Udany kwartał Porsche na świecie: wzrost liczby dostaw, przychodów i zysków
Porsche AG z sukcesem rozpoczęło 2015 rok – w pierwszym kwartale firma zwiększyła liczbę dostaw, wzrosły też jej przychody i zyski. Od początku stycznia do końca marca producent z Zuffenhausen dostarczył na całym świecie 51 102 sportowych samochodów, o 32% więcej niż przed rokiem. Przychody za ten okres wyniosły 5,08 mld euro (+29%), a zysk operacyjny – 765 mln euro (+10%). Równocześnie o 12% wzrosła liczba zatrudnionych pracowników – do 22 945.
Matthias Müller, Prezes Zarządu Porsche AG, poinformował, że w 2015 roku producent kontynuuje pomyślny rozwój. Kluczowym czynnikiem tego sukcesu sprzedażowego jest nowy kompaktowy SUV – Macan. Wprowadzony w roku ubiegłym, w bieżącym po raz pierwszy będzie on sprzedawany przez pełne 12 miesięcy. Istotne są również premiery nowych wersji oferowanych już modeli, w tym pojazdów z rodziny GT (911 GT3 RS i Cayman GT4), a także wariantów Boxster Spyder oraz Panamera Exclusive. „Nasza skuteczna strategia modelowa pozwala nam spełniać życzenia wielu klientów, którzy chcą mieć kompleksowo spersonalizowany samochód” – powiedział CEO Matthias Müller.
Lutz Meschke, Członek Zarządu Porsche AG odpowiedzialny za finanse i IT, zwrócił uwagę na niezmiennie wysoką rentowność firmy. „Zysk za pierwszy kwartał – 765 mln euro – odzwierciedla zdrową strukturę kosztów i wysoką rentowność Porsche” – wyjaśnił dyrektor finansowy. W świetle obecnych trendów walutowych Lutz Meschke także jest optymistą: „W odniesieniu do całego roku osiągniemy zysk nie mniejszy niż przed rokiem. Będziemy nadal trzymać się naszej strategicznej stopy zwrotu na poziomie 15 procent” – wyjaśnił.
Po stronie wydatków najistotniejsze są znaczne nakłady na przyszłe grupy modelowe i nowe technologie, a także wysokie inwestycje w rozbudowę oraz modernizację zakładów produkcyjnych Porsche. W ciągu ostatnich 3 lat koszty badań i rozwoju wzrosły niemal dwukrotnie – głównie ze względu na opracowywanie napędów alternatywnych. Jak powiedział Lutz Mesche, w tym roku po raz kolejny wyniosą one około 9-10% wartości sprzedaży. W przemyśle motoryzacyjnym to współczynnik wyjątkowo wysoki.