Toyota GT-86. Premiera podczas Tokyo Motor Show 2011
Na tegorocznym Tokyo Motor Show , 30 listopada debiutuje niecierpliwie oczekiwany sportowy samochód Toyoty o nazwie GT 86. Pojazd, który trafi do sprzedaży w Europie latem 2012 roku, jest konstrukcją całkowicie zorientowaną na kierowcę. Stworzony pod kątem głównych atrybutów klasycznego samochodu sportowego, daje pierwotną radość prowadzenia dzięki precyzyjnym, natychmiastowym reakcjom na nawet najdrobniejsze ruchy kierownicą lub gazem, co docenią kierowcy, dla których jazda jest pasją, a nie koniecznością.
Wyróżniający się niskim, aerodynamicznym nadwoziem, zwartą strukturą, nowy GT 86 oparty jest na całkowicie nowej platformie. Maszyna, wyposażona w silnik o dużej pojemności skokowej, który zapewnia jej znakomite osiągi, powraca do sportowych korzeni Toyoty z jedynym w świecie połączeniem umieszczonego z przodu, benzynowego boksera i napędu na tylną oś.
Tę unikalnatową koncepcję napędu połączono z lekkim i kompaktowym, czteromiejscowym nadwoziem o małej inercji i niskim położeniu środka ciężkości, uzyskując najlepszy z możliwych stosunek mocy do masy. Cechy te zapewniają GT 86 porywającą zrywność i zwinność.
Skoncentrowana radość sportowej jazdy
Przy długości 4240 mm, wysokości zaledwie 1285 mm i rozstawie kół 2570 mm, nowy GT 86 waży zaledwie ok. 1100 kg.
Zarówno jednostkę napędową, jak i pozycję kierowcy umieszczono najniżej i najbardziej z tyłu, jak to było możliwe, by uzyskać optymalne wyważenie – w efekcie GT 86 ma niemal idealny rozkład masy, równy 53:47. Wykorzystanie płaskiego, czterocylindrowego boksera i najniższa wśród wszystkich seryjnych samochodów Toyoty pozycja bioder kierowcy dają GT 86 ultra niskie położenie środka ciężkości na wysokości zaledwie 460 mm.
Dla uzyskania maksimum korzyści z minimalnej masy, porównywalnego z supersamochodami braku bezwładności i wyjątkowo niskiego położenia środka ciężkości, GT 86 wyposażono w przednie zawieszenie na kolumnach MacPhersona i tylne z podwójnymi wahaczami oraz potężne, wentylowane hamulce tarczowe przednich i tylnych 17-calowych kół, co pozwala kierowcy w pełni wykorzystać wspaniałą zwrotność i dynamikę nowej, sportowej Toyoty.
Pierwszy na świecie bokser D-4S
Zastosowany w GT 86 dwulitrowy, wolnossący silnik benzynowy, opracowany wspólnie przez Toyotę i Subaru, jest efektem połączenia wiedzy i doświadczenia technicznego oraz sportowej pasji obu firm. Nowy, czterocylindrowy bokser Subaru o pojemności skokowej 1998 cm³ Toyota wzbogaciła o swą technologię D-4S, która, dzięki oddzielnym podwójnym wtryskiwaczom dla wtrysku bezpośredniego i pośredniego oraz wysokiemu współczynnikowi sprężania równemu 12,5:1, zwiększa moc i moment obrotowy w szerokim zakresie prędkości obrotowych przy oszczędnym spalaniu i zachowaniu parametrów ekologicznych.
Silnik, o średnicy i skoku tłoka – nomen omen – 86 mm x 86 mm, rozwija moc maksymalną 200 KM (DIN) przy 7000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 205 Nm przy 6600 obr./min, zapewniając GT 86 imponujące osiągi.
Silnikowi towarzyszyć może sześciobiegowa manualna skrzynia biegów lub sześciobiegowa przekładnia automatyczna. Przekładnia manualna umożliwia szybkie i precyzyjne przełączanie biegów za pomocą wygodnego, krótkiego lewarka, zaś automat sterowany jest sportowymi manetkami umieszczonymi przy kierownicy.
Moc przekazywana jest na tylne koła za pośrednictwem mechanizmu różnicowego o ograniczonym uślizgu, zapewniającego optymalną trakcję we wszystkich warunkach drogowych. Zainstalowany w GT 86 system ABS i wyłączany VSC zostały specjalnie dostrojone tak, by połączyć dynamiczną stabilność na krawędzi możliwości osiągowych samochodu przy minimalnej ingerencji elektroniki w czystą radość prowadzenia.
Design auta łączy stylistykę z funkcjonalnym pięknem
GT 86 łączy w sobie wymagania techniczne – możliwie jak najmniejsze wymiary, niskie położenie środka ciężkości i doskonałą, inspirowaną technologiami Formuły 1 aerodynamikę – z przykuwającą oko stylistyką nawiązującą do dziedzictwa dawnych samochodów sportowych Toyoty.
Wyrazista, prosta, lecz wysmakowana stylistyka opiera się na dwóch filarach nowego języka designu Toyoty: Under Priority, kładącym nacisk na powiększonym dolnym grillu, skupiającym uwagę na dolnej części samochodu, co nadaje mu wyróżniający się, stanowczy wygląd, oraz Keen Look – czystej, inteligentnej i ekspresyjnej stylizacji.
Nowy język designu podkreśla wyrazista stylizacja dolnej kratki przywodząca na myśl skorpiona, nadająca GT 86 jeszcze bardziej zaczepny, sportowy wygląd. Do innych sportowych detali należą specjalnie opracowane, 17-calowe felgi ze stopów lekkich, tylny spojler, podwójne rury wydechowe i logo „86” w kształcie tłoka, podkreślające zastosowany w samochodzie unikatowy napęd tylnych kół przez umieszczony z przodu silnik w układzie bokser.
Spójrzmy do wnętrza. Całkowicie podporządkowany potrzebom kierowcy kokpit definiuje na nowo podejście do prowadzenia samochodów sportowych, będąc efektem drobiazgowych badań ergonomii i funkcjonalności każdego elementu, z którym ma do czynienia kierowca.
Oparcia i siedzenia foteli zaprojektowano tak, by zapewniały optymalne podparcie przy przeciążeniach działających od przodu, tyłu i z boków.
Kierownica ma średnicę jedynie 365 mm – najmniejszą ze stosowanych do tej pory w Toyotach – a jej wykończenie z koźlej skóry, będące efektem sugestii kierowców testowych, zapewnia wygodę i precyzję prowadzenia oraz pewność uchwytu w każdych warunkach.
Zespół trzech wyświetlaczy, zbudowany wokół dużego obrotomierza, zaprojektowano ze szczególną dbałością o rozmieszczenie wskaźników, i oznaczeń oraz krój pisma, gwarantując optymalną czytelność wskazań na pierwszy rzut oka, tak ważną podczas sportowej jazdy. Sportowy charakter kokpitu podkreślają węglowe wykończenia, czarna podsufitka, czerwone szwy tapicerki, lotnicze przełączniki oraz lekkie, aluminiowe pedały.
50 lat dziedzictwa sportowych samochodów z silnikiem z przodu i napędem na tylną oś
Choć GT 86 wchodzi na rynek jako jedyny w świecie samochód z silnikiem bokser z przodu i napędem na tylne koła, bynajmniej nie będzie pierwszy. Ten tytuł należy do Toyoty Sports 800 z dwucylindrowym bokserem, nad którym prace firma rozpoczęła w roku 1962. Od tej pory Toyota stworzyła wiele znakomitych, dających olbrzymią radość z prowadzenia samochodów sportowych z silnikiem z przodu i napędem na tył, które nie tylko cieszyły się popularnością, ale i osiągały sukcesy sportowe. Piękne coupe 2000 GT z dwulitrowym, sześciocylindrowym silnikiem rzędowym, które zaprezentowano na Tokyo Motor Show w roku 1965, zapewniło firmie światową reputację producenta samochodów sportowych.
Przedstawione w roku 1971, pierwsze modele Toyoty Celica miały napęd na tylne koła i słynęły ze swej zwinności. Wszystkie cztery generacje Toyoty Supra miały sześciocylindrowe silniki rzędowe i napęd na tylną oś. Zaś zaprezentowany po raz pierwszy w roku 1984 model MR2 zyskał zasłużoną reputację jednego z najlepszych w prowadzeniu samochodów sportowych wszech czasów. Jednak inspiracją dla nowej Toyoty GT 86 pod względem dostarczania fundamentalnej radości jazdy była Corolla Levin AE86.
Silnik z przodu, napęd na tylną oś, niewielkie wymiary i masa, doskonałe wyważenie oraz znakomity stosunek mocy do masy czyniły z Corolli Levin AE86 idealny samochód do rajdów i wyścigów torowych w całym okresie produkcji tego modelu, w latach 1983-1987.
Prawdziwie lekka maszyna, oferująca podczas prowadzenia niesamowitą bliskość i wrażenie, jakby samochód był przedłużeniem ciała kierowcy – oto GT 86, który doskonale oddaje radosnego ducha ostatniej Corolli Levin AE 86 i, z możliwością wyboru wielu opcji, podobnie jak ona może być przystępnym samochodem, który zmienia się wraz ze swym właścicielem.