Toyota RAV4 – wymiary i wersje wyposażenia
Już od 26 lat Toyota RAV4 wyznacza trendy w segmencie samochodów rekreacyjnych i SUV-ów. Toyota RAV4 to przestronny, komfortowy, bezpieczny i wszechstronny samochód, zbudowany na platformie TNGA (Toyota New Global Architecture) z dużym rozstawem osi, pojemnym bagażnikiem oraz bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi, uzyskanymi dzięki elektrycznemu napędowi na wszystkie koła AWD-
Artykuł sponsorowany
Nowa Toyota RAV4 ma sztywne nadwozie, nisko położony środek ciężkości i wielowahaczowe zawieszenie, dające sporo radości z jazdy. Nowy SUV może mieć pod maską klasyczny, benzynowy silnik lub oszczędny i wydajny, hybrydowy napęd. Toyota RAV4 Hybrid bazuje na 2,5-litrowej jednostce sprzężonej z dwoma silnikami elektrycznymi, a w wersji z napędem AWD-i – także z dodatkową jednostką elektryczną, zamontowaną przy tylnej osi. Regularna cena Toyoty RAV4 Hybrid zaczyna się od 137 900 zł za podstawową wersję Active. Tyle zapłacimy za auto z rocznika 2020 z przednim napędem i układem hybrydowym o mocy 218 KM. Mocniejsza Toyota RAV4 Hybrid ma 222 KM i napęd na wszystkie koła. Cena RAV4 w takiej odsłonie wyprodukowanego w 2020 roku startuje od 147 900 zł. Warto dodać, że cenę hybrydowego SUV-a Toyoty można dodatkowo zmniejszyć, korzystając z EkoBonusu. Japońska marka obniża ceny hybryd w związku ze zmianami w akcyzie.
Czym się kierować przy wyborze auta?
Szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na parametry użytkowe, jak wielkość nadwozia i wnętrza, pojemność bagażnika, rodzaj napędu, jego moc i zużycie paliwa. Nie mniej istotna jest cena oraz wyposażenie, które możemy za nią otrzymać. Dane techniczne Toyoty RAV4 to przede wszystkim bardzo duża pojemność bagażnika, wynosząca aż 580 l do wysokości rolety. Po złożeniu oparć tylnej kanapy, do dyspozycji mamy aż 1690 l.
Wymiary RAV4 prezentują się następująco: 4600 mm długości, rozstaw osi wynoszący 2690 mm, szerokość 1885 mm i wysokość 1685 mm. Przedni i tylny zwis zredukowano w stosunku do poprzedniej generacji modelu o 35 mm (o 5 mm z przodu i 30 mm z tyłu). Toyota RAV4 2019 ma przestronniejszą kabinę, co jest zasługą m. in. poszerzenia nadwozia o 10 mm. Zachowała przy tym zwrotność i łatwość manewrowania.
Dane techniczne Toyoty RAV4 Hybrid są imponujące – zwłaszcza w wersji z elektrycznym napędem na wszystkie koła AWD-i, która rozwija systemową moc 222 KM i rozpędza się do setki w 8,1 s. Hybrydowa odmiana z napędem na przednią oś dysponuje systemową mocą 218 KM. Toyota RAV4 występuje także w wersji z benzynowym silnikiem 2.0 o mocy 173 KM, łączonym z przednim lub klasycznym napędem na wszystkie koła AWD. SUV Toyoty jest przy tym samochodem oszczędnym. Średnie spalanie RAV4 z 218-konnym napędem hybrydowym kształtuje się na poziomie od 5,5 l/100 km.
Toyota RAV4 ma napęd na przednią lub obie osie. Wersja hybrydowa dysponuje ciekawym rozwiązaniem elektrycznego napędu AWD-i w którym aż o 30 proc. zwiększono maksymalny moment obrotowy, dostarczany do kół tylnej osi za pośrednictwem elektrycznego silnika. Taka konstrukcja redukuje straty, obniża masę i optymalizuje jego działanie w różnych warunkach jazdy.
Dostępna dla tylnej osi siła napędowa wzrosła, dzięki czemu rozdział napędu między osiami może się wahać między 100:0, a 20:80. Maksymalna wartość momentu obrotowego jaki może dotrzeć do tylnych kół zwiększyła się do aż 1300 Nm, przewyższając możliwości mechanicznych systemów wielu samochodów terenowych i SUV-ów.
Napęd Toyoty RAV4 Hybrid AWD-i automatycznie optymalizuje swój moment obrotowy w zależności od warunków. Przekłada się to na lepsze prowadzenie, stabilność i sprawność terenową. Ponadto za pomocą systemu Zintegrowanego Zarządzania Napędem AIM praca wspomagania kierownicy, hamulców i przepustnicy, a także dobór przełożeń i rozdział momentu obrotowego są automatycznie dostosowywane – zależnie od wybranego trybu jazdy: Normal, Eco lub Sport.
Istotną funkcją napędu na cztery koła w RAV4 Hybrid jest kontrola ograniczenia uślizgu w mechanizmie różnicowym, tzw. Trail Mode. To system zapewniający najlepszą możliwą przyczepność, który pomaga zmierzyć z wyzwaniami w terenie. Aktywacja trybu Trail Mode za pomocą przycisku trybu jazdy na środkowej konsoli sprawia, że pozbawione przyczepności koło może zostać zablokowane, a moment obrotowy trafi do kół mających przyczepność.
Toyota RAV4 jest również oferowana z mechanicznym napędem na wszystkie koła, dostępnym z 2-litrowym silnikiem benzynowym. W odmianie ze skrzynią CVT ciekawostką jest w nim system wektorowania siły napędowej Dynamic Torque Vectoring z dwoma sprzęgłami przy tylnej osi. Układ zarządza rozdziałem momentu obrotowego pomiędzy tylne koła, zapewniając stabilność i optymalne reakcje na polecenia kierowcy.
Toyota RAV4 Active
Active to podstawowa wersja wyposażenia Toyoty RAV4. Choć jest najtańszą odmianą tego modelu, w standardzie znajdziemy w niej automatyczne światła z czujnikiem zmierzchu i podgrzewane lusterka, a także obszerny pakiet systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense z układem wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów czy systemem rozpoznawania znaków drogowych. W seryjnym wyposażeniu Toyoty RAV4 Active jest również obszyta skórą kierownica i inteligentny tempomat adaptacyjny.
Bez dopłat otrzymujemy siedem poduszek powietrznych, system wspomagający ruszanie na wzniesieniach, układ ostrzegający o zmęczeniu kierowcy oraz system stabilizacji toru jazdy przyczepy. Na pokładzie podstawowej wersji znajduje się też system multimedialny Toyota Touch 2 z 7-calowym ekranem i klimatyzacja. Cena Toyoty RAV4 Active 2020 zaczyna się od 111 900 zł.
Toyota RAV4 Comfort
W tej odmianie nie tylko znalazło się to, co oferuje wersja Active – czyli np. podgrzewane lusterka, automatyczne światła drogowe, pakiet Toyota Safety Sense czy poduszki powietrzne, chroniące m.in. kolana kierowcy – lecz również takie udogodnienia, jak inteligentne wycieraczki z czujnikiem deszczu oraz znacznie ułatwiające manewry, tylne czujniki parkowania i kamera cofania, które RAV4 Comfort ma standardzie. Cena Toyoty RAV4 Comfort 2020 zaczyna się od 121 900 zł za wersję z przednim napędem, 6-biegową manualną skrzynią i 173-konnym, benzynowym silnikiem 2.0 Dual VVT-iE.
Toyota RAV4 Executive
Jeżeli chcemy otrzymać w standardzie jeszcze więcej wyposażenia, Toyota RAV4 Executive spełni nasze oczekiwania. Na liście wyposażenia, podobnie jak w wersji Comfort, znalazły się m.in. automatyczne wycieraczki, podgrzewane lusterka, pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego czy system multimedialny. Ponadto RAV4 Executive wyposażono w przednie czujniki parkowania - jeszcze bardziej ułatwiające manewry.
Na liście standardowego wyposażenia jest nawet system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z funkcją automatycznego hamowania, układ monitorowania martwego pola w lusterkach oraz panoramiczny system kamer 360 stopni i bezkluczykowy dostęp do pojazdu. Charakterystyczna dla tej wersji jest również obsługa stacji radiowych w cyfrowej technologii DAB oraz lusterko wsteczne z kolorowym wyświetlaczem, które dzięki zastosowaniu zewnętrznej kamery może pokazać obraz tego, co dzieje się za autem nawet wtedy, gdy bagażnik jest załadowany po sam dach. Standardem są podgrzewane przednie fotele, skrajne siedzenia na tylnej kanapie oraz kierownica. Na liście dodatkowego wyposażenia znajdziemy system Audio JBL z 9 głośnikami oraz sterowany elektrycznie dach panoramiczny z funkcją otwierania i uchylania. Cena Toyoty RAV4 Executive z rocznika 2020 zaczyna się od 158 900 zł.
Toyota RAV4 Active Hybrid
To wersja dla tych, którym zależy, by mieć w swoim aucie napęd hybrydowy. Może być wyposażona w przedni napęd oraz hybrydową jednostkę 2.5 Dynamic Force o mocy 218 KM, wycenioną na 137 900 zł w cenniku rocznika 2020. Dostępna jest również odmiana z napędem na wszystkie koła AWD-i, sprzężonym z mocniejszą, 222-konną hybrydą. Zaletą tej wersji jest przede wszystkim napęd hybrydowy, który Toyota doprowadziła w swoich autach do perfekcji. Cechą, wyróżniającą odmianę z napędem AWD-i jest doskonała stabilizacja toru jazdy na śliskich nawierzchniach, dzięki aktywnej pracy elektrycznego napędu 4x4.
Podobnie jak RAV4 z klasycznym napędem w odmianie Active, tak samo RAV4 Active Hybrid dysponuje w standardzie pakietem systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense z układem wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów czy systemem rozpoznawania znaków drogowych. W standardowym wyposażeniu auta znajdziemy również asystenta pasa ruchu czy dwustrefową, automatyczną klimatyzację.
Toyota RAV4 Comfort Hybrid
Podobnie jak w wersji Comfort z silnikiem 2.0, w wyposażeniu RAV4 Comfort Hybrid.
znalazły się tylne czujniki parkowania i kamera cofania, podgrzewane lusterka czy szereg systemów bezpieczeństwa czynnego. Auto wyposażono również w system rozpoznawania znaków drogowych, wspomagania ruszania na wzniesieniach, układ monitorowania uwagi kierowcy oraz stabilizacji toru jazdy przyczepy.
Na pokładzie znajdziemy także system multimedialny Toyota Touch 2 z 8-calowym ekranem dotykowym. Warto pamiętać również o obecności automatycznej skrzyni biegów e-CVT, która jest standardowym wyposażeniem wszystkich hybrydowych egzemplarzy Toyoty RAV4. Cennik dla RAV4 2020 Comfort Hybrid otwiera cena 146 900 zł.
Toyota RAV4 Selection Hybrid
W przypadku modelu RAV4 2020 Toyota łączy odmianę wyposażeniową Selection wyłącznie z napędem hybrydowym. Standardowym wyposażeniem tej wersji są m.in. światła główne w technologii LED czy przednie i tylne czujniki parkowania. Naturalnie samochód dysponuje też rozwiązaniami znanymi z niższych poziomów wyposażenia, a zatem pakietem systemów bezpieczeństwa czynnego, automatyczną klimatyzacją dwustrefową czy systemem multimedialnym.
Na liście znalazły się również podgrzewane kierownica i przednie fotele, bezkluczykowy dostęp do samochodu oraz elektrycznie i bezdotykowo otwierana pokrywa bagażnika. Prawdziwą wizytówką tej specyfikacji jest dwukolorowe nadwozie z dachem w kolorze fortepianowej czerni. Opcjonalnie samochód można mieć z systemem audio JBL, a także panoramicznym dachem. Cena Toyoty RAV4 Selection Hybrid z rocznika 2020 wynosi od 167 900 zł.
Toyota RAV4 Executive Hybrid
Szczytową konfiguracją dla modelu RAV4 jest wersja Executive Hybrid. Oprócz napędu hybrydowego standardem są tutaj podgrzewane fotele i podgrzewana kierownica, a nawet podgrzewane skrajne siedzenia tylnej kanapy. Kompletne jest również wyposażenie, ułatwiające manewrowanie. Samochód dysponuje bowiem systemem ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazd z funkcją automatycznego hamowania. W standardowym wyposażeniu RAV4 Executive Hybrid znalazł się także układ detekcji przeszkód. System nie tylko alarmuje o obiektach znajdujących się w pobliżu pojazdu w czasie parkowania, ale może również automatycznie włączyć hamulce, kiedy wykryje ryzyko kolizji. Uzupełniono go systemem kamer, zapewniających widok 360 stopni wokół pojazdu. Do tego należy również dodać lusterko wsteczne z cyfrowym wyświetlaczem.
Lista wyposażenia obejmuje także udogodnienia znane nam z innych wersji, jak automatyczne światła z czujnikiem zmierzchu, inteligentny tempomat adaptacyjny, układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów czy asystent pas ruchu. W cenniku rocznika 2020 cena Toyoty RAV4 Executive Hybrid zaczyna się od 177 900 zł.
Więcej o danych technicznych, wymiarach i wyposażeniu nowej Toyoty RAV4 można znaleźć na stronie: https://www.toyota.pl/new-cars/rav4/.
Artykuł sponsorowany