Unimog na torach: manewrowanie i odśnieżanie
InnoTrans w Berlinie to wiodąca na świecie impreza dla branży kolejowej. Podczas dziewiątej edycji targów (18-21 września br.) Mercedes-Benz zaprezentuje nowe, szynowe konfiguracje dla Unimoga.
Szczególne zainteresowanie wśród profesjonalistów wzbudzi Unimog U 400 przygotowany do roli pojazdu manewrowego z funkcją odśnieżania. Wielofunkcyjny charakter pojazdu dodatkowo uzupełnia zespół napędowy ze sprzęgłem hydrokinetycznym, pomocnym przy holowaniu ciężkich ładunków, oraz z przełożeniami pełzającymi dla bardzo niskich prędkości.
Unimog może być gotowy do odśnieżania torów lub dróg niemal bezzwłocznie, a to dzięki mechanizmowi błyskawicznego mocowania, pozwalającemu z łatwością zamontować lub zdemontować pług wirnikowy. Urządzenie napędzane jest przez mechaniczny przedni wałek odbioru mocy (WOM), dostępny na życzenie. Technologia prowadzenia szynowego pochodzi z firmy Zagro i obejmuje wagonowy układ hamulcowy, podnoszone sprzęgi kolejowe oraz system sterowania radiowego. Prezentowany podczas targów Unimog trafi w ręce DB FuhrparkService GmbH i będzie eksploatowany przez DB Regio Nordostbayern w niemieckim Hof.
Jeszcze bardziej efektywne oczyszczanie torów
Kolejną z innowacji prezentowanych na stoisku Mercedes-Benz podczas wystawy InnoTrans będzie pojazd do czyszczenia szyn tramwajowych. Nowo opracowane wózki szynowe firmy CMAR nadają się do zastosowania w Unimogu z długim rozstawem osi (3600 mm), a tym samym - z większym nadwoziem. Pojazd może poruszać się nawet po ciasnych łukach (o promieniu minimum 19 m). Podczas czyszczenia szyn system hydrauliczny Unimoga kontroluje pięć osobnych procesów – począwszy od opuszczania i nacisku wózka kolejowego aż po napędzanie wysokociśnieniowej pompy wody, odpowiadającej za czyszczenie szyn.
Płynny napęd i zdalne sterowanie
Mercedes-Benz zaprezentuje także model U 400 z układem prowadzenia szynowego i technologią firmy Zagro oraz z wyposażonym w podnośnik koszowy żurawiem XS 122 firmy HIAB. Ten uniwersalny pojazd nadaje się do wykonywania licznych zadań przy obsłudze infrastruktury kolejowej, np. kontroli mostów lub napraw sieci trakcyjnej. Podwozie Unimoga z fabrycznym napędem hydrostatycznym umożliwia płynną regulację prędkości - nawet zdalnie, z podnośnika koszowego.
Przyjazny środowisku i ekonomiczny w pracy manewrowej
Po torach kolejowych standardowej szerokości i innych torach różnej szerokości Unimog napędzany jest kołami drogowymi, może więc pracować także jako pojazd manewrowy. Z uwagi na to, że współczynnik tarcia guma-stal jest znacznie wyższy niż stal-stal, pojazd uzyskuje ogromną siłę uciągu przy stosunkowo niewielkiej masie własnej i może ciągnąć ładunki ważące nawet 1000 ton.
W skrócie, wielofunkcyjny Unimog przenosi wysokie standardy emisji spalin z dróg wprost na tory. Przy niskim zapotrzebowaniu na paliwo podczas jazdy manewrowej – jak pokazuje doświadczenie klientów, wynosi ono około 5-6 litrów oleju napędowego na godzinę pracy – staje się on przyjazną środowisku i oszczędną alternatywą dla lokomotywy manewrowej .
Od 80 do 100 dwudrożnych Unimogów trafia co roku do firm kolejowych na całym świecie. Kultowy pojazd uniwersalny (po niemiecku „Universal Motor Gerät” – w skrócie Unimog) i w tej gałęzi przemysłu zagościł na stałe.