Toyota RAV4 oraz Toyota Corolla zdobyły maksymalne 5 gwiazdek w testach Euro NCAP
Nowe modele Toyoty RAV4 oraz Toyoty Corolli otrzymały maksymalną ocenę 5 gwiazdek w nowych, bardziej wymagających testach bezpieczeństwa Euro NCAP 2019. Oba modele, które zadebiutowały w salonach w ostatnich miesiącach, są standardowo wyposażone w pakiet Toyota Safety Sense 2. generacji z systemem automatycznego powiadamiania ratunkowego eCall.
Toyota Corolla zdobyła w testach zderzeniowych aż 95% za bezpieczeństwo dorosłych pasażerów, 84% za zabezpieczenie dzieci oraz 86% za ochronę pieszych. Systemy bezpieczeństwa zostały ocenione na 77%.
Podobne wysokie wyniki uzyskała Toyota RAV4. Skuteczność ochrony dorosłych została oceniona na 93%, zaś dzieci na 87%. O bezpieczeństwo pieszych zadbano na poziomie 85%, natomiast elementy wyposażenia poprawiające bezpieczeństwo jazdy zostały ocenione również na 77%.
Supersztywna konstrukcja na platformie TNGA
Toyota RAV4 oraz Corolla zostały zbudowane na nowej modułowej platformie TNGA, która jest o kilkadziesiąt procent sztywniejsza od konstrukcji poprzednich generacji. Nadwozie obu modeli wykorzystuje wysoko wytrzymałą stal i strategicznie rozmieszczone wzmocnienia, by pochłonąć siłę uderzenia i rozproszyć ją z dala od kabiny pasażerskiej. Dzięki temu samochód znacznie lepiej zabezpiecza kierowcę i pasażerów przed skutkami kolizji. Zawieszenie wielowahaczowe oraz precyzyjnie dobrane amortyzatory zapewniają stabilną jazdę i dobrą trakcję, poprawiając właściwości jezdne i bezpieczeństwo podróży.
Skuteczność Toyota Safety Sense
Oba nowe modele Toyoty we wszystkich wersjach są wyposażone standardowo w pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense 2. generacji z funkcją automatycznego połączenia alarmowego eCall w razie wypadku. Składają się na niego układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów, automatyczne światła drogowe, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu LDA z funkcją powrotu na zadany tor jazdy, asystent utrzymania pasa ruchu LTA, układ rozpoznawania znaków drogowych RSA oraz inteligentny tempomat adaptacyjny IACC. Do standardowych systemów bezpieczeństwa należą także układ wspomagający pokonywanie podjazdów oraz układ wykrywania zmęczenia kierowcy.
Zarówno w przypadku Corolli, jak i RAV4, układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia PCS otrzymał maksymalną liczbę punktów za skuteczność reakcji podczas jazdy z miejskimi prędkościami – system zdołał zapobiec kolizji podczas testów z każdą prędkością określaną jako miejska. Toyota Safety Sense wykazał się skutecznym działaniem również podczas jazdy autostradowej. Testowane auta uniknęły także kolizji z jadącym wolniej, poprzedzającym samochodem przy wszystkich prędkościach testowych. W przypadku zbliżania się do stojącego bądź zwalniającego samochodu, TSS uniknął zderzenia w większości przypadków, a w pozostałych ograniczył jego skutki.
Funkcje wykrywania pieszych i rowerzystów również wykazały bardzo wysoką skuteczność. Corolla i RAV4 wyposażone w TSS 2. generacji uniknęły kolizji z manekinami poruszającymi się pieszo lub na rowerze we wszystkich testowanych sytuacjach, zarówno w dzień, jak i w nocy.
Tak dobre wyniki w rygorystycznych testach zderzeniowych Euro NCAP to dowód na pełne zaangażowanie Toyoty w nieustanne poprawianie bezpieczeństwa na drogach. Toyota inwestuje znaczne siły i środki w udoskonalanie swoich samochodów pod względem bezpieczeństwa czynnego i biernego, m.in. prowadząc zaawansowane badania nad systemami zautomatyzowanej jazdy. Marka nie ogranicza się do oferowania swoich najnowszych technologii bezpieczeństwa do najdroższych modeli i najwyższych wersji wyposażenia – pakiet Toyota Safety Sense jest oferowany w niemal wszystkich modelach marki w standardzie lub za niewielką dopłatą.
Dodatkowe systemy bezpieczeństwa czynnego
W najwyższej wersji wyposażenia Executive zarówno RAV4, jak i Corolla, otrzymują funkcję ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu RCTA i system monitorowania martwego pola w lusterkach BSM. W cenniku obu modeli znajduje się także zupełnie nowy układ detekcji przeszkód ICS (Intelligent Clearance Sonar), ułatwiający bezpieczne manewrowanie.
Jak wykazały badania Japońskiego Instytutu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, pakiet Toyota Safety Sense zmniejsza ryzyko kolizji z poprzedzającym samochodem o 50 procent. Kiedy auto jest wyposażone także w system ICS, ryzyko kolizji z pojazdem poruszającym się przed samochodem zmniejsza się o 90%.