W Mediolanie rusza druga faza projektu FIAT Likes U
Wczoraj w Mediolanie, na Katolickim Uniwersytecie Najświętszego Serca, odbyła się konferencja prasowa poświęcona prezentacji drugiej fazy projektu „Fiat Likes U", będącego owocem współpracy Fiata i Ministerstwa Edukacji, pod patronatem Ministerstwa Środowiska. Projekt oferuje wielorakie korzyści dla około 280.000 studentów, uczących się w ośmiu szkołach wyższych z Turynu, Rzymu, Mediolanu, Salerno, Parmy, Cosenzy, Pizy i Katanii, biorących udział w inicjatywie.
W spotkaniu uczestniczył Mario Gatti, dyrektor uczelni w Mediolanie oraz Gianluca Italia, szef marki Fiat Regionu EMEA, który oprócz wręczenia pierwszych dwóch stypendiów i ogłoszenia rozszerzenia inicjatywy na inne uniwersytety włoskie oraz zagraniczne (prace nad kilkoma porozumieniami są na dosyć zaawansowanym etapie w Turcji, Hiszpanii i Szwajcarii), przedstawił niezwykłe wyniki uzyskane w ciągu pierwszych trzech miesięcy realizacji projektu.
Po raz pierwszy w Europie, producent samochodów wraz ze społecznością akademicką, przystępuje do inicjatywy dopracowanej w każdym szczególe, konkretnej, prostej i dającej wiele możliwości, takich jak: mobilność, dzięki „car sharing", bezpłatnej usłudze dla studentów; studiowanie, dzięki przyznaniu ośmiu stypendiów, każde o wartości 5.000 euro i ośmiu wykładom wygłaszanym przez menadżerów Fiata; praca, dzięki ośmiu płatnym stażom w firmie.
U podstawy projektu leży chęć Fiata do spełnienia konkretnych potrzeb młodych ludzi, związanych ze swobodą przemieszczania się, ze szczególnym zwróceniem uwagi na kwestie ekonomiczne i ochrony środowiska. Młodzi ludzie przykładają ogromną wagę do minimalizacji wpływu na środowisko i jednocześnie szukają samochodów nie tylko w cenach adekwatnych do ich możliwości finansowych i w dogodnej formie zakupu, ale również gwarantujących niskie zużycie paliwa oraz rozsądne koszty obsługi. Są to precyzyjnie określone żądania, które wymagają nie mniej precyzyjnych odpowiedzi. Dlatego Fiat proponuje konkretne rozwiązania, dostępne dzisiaj i dla wszystkich. Jednak, tak jak mówi nazwa, „Fiat Likes U", to coś więcej - to inwestycja w szkoły wyższe, z której Fiat jest dumny, to nowy sposób aby powiedzieć „wierzę w Ciebie" wszystkim tym studentom, którzy angażują się dziś dla lepszego jutra. Dla marki jest to gwarantowana inwestycja, szczególnie w obecnym okresie braku stabilności ekonomicznej, ponieważ „wiedza" i „zdolność tworzenia" to konkretne wartości, które w każdym państwie stanowią kapitał niezależny od zmienności rynku.
Projekt przedstawiony 13 września w Rzymie przez Gianluca Italia i Francesco Profumo, ministra edukacji, został entuzjastycznie przyjęty przez młodzież biorącą udział w pierwszej fazie, która od 15 września do 15 grudnia odbyła się na dwóch prestiżowych uczelniach: Politechnice Turyńskiej i LUISS w Rzymie. Wystarczy uzmysłowić sobie, że 8 studentów na 10 miało styczność z projektem, również dzięki partnerom Erasmus Student Network i Ustation, ponad 1.800 studentów korzystało z ośmiu samochodów - modeli Nowej Pandy i 500L, udostępnionych w ramach bezpłatnej usługi „car sharing", a ponad 500 młodych ludzi uczestniczyło w wyborze pierwszych 4 Ambasadorów Fiata.
„Fiat Likes U" jest to projekt o szerokim zasięgu, który inwestuje w młodych ludzi i premiuje wiedzę, oferując możliwość nauki i pracy. W związku z tym, Fiat przekazuje każdej biorącej udział w projekcie uczelni, 1 stypendium o wartości 5.000 euro za prace magisterskie na tematy związane ze światem motoryzacji oraz 8 płatnych stażów w firmie. Przy okazji konferencji prasowej w Mediolanie, Gianluca Italia wręczył dwa pierwsze stypendia: Gabriele Bergoglio z Politechniki w Turynie i Matteo Mariano z Uniwersytetu w Pizie.
Podczas konferencji prasowej na Katolickim Uniwersytecie Najświętszego Serca, opowiedziano kilka sympatycznych anegdot, których bohaterami byli niektórzy spośród 1.800 studentów z uczelni w Turynie i Rzymie, korzystający od września do grudnia 2012 z bezpłatnej usługi „car sharing", oferowanej w ramach „Fiat Likes U". Na przykład, rozpętało się prawdziwe „polowanie na rezerwacje" wśród młodzieży, która czekała do późna w nocy na możliwość zarezerwowania samochodu na kolejne dni. Był też ktoś, kto wykorzystał przestrzeń 500L do przewiezienia mebli przy urządzaniu domu, ktoś, kto sprawił sobie prezent urodzinowy, rezerwując Fiata na cały weekend czy ktoś, kto chcąc zrobić wrażenia na dziewczynie, zawiózł ją do Wenecji.
Aby promować ideę racjonalnego korzystania ze środków transportu i przyczynić się do uwrażliwienia świata akademickiego na tematy ochrony środowiska, Fiat oferuje bezpłatną usługę „car sharing", stworzoną we współpracy z zarządzającymi ICS (inicjatywa Car Sharing) w miastach uczestniczących w projekcie. Korzystanie z niej jest proste. Student wchodzi na stronę www.fiat.it/likesu, rezerwuje samochód, wybierając spośród modeli Nowa Panda i 500L, a następnie odbiera go w wyznaczonym miejscu na uczelni, gdzie później musi go zwrócić o ustalonej godzinie. Student będzie mógł korzystać z samochodu do woli przez 24 godziny na dobę, w ciągu całego tygodnia albo przez weekend. Poza tym, w miastach, w których aktywna jest usługa „car sharing" "Ja prowadzę", samochody Fiat mogą wjeżdżać do stref ograniczonego ruchu i bezpłatnie parkować.
Dodatkowym potwierdzeniem sukcesu projektu „Fiat Likes U" jest liczba ponad 500 studentów, którzy w pierwszych trzech miesiącach realizacji projektu uczestniczyli w wyborze 4 pierwszych Ambasadorów Fiata, osób, które w każdej wyższej szkole zajmują się koordynacją usługi „car sharing". Osoba pełniąca tę funkcję będzie miała niepowtarzalną szansę sprawdzenia swoich sił, udowadniając swoje umiejętności w organizacji i zarządzaniu. Dlatego uczestniczy w szkoleniu poświęconym projektowi, ale również wiedzy technicznej i handlowej grupy Fiat. Ponadto, w okresie współpracy Ambasador otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 2.000 euro. To jednak nie wszystko. Dwaj najlepsi Ambasadorowie, w nagrodę będą mogli bezpłatnie przez 3 miesiące korzystać z samochodu Fiat. Funkcja Ambasadora Fiat na własnej uczelni może się więc okazać pierwszym krokiem w udanej karierze.
Flota „uniwersytecka", wykorzystywana w ramach usługi „car sharing" w projekcie „Fiat Likes U", składa się z modeli Nowa Panda i 500L, współczesnej interpretacji dwóch kluczowych ikon Fiata. Zupełnie nowe samochody nie tylko odzwierciedlają całe doświadczenie Fiata w zakresie racjonalnego korzystania ze środków transportu, ale również posiadają cechy idealne dla usługi „car sharing", to znaczy pięcioro drzwi, duża przestrzeń wewnątrz samochodu i elastyczność w eksploatacji. Całości dopełniają wersje silnikowe oferowane w obydwóch modelach - mistrzowskie pod względem osiągów, zużycia paliwa i emisji spalin. Spośród nich na pierwszy plan wysuwa się rewolucyjny, dwucylindrowy silnik 0.9 TwinAir Turbo, okrzyknięty „International Engine of the Year 2011", który łączy niewielką pojemność silnika z turbosprężarką o wysokiej wydajności.
Modele Nowa Panda i 500L, wykorzystywane w ramach usługi „car sharing" projektu „Fiat Likes U", wyposażone są w system ecoDrive, technologię przyjazną środowisku, opracowaną w 2009 roku przez Fiata, która, analizując styl prowadzenia samochodu, dostarcza kierowcy wskazówek mających na celu zredukowanie zużycia paliwa nawet o 16% oraz obniżenie emisji CO2. To prawdziwy „cyfrowy opiekun", który, stale i prawidłowo wykorzystywany, pozwala zaoszczędzić prawie 3 tony wyemitowanego CO2, 1.200 litrów benzyny i około 2.000 euro przez cały okres eksploatacji samochodu. Spośród wszystkich studentów korzystających z usługi „car sharing" w ramach projektu „Fiat Likes U", najlepsi „eco:Drivers" mogą w nagrodę bezpłatnie przez jeden miesiąc korzystać z samochodu Fiat i uczestniczyć w ekskluzywnej „MTV live session" w Rzymie i Mediolanie. Pierwszy werdykt został ogłoszony w zeszłym tygodniu, a spośród studentów z uczelni rzymskich i turyńskich wygrał Giovanni Lucchino z Politechniki w Turynie.
Równocześnie z projektem, Fiat wprowadza ofertę handlową przeznaczoną dla młodzieży uniwersyteckiej, studiującej w roku akademickim 2012/2013: to właśnie do nich skierowana jest oferta kredytowa z korzystnym oprocentowaniem 4,5%, bez zaliczki, na zakup któregokolwiek modelu z gamy Fiat. To jednak nie wszystko. Kto uzyska na obronie pracy magisterskiej 110 punktów, może skorzystać z oprocentowania 0%, natomiast „110 z wyróżnieniem"- otrzyma maksymalny upust zarezerwowany tylko dla pracowników Fiata. Wszystkie wymienione wyżej inicjatywy łączą się z innymi promocjami, obowiązującymi w chwili zakupu samochodu.
„Do dyspozycji młodzieży oddano" osobistości z międzynarodowej grupy ekspertów, konkretnie przyczyniając się do jeszcze lepszego kształcenia studentów. W tym celu zostanie wygłoszonych 8 wykładów, po jednym na każdej uczelni, podczas których prelegentami będą projektanci, inżynierowie i menadżerowie Fiat Group Automobiles. Ponadto, swój udział potwierdzili również dwaj ważni partnerzy: Erasmus Student Network oraz UStation, uniwersytecka stacja radiowa. Pierwsze dwa wykłady, które już się odbyły, odniosły ogromny sukces: pierwszy wygłoszony został na Politechnice w Turynie przez Roberta Giolito, wiceprezesa Design Center w Fiat Group Automobiles EMEA, drugi natomiast zatytułowany „Nowe reguły w sektorze motoryzacyjnym", został wygłoszony przez Gianluca Italia na uniwersytecie LUISS im. Guido Carli w Rzymie.
Od zawsze Fiat jest synonimem innowacyjnych i łatwo dostępnych samochodów, przyciągających swoich wyglądem i bogatych w wyposażenie. Szeroka i zróżnicowana gama pojazdów pozwala spełnić indywidualne potrzeby swobodnego poruszania się, jak i podołać rosnącej wrażliwości społecznej odnośnie środowiska i bezpieczeństwa. Nie jest przypadkiem, że piąty rok z rzędu Fiat jest marką mogącą się pochwalić najniższą emisją CO2 wśród samochodów sprzedanych w Europie w 2011 roku, ze średnią wartością 118,2 g/km (4,9 g/km mniej w stosunku do średniej z 2010 roku). Jest to zasługa znaczącej spuścizny technologicznej, wspieranej nieustannym stawianiem na innowację. Ale nie innowację samą w sobie, ale zawsze stawiającej na pierwszym miejscu kierowcę. Już końcem lat 80, Fiat wyprodukował pierwszego diesela z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Pomysł, który otworzył drogę rewolucyjnej wersji Common Rail, patent ośrodka badań Fiat, który zmienił na zawsze świat silników diesel. Ciąg dalszy rewolucji nastąpił w 2003 roku, dzięki wersji Multijet, a następnie w 2009 roku, dzięki systemowi Multijet II, który dzisiaj pozwala Fiatowi szczycić się gamą diesli o najniższej w Europie emisji CO2, wynoszącej zaledwie 122,3 g/km. Fiat wiedzie też prym na polu napędów benzynowych, z dwoma innowacjami technologicznymi: MultiAir ( 2010) i TwinAir (2011).