rampowy 200.
Fiat Panda 4x4 produkowany jest w dwóch wersjach silnikowych z systemem Start&Stop: z nową, 85-konną benzynową jednostką TwinAir Turbo o pojemności 0,9 litra lub z 75-konnym turbodieslem 1.3 MultiJet II. W porównaniu z silnikiem Fire 1.2 poprzedniej generacji, różnica wytwarzanego momentu obrotowego wynosi aż 40 procent na korzyść nowego TwinAirTurbo. W tandemie z przekładnią 6-stopniową o niskim przełożeniu pierwszego biegu oznacza to szybszy i łatwiejszy start na wzniesieniu, lepsze przyspieszenia na drodze oraz zwiększoną elastyczność. Podobna poprawa osiągów występuje także w przypadku Diesla 1.3 MultiJet II, który rozwija moment obrotowy wyższy o 30 procent.
Bogate wyposażenie standardowe Nowej Pandy 4x4 obejmuje system stabilizacji toru jazdy ESC z samoblokującym mechanizmem różnicowym ELD, klimatyzację manualną, radioodtwarzacz CD/MP3, 15-calowe polerowane felgi z lekkiego stopu, ogumienie 175/65 R15 M+S (błotno-śniegowe), elektrycznie sterowane lusterka boczne, zdalnie sterowany zamek centralny oraz zagłówki siedzeń tylnych. W opcji wyposażenia dostępny jest innowacyjny system „City Brake Control", przesuwana kanapa tylna oraz nawigacja TOM TOM2 LIVE.