Udoskonalony model Mercedes-Benz Sprinter z systemem ESP i nowym wystrojem
Na wystawie IAA (Internationale Automobilausstellung), która odbyła się we wrześniu 2002 w Hanowerze, Mercedes-Benz zaprezentował Sprintera z całym szeregiem udoskonaleń.
<strong>
• System ESP po raz pierwszy w samochodzie dostawczym
• Dopracowana w szczegółach optyka i funkcjonalność
• Nowe dodatkowe elementy
Stuttgart – Na wystawie IAA (Internationale Automobilausstellung), która odbyła się we wrześniu 2002 w Hanowerze, Mercedes-Benz zaprezentował Sprintera z całym szeregiem udoskonaleń.
</strong>
„Facelift à la Mercedes-Benz” oznacza zawsze postęp także w sferze wartości ukrytych pod karoserią. Sprinter jako pierwsza rodzina samochodów dostawczych na świecie będzie dostępny od początku 2003 roku opcjonalnie z elektronicznym programem stabilizującym ESP (furgony i kombi do 3,5 T DMC). W granicach fizycznych możliwości ESP koryguje zarówno błędy jazdy, jak i tendencje do poślizgu bocznego z powodu gołoledzi, mokrej nawierzchni, żwiru lub innych niekorzystnych warunków drogowych, przy których kierowca nie miałby szans zapanować nad pojazdem, stosując jedynie manewry kierownicą i hamulcami. Po wprowadzeniu nie blokujących się hamulców ABS/ABD – w Sprinterze oferowane są one od początku produkcji w roku 1995 – oraz regulacji poślizgu napędu ASR przed dwoma laty obecnie system ESP, bazujący na obu tych systemach, kontroluje oprócz stabilności hamowania i kierowania również stabilność poprzeczną pojazdu, w sytuacjach krytycznych, z punktu widzenia dynamiki jazdy.
Zawsze w akcji: ESP jako kotwica awaryjna
EPS nie jest w stanie wykroczyć poza prawa fizyki; system należy traktować raczej jako „kotwicę awaryjną” w sytuacjach niebezpiecznych, która pomaga uniknąć wypadku. Korzyści, jakie są oferowane nabywcom seryjnych samochodów osobowych Mercedes-Benz wszystkich typów, będą teraz dostępne również nabywcom Sprinterów. Swój początek na IAA 2002 miał Sprinter w wersjach furgon i kombi do 3,5t. Podobnie, jak ma to miejsce w samochodach osobowych, ESP wykorzystuje logiczny układ regulacyjny systemów ABS i ASR, uzupełniony o dodatkowe czujniki ruchu pojazdu i życzeń kierowcy oraz układ obliczeniowy.
Czujniki o małej bezwładności działania: ciągłe porównywanie wartości odniesienia z wartością aktualną
Mierzone są: kąt i prędkość odchylenia, kąt skrętu kierownicy, przyspieszenie poprzeczne, prędkości obrotowe kół oraz siła hamowania. Na podstawie tych danych elektronika oblicza optymalne wartości opisujące ruch pojazdu. Podczas jazdy komputer systemu ESP stale porównuje rzeczywiste zachowanie pojazdu z tymi obliczonymi wartościami. Jeżeli pojazd odchyli się od zadanej przez kierowcę „idealnej linii”, system dokonuje błyskawicznej interwencji w oparciu o specjalnie opracowaną logikę, sprowadzając pojazd za pomocą dokładnie dozowanej siły hamowania wybranymi kołami i/lub odpowiedniej do sytuacji korekty momentu obrotowego silnika, z powrotem na właściwy kurs.
Hamulce czterech kół, sterowane przez nowoczesny komputer, jak przez witruoza
Zbytnią podsterowność, przy której przednia oś pojazdu ma tendencję do „wyjeżdżania na zewnątrz łuku”, system ESP koryguje w taki sam sposób, w tym przypadku jednak przyhamowuje wewnętrzne tylne koło, wytwarzając w ten sposób siłę skierowaną przeciwnie, utrzymującą samochód na kursie. Niemożliwe jest zablokowanie kół, ponieważ nowy, aktywny system bezpieczeństwa – podobnie jak ABS – sprawdza wartość siły tarcia między oponą i nawierzchnią drogi i w zależności od stanu drogi dozuje siłę hamowania. I jeszcze więcej: podczas hamowania na zakrętach albo nawierzchniach o niższym współczynniku tarcia, ESP może także skrócić drogę hamowania.
