Testy czterech Audi R18 e-tron quattro przed startem w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans
9 czerwca 2013 roku, Audi przeprowadzi testy czterech Audi R18 e-tron. Są one bezpośrednio związane z przygotowaniem do dwudziestoczterogodzinnego wyścigu w Le Mans. Obok wytypowanych do wyścigu pojazdów z numerami startowymi 1, 2 i 3, w ośmiogodzinnym teście w Le Sarthe weźmie udział wyścigowa hybryda opatrzona numerem 4. Jej zadaniem będzie zebranie cennych doświadczeń na przyszłość, co podyktowane jest tym, że Audi wraz z partnerem, firmą Michelin, przygotowuje się do wprowadzenia nowej generacji opon.
Od sezonu 2014, sportowe prototypy obowiązują w tym zakresie nowe regulacje. Nowością jest znaczne zmniejszenie rozmiarów ogumienia. Według nowych założeń, ma on odpowiadać rozmiarowi opon stosowanych obecnie w samochodach sportowych LMP2 (14 zamiast 16 cali szerokości, 28 zamiast 28,5 cala średnicy). Cechy techniczne przyszłych samochodów wyścigowych będą się znacznie różnić od cech modeli sezonu 2013. Po raz pierwszy to ilość energii, którą podczas wyścigu dysponuje samochód, będzie kluczowym czynnikiem oceny sportowego bolidu.
Takie kryterium jest efektem przełomowych zmian w klasie LMP1 i ma na celu znalezienie najbardziej właściwych rozwiązań, przy równoczesnym zapewnieniu maksymalnego bezpieczeństwa w warunkach trwałych obciążeń. Dlatego do udziału w teście Audi wystawi samochód wyścigowy wyposażony w urządzenia pomiarowe służące wyłącznie badaniu właściwości opon. Już teraz inżynierowie Audi prowadzą symulację oddziaływań aerodynamicznych i obciążeń osi, jakim począwszy od sezonu 2014 poddawane będą samochody wyścigowe LMP1. Po zakończeniu cyklu symulacji, na początku czerwca, czwarty, odpowiednio wyposażony bolid R18 e-tron quattro będzie testowany w warunkach rzeczywistych.
„Naszym celem jest stworzenie możliwie wszechstronnej i wiarygodnej bazy danych dotyczącej użytkowania nowych opon“ – podkreśla dr Wolfgang Ullrich, szef Audi-Motorsport. „Opony są bardzo istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa.
Czekające nas przełomowe zmiany w tym względzie mają fundamentalne znaczenie. Dlatego naszemu długoletniemu partnerowi, firmie Michelin, udostępniliśmy wszystkie posiadane przez nas na ten temat dane. Korzyść z tego, w ostatecznym rozrachunku, odniosą więc wszyscy partnerzy i klienci firmy Michelin. Dziękujemy automobilklubowi ACO, osobom odpowiedzialnym w Międzynarodowej Federacji Samochodowej FIA oraz organizatorom wyścigów samochodowych serii WEC za to, że umożliwili start czwartego pojazdu marki Audi. Jest to jasny dowód ogromnego zrozumienia kwestii bezpieczeństwa sportu motorowego.“
Czwarte Audi R18 e-tron quattro wystawiono formalnie z listy Audi Sport Team Joest, ale jego załogę stanowi specjalny zespół testowy Audi Sport.Zadaniem kierowcy rezerwowego, Włocha Marca Bonanomiego, będzie całkowite skoncentrowanie się na badaniach ogumienia.