Volvo Cars użyje technologii blockchain do śledzenia źródeł pochodzenia kobaltu używanego do produkcji baterii aut elektrycznych
Volvo Cars to pierwszy producent aut, który sięgnie po technologie blockchain, by identyfikować skąd pochodzi kobalt wykorzystywany do produkcji akumulatorów aut elektrycznych. To oświadczenie zbiega się z premierą pierwszego elektrycznego modelu Volvo XC40 Recharge.
Identyfikowanie źródeł pochodzenia surowców wykorzystywanych do produkcji akumulatorów litowo-jonowych, takich jak kobalt, jest jednym z głównych wyzwań dla producentów samochodów dbających o zrównoważony rozwój. Volvo Cars dokłada wszelkich starań, aby klienci zelektryfikowanych modeli tej marki mieli pewność, że surowce wykorzystane do budowy akumulatorów zostały pozyskane w sposób etyczny i odpowiedzialny.
Technologia Blockchain, czyli jawny, rozproszony łańcuch danych, znacznie zwiększa przejrzystość dostaw surowca, ponieważ informacji o pochodzeniu określonego materiału nie da się tak zmienić, by nie zostało to zauważone.
Volvo Cars zawarło porozumienie ze swoimi dwoma globalnymi dostawcami akumulatorów, CATL z Chin i LG Chem z Korei Południowej oraz wiodącymi światowymi firmami technologii blockchain, aby wprowadzić pełną identyfikację pochodzenia kobaltu. Ten projekt ruszy jeszcze w tym roku.
Firmy Circulor i Oracle dosarczą technologię blockchain do śledzenia łańcucha dostaw firmie CATL. Już są po udanym programie pilotażowym przeprowadzonym latem bieżącego roku. W firmie LG Chem sieć analogiczne rozwiązanie do śledzenia źródeł surowców wdrożą specjaliści RCS Global i IBM.
Zawsze byliśmy zaangażowani w etyczny łańcuch dostaw naszych surowców – powiedziała Martina Buchhauser, szefowa zakupów w Volvo Cars. Dzięki technologii blockchain możemy zrobić kolejny krok w kierunku zapewnienia pełnej identyfikacji surowców w naszym łańcuchu dostaw i minimalizacji wszelkich powiązanych zagrożeń, w ścisłej współpracy z naszymi dostawcami.
Blockchain to cyfrowa rozproszona baza danych zawierająca listę rekordów powiązanych ze sobą za pomocą algorytmu kryptografii. W ramach łańcuchów dostaw technologia tworzy zapisy transakcji, których nie można zmienić, a jednocześnie narzuca wspólny zestaw reguł dotyczących rejestrowania tych danych. Umożliwia to uczestnikom niezależną weryfikację i audyt transakcji.
W tym konkretnym przypadku dane rejestrowane i przechowywane w technologii blockchain obejmują pochodzenie kobaltu, jego wagę i masę. Archiwizowane i jawne są także informacje potwierdzające, że jego dostawcy działają zgodnie z wytycznymi OECD dotyczącymi łańcucha dostaw *. Takie podejście pomaga budować zaufanie między uczestnikami w łańcuchu dostaw.
Volvo Cars wprowadziło w zeszłym miesiącu XC40 Recharge, pierwszy z całej serii w pełni elektrycznych samochodów z gamy Recharge. Firma zakłada, że do 2025 r. połowę jej globalnej sprzedaży będą stanowić „elektryki”, a drugą połowę – hybrydy.
W ubiegłym miesiącu Volvo Cars wprowadziło również ambitny plan klimatyczny, który obejmuje radykalne ograniczenie emisji dwutlenku węgla o 40 % na każdy pojazd do 2025 r. Firma zadeklarowała także zaangażowanie w etyczne prowadzenie działalności w całym łańcuchu działalności i łańcucha dostaw.
CATL i LG Chem to renomowani producenci akumulatorów, posiadający zarówno długą, jak i udaną historię dostarczania akumulatorów litowo-jonowych najważniejszym podmiotom światowego przemysłu motoryzacyjnego. Spełniają surowe wytyczne Volvo Cars w zakresie odpowiedzialnych łańcuchów dostaw, redukcji emisji dwutlenku węgla.
Umowy między Volvo Cars, CATL i LG Chem obejmują dostawy akumulatorów w nadchodzącym dziesięcioleciu do modeli Volvo nowej generacji, w tym XC40 Recharge, a także do aut marki Polestar.
• Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) przedstawia szczegółowe zalecenia, aby pomóc firmom w przestrzeganiu praw człowieka i unikaniu konfliktów poprzez podejmowanie decyzji i praktyk dotyczących zakupu minerałów. Wytyczne OECD dotyczące należytej staranności dotyczące odpowiedzialnych łańcuchów dostaw minerałów z obszarów dotkniętych konfliktami i obszarów wysokiego ryzyka mają zasięg globalny i mają zastosowanie do wszystkich łańcuchów dostaw minerałów.