Istotną zaletą systemu ESP jest jego szybkość działania. Rejestracja danych dotyczących utraty sterowności i automatyczna interwencja systemu ESP, odbywają się w ułamkach sekundy. Jeżeli na przykład przy szybkiej jeździe po łuku koła tylnej osi zaczynają tracić przyczepność, ESP przyhamowuje przednie koło po zewnętrznej stronie łuku aż do zredukowania tendencji do poślizgu. Siła hamowania przeciwdziała powstaniu stanu krytycznego, jakim jest obrót pojazdu wokół własnej osi pionowej, stabilizując w ten sposób jego zachowanie. Jeżeli hamowanie miałoby się okazać niewystarczające, może nastąpić odpowiednia modyfikacja momentu obrotowego silnika.
Nowy wygląd
Zmodyfikowana rodzina samochodów dostawczych odznacza się wśród konkurentów już na pierwszy rzut oka dzięki kolejnym ulepszeniom wyglądu zewnętrznego. Nie do przeoczenia są nowoczesne reflektory z przejrzystego szkła oraz tylne lampy w kolorach czerwonym i białym, podkreślające charakterystyczną linię tego doskonale sprzedającego się samochodu. Nowe reflektory z przejrzystego szkła podnoszą dodatkowo wykorzystanie źródeł światła. W reflektorach głównych projektanci Mercedesa wykorzystują ponownie technikę swobodnego kształtowania powierzchni; na nowo obliczone parametry reflektorów umożliwiają równomierny rozkład światła w polu przed pojazdem. W dalszym ciągu samochód jest wyposażony w oddzielne światła drogowe, podobnie światła przeciwmgielne są zintegrowane z obudową reflektorów głównych.
Nowe lampy przy kracie wlotu powietrza
Charakterystyczna dla pojazdów marki Mercedes-Benz krata wlotu powietrza do chłodnicy zyskuje w nowym Sprinterze, dzięki obramowaniu w kolorze nadwozia, dodatkową siłę wyrazu. Białe boczne kierunkowskazy i inne szczegóły, jak np. licujące się z powierzchnią karoserii szyby tylnych drzwi, uzupełniają korzystnie ogólny wygląd pojazdu.
Nowy obraz zewnętrzny znajduje swoje uzupełnienie w udoskonalonych po raz kolejny elementach wewnętrznych. I tak przedłużone okresy między przeglądami (60.000 km) i wymianami oleju (30.000 km) jeszcze bardziej podnoszą ekonomiczność. Nowy design i materiały obiciowe w kabinie czynią wnętrze Sprintera jeszcze przyjemniejszym miejscem pracy.
Więcej opcji z korzyścią dla Klienta
Do nowego Sprintera można otrzymać na życzenie szereg dodatkowych podnoszących bezpieczeństwo i komfort elementów wyposażenia. Ogrzewanie przedniej szyby przywróci, w razie zaparowania, w krótkim czasie widoczność. Odpowiedni czujnik ułatwi jazdę w deszczu: w zależności od stopnia zmoczenia przedniej szyby włączy samoczynnie wycieraczki i będzie regulował ich prędkość. Niespodziewane rozbryzgi wody powodowane przez przejeżdżające samochody staną się dzięki czujnikowi mniej groźne. Obie podnoszące bezpieczeństwo opcje – ogrzewaną przednią szybę i czujnik deszczu – Mercedes-Benz oferuje dla Sprintera jako kompletny pakiet.
Większy porządek dzięki schowkowi dachowemu
Schowków i pojemników w pojeździe dostawczym właściwie nigdy nie jest za dużo. Do istniejącej już obszernej oferty w tym zakresie Mercedes-Benz dodaje nowy element: powyżej przedniej szyby, w najłatwiej dostępnym miejscu, może zostać wbudowany dodatkowy schowek. Może on pomieścić przedmioty o dużych rozmiarach i o wadze do 13kg.
Dobry klimat również w tylnej części pojazdu
Coraz częstszemu wykorzystywaniu Sprintera kombi do transportu osób wychodzi naprzeciw, dostępne jako opcja, urządzenie klimatyzacyjne do tylnej części samochodu. Za jego pomocą można chłodzić powietrze również pasażerom siedzącym z tyłu, a w razie wilgotnej aury również je osuszać. Dodatkowa klimatyzacja jest zasilana przez sprężarkę głównego (przedniego) klimatyzatora. Wyloty powietrza są rozmieszczone w środku pojazdu, wydajność chłodzenia i suszenia jest regulowana dwustopniowo.
Bezpieczne parkowanie z pomocą czujników ultradźwiękowych
Niewielkie uszkodzenia przy parkowaniu pojazdu są wprawdzie niegroźne, jednak są nie tylko irytujące i w ostatecznym rozrachunku drogie, lecz teraz również łatwe do uniknięcia. Montowane na życzenie urządzenie wspomagające jazdę do tyłu mierzy za pomocą czujników odstępu odległość od przeszkody i wyświetla tę wartość w kokpicie. Gdy staje się ona zbyt mała, urządzenie wydaje sygnały ostrzegawcze, zanim dojdzie do najechania na przeszkodę. Poniżej 1,6 m jest to ostrzeżenie optyczne; gdy odległość stanie się mniejsza niż 1 m, włączy się dźwięk przerywany, przy 50 cm przechodzący w ciągły.
Jeszcze większy wybór: „sprintshift” lub automatyczna skrzynia biegów
Oprócz seryjnych skrzyń biegów nabywca Sprintera ma teraz już nie tylko możliwość wyboru sekwencyjnej skrzyni biegów „sprintshift”, lecz może ponadto – o ile wybierze pięciocylindrowy silnik CDI – zdecydować się na automatyczną, pięciostopniową skrzynię biegów. Podczas gdy „sprintshift” jest sześciobiegową, zautomatyzowaną skrzynią biegów – i był w momencie wprowadzania na rynek przed dwoma laty pierwszą tego rodzaju w pojazdach dostawczych (z automatycznie sterowanym sprzęgłem ciernym), nową skrzynię automatyczną ze zmiennikiem momentu obrotowego ( sprzęgło hydrokinetyczne) i przekładniami planetarnymi na pierwszy rzut oka należałoby raczej zaliczyć do konstrukcji klasycznych.
Jednak po dokładnym przyjrzeniu się „W5A-380” (oznaczenie wewnętrzne producenta) okazuje się być ultranowoczesnym rozwiązaniem skrzyni biegów. Od debiutu w Klasie S służy ona do przeniesienia napędu we wszystkich pojazdach osobowych Mercedes-Benz z napędem standardowym. Najwyższe oceny w testach przeprowadzanych przez prasę specjalistyczną potwierdzają słuszność zastosowania takiego rozwiązania technicznego. Ma to swoje uzasadnienie: w najnowszej wersji rozwojowej, która jest przewidziana także dla Sprintera, zmiennik momentu obrotowego jest stosowany tylko tam, gdzie może w pełni wykazać swoje silne strony. Dotyczy to przede wszystkim ruszania z miejsca; tutaj może on wykorzystać zdolność do zwiększenia siły napędzającej pojazd. Na pochyleniach, z dużym obciążeniem albo nawet z przyczepą – nie zużywając się i całkowicie bez szarpania nowa skrzynia ze zmiennikiem momentu bez wysiłku rozpędzi Sprintera. Również manewry w najniższym zakresie prędkości nie stanowią już żadnego problemu.
Natychmiast po ruszeniu z miejsca, kiedy poślizg zmiennika momentu (sprzęgła hydrokinetycznego) szybko maleje, a z punktu widzenia zużycia paliwa raczej szkodzi, skrzynia przełącza się na (prawie) sztywne przeniesienie napędu. „Prawie”, ponieważ dla uniknięcia nieprzyjemnego dźwięku o niskiej częstotliwości, również przy połączeniu sztywnym, elektroniczne sterowanie działające w oparciu o rodzinę zaprogramowanych charakterystyk, wprowadza od czasu do czasu niewielką różnicę prędkości obrotowej .
W tak zoptymalizowany pod względem sprawności sposób, moment obrotowy jest przekazywany przez dwa zestawy kół planetarnych i stopnie przekładni 1...5 na wyjście skrzyni biegów. Inżynierowie projektanci i inżynierowie testowi położyli przy tym dużą wagę nie tylko na podstawowy program zmiany biegów. Nie dość, że wyrafinowane algorytmy rozpoznają pokonywanie przez pojazd wzniesień i spadków drogi, to informacje te są natychmiast uwzględniane w pracy skrzyni biegów. Automatyka rozpoznaje także styl jazdy kierowcy i dostosowuje do niego strategię zmiany biegów. Elektroniczny sterownik automatycznej przekładni komunikuje się oczywiście nie tylko z elektronicznym układem sterowania silnika, lecz także z systemami wpływającymi na dynamikę jazdy jak ABS, ASR i ESP. Jeżeli zgłaszają one np. stan: „śliska jezdnia”, to automatyka zrezygnuje z przełączenia biegu, aby nie zagrozić stabilności jazdy.
Kierowca Sprintera z automatyką znajdzie umieszczoną ergonomicznie obok kierownicy dźwignię z klasycznymi położeniami „P-R-N-D”. W celu ograniczenia zakresu poszczególnych biegów należy znajdującą się w pozycji D dźwignię nacisnąć w lewą stronę; aby powrócić do D, trzeba ją nacisnąć w prawo.
Nowa generacja odbiorników samochodowych i platforma „telematyczna”
Za pośrednictwem nowoopracowanych odbiorników samochodowych załoga i pasażerowie Sprintera otrzymują muzykę i informację. Jeszcze więcej potrafi radio Sound 30 APS z systemem autopilota: oparty na sieci satelitów system nawigacji umożliwia kierowcy Sprintera możliwie najszybsze dotarcie do celu – bez nadkładania drogi.
Prawdziwym non-plus-ultra jest jednak Sound 40 Pro. Ten pakiet urządzeń stanowi wysokorozwinięty system komunikacyjny, który zawiera nie tylko radio, odtwarzacz CD i MP3 i system nawigacyjny, lecz za pośrednictwem zintegrowanego telefonu oferuje również z pojazdu dostęp do nowego portalu internetowego firmy Mercedes-Benz. Stąd użytkownik może wysyłać i odbierać pocztę elektroniczną i SMSy oraz przeglądać strony internetowe w formacie WAP.
Zoptymalizowane planowanie tras
Chodzi tu m.in. o informację hotelową online, automatyczną aktywację systemu nawigacyjnego pojazdu oraz administrację poczty elektronicznej, obejmującą także szczególnie praktyczną funkcję „text-to-speech”: nadchodząca poczta jest głośno odczytywana, dzięki czemu kierowca nie jest rozpraszany. Dzięki zestawowi głośnomówiącemu telefon zintegrowany z urządzeniem Sound 40 Pro spełnia wszystkie wymagania ergonomii i bezpieczeństwa ruchu.
Zalety urządzenia Sound 40 Pro w połączeniu z portalem Mercedes-Benz zilustruje następujący przykład: kierowca planuje na swoim domowym PC, korzystając z portalu Mercedes-Benz, trasę przejazdu i wysyła ją do urządzenia Sound 40 Pro w pojeździe. Będzie mógł ją potem wywołać jednym naciśnięciem przycisku i przekopiować do zintegrowanego systemu nawigacyjnego. W drodze system Sound 40 Pro będzie wspomagał kierowcę w poszukiwaniu stacji benzynowych lub odpowiedniej restauracji, niezależnie od tego, gdzie się akurat znajduje. Dzięki dynamicznej nawigacji kierowca jest też na bieżąco informowany o aktualnej sytuacji na drogach, co pozwala mu na skuteczne unikanie korków. Ponadto system oferuje funkcję office, obejmującą administrację SMSów i poczty oraz kalendarz. Po włączeniu urządzenia użytkownik dowiaduje się, czy za pośrednictwem portalu Mercedes-Benz nie nadeszły nowe informacje lub SMSy.
<strong>Źródło: DaimlerChrysler Automotive Polska</strong>