VW Magellan
Stało się już tradycją, że koncern Volkswagen przedstawia co roku na targach w Detroit swoją wizję samochodu przyszłości.
Stało się już tradycją, że koncern Volkswagen przedstawia co roku
na północnoamerykańskich targach motoryzacyjnych w Detroit - jednej
z największych i najważniejszych imprez w światowej branży
samochodowej - swoją wizję samochodu przyszłości. W 2001 roku był
to budzący wielkie zainteresowanie Microbus, w 2000 roku prototyp
samochodu terenowego typu pickup ACC (Advanced Activity Concept).
W tym roku Volkswagen prezentował model studyjny Magellan - koncepcję
wszechstronnego samochodu jutra, łączącego w sobie cechy trzech
różnych typów pojazdów.
Prototyp ten, nazwany imieniem portugalskiego odkrywcy Magellana,
napędzany jest na wszystkie koła silnikiem W8 o mocy 202 kW/ 275 KM,
a jego podwozie wyposażono w pneumatyczne zawieszenie z aktywnym
hydraulicznym systemem amortyzacji. Zastosowanie tego rodzaju
rozwiązań technicznych wskazywałoby, iż ten prototypowy model jest
pojazdem terenowym, ale nie jest to cała prawda. Magellan poradzi sobie
doskonale nie tylko na bezdrożach. Podczas gdy poprzednie modele
studyjne Volkswagena dawały się dość jednoznacznie przypisać
do konkretnego segmentu, pokryty lakierem w kolorze "Patagonia green"
Magellan świadomie wymyka się wszelkim klasyfikacjom.
Najlepiej pasuje do niego określenie "Crossover". Mianem tym określa się
pojazdy łączące w sobie właściwości samochodów z kilku segmentów.
W przypadku Magellana zespół projektantów z Europejskiego Centrum
Designu Volkswagena (Design-Centers Europe) w Sitges koło Barcelony
połączył ze sobą emocjonalny charakter nowoczesnych samochodów
terenowych (SUV - Sport Utility Vehicle), wszechstronność van'ów
(MPV - Multi Purpose Vehicle) oraz szybkość kombi. Powstał w ten
sposób nowy rodzaj pojazdu, w którym wrażenia z obfitujących w przygody
podróży łączą się z ekonomicznym rozsądkiem i inteligentnym
wykorzystaniem przestrzeni.
Długość Magellana (4.685 mm) i jego szerokość (1.860 mm) utrzymują się
na poziomie samochodów typu SUV. Wysokość natomiast (1.620 mm)
nie mieści się w spotykanych wśród pojazdów terenowych granicach.
Prototyp ten jest niższy niż samochód terenowy i van, wyższy jednak
niż jakiekolwiek kombi.
Magellan stanowi odzwierciedlenie oczekiwań tych kierowców, których
- ze względu na ich zróżnicowane wymagania - nie zadawalają samochody
żadnego z trzech klasycznych segmentów, którzy jednak doceniają
niektóre główne cechy oferowane przez pojazdy tych klas. Można do nich
zaliczyć umiejętność poruszania się po każdej nawierzchni, dużą ilość
miejsca dla pasażerów i bagażu, szybkość na drodze oraz dobrą
widoczność uzyskiwaną dzięki wysokiemu usytuowaniu foteli.
Kolejnym ważnym aspektem jest dążenie do indywidualności,
którą zapewnia połączenie inteligentnych rozwiązań technicznych
ze stylistyką wybiegającą poza główny nurt.
Nie tylko w zastosowanej technice, lecz także w formie nadwozia wyraźnie
widoczne jest połączenie solidności pojazdu terenowego, przestrzennej
czystości van'a oraz dynamiczności samochodu kombi. Nowoczesny
charakter Magellana nie jest jednak wynikiem zastosowania rzucających
się w oczy środków stylistycznych. Jednym z niespotykanych wcześniej
elementów jest umieszczenie znaczka VW na masce silnika, nad całkiem
nową osłoną chłodnicy.
Mocno wyprofilowane nadkola, 19-to calowe obręcze z sześcioma
szprychami i oponami 245 (dzięki systemowi PAX pozwalającemu
na kontynuowanie jazdy w przypadkach awaryjnych można było
zrezygnować z koła zapasowego), duży prześwit poprzeczny, krótkie
zwisy nadwozia i stosunkowo długa maska to szczegóły podkreślające
optycznie cechy terenowe Magellana. Z tym wyglądem harmonijnie łączą
się elementy kombi, takie jak mocno pochylona przednia szyba
i - w odróżnieniu od samochodów terenowych - płaska sylwetka w stylu
sportowych kombi. Szerokość, wysokość i czystość formy przypominają
z kolei samochody typu van.
Warunki przestrzenne we wnętrzu oraz rozwiązanie układu foteli również
porównywalne są z van'em. Dominują trwałe materiały o wysokiej jakości
(Alcantara, skóra, aluminium) oraz niezwykła lekkość formy i detali, które
sprawiają wrażenie jakby "szybowały" we wnętrzu pojazdu. Skóra jest
tu ze smakiem połączona z nubukiem, a dominujące kolory to dwa odcienie
zieleni - jaśniejszy "Green Tender" i ciemniejszy "Trinidad".
Instrumenty i elementy obsługowe nie są już częścią klasycznego kokpitu,
lecz "szybują" poziomo jako ciągłe kolumny informacyjne i obsługowe
między główną bryłą deski rozdzielczej, a jej pokrywą. Kolejną nowością
jest zastosowany w Magellanie system nawigacji satelitarnej, który jako tak
zwany "GPS to Go" po wyjęciu z pojazdu może pilotować kierowcę także
w czasie pieszych wędrówek.
Innowacje wprowadzono również w systemie siedzeń. Łącznie w Magellanie
może podróżować sześć osób w trzech rzędach. Podobnie jak z przodu,
także w drugim rzędzie umieszczono pojedyncze fotele, natomiast
pasażerowie ostatniego rzędu mają do dyspozycji dwuosobową kanapę.
Rama nośna Monorail wraz z wbudowanymi w podłogę szynami umożliwia
optymalne wykorzystanie przestrzeni i tworzy - podobnie jak instrumenty
- wrażenie "szybowania" siedzeń. Istnieje także możliwość schowania
w podłodze trzeciego rzędu siedzeń.
Ludzie lubiący podróżować z własnym domem mogą doczepić
do Magellana specjalnie zaprojektowaną przyczepę campingową.
Nie trzeba chyba dodawać, że harmonizuje ona swoimi kształtami
z ciągnącym ją pojazdem.
Celem wielu podróży jest morze. Także dla takich podróżnych Magellan
oferuje niezwykłe rozwiązanie: skrzynię - bagażnik dachowy, która
po odwróceniu może być wykorzystywana jako łódka. Przyjechać, zdjąć
i do wody!
Źródło: Volkswagen