Światowa premiera nowego Chryslera 300 Sedan
Wyróżniająca się stylizacja, innowacyjność technologii, wysoka jakość wykonania i wyposażenie na równi z sedanem klasy Premium segmentu E za legendarnie korzystną cenę. To najkrótsza charakterystyka nowego Chryslera 300 MY 2011, którego światowa premiera odbyła się na tegorocznym North American International Auto Show (NAIAS) w Detroit. Wyznaczając nowy kierunek rozwoju słynnej, amerykańskiej marki, samochód ten otwiera nowy rozdział w jej bogatej historii.
„Nowy Chrysler 300 jest ikoną amerykańskiej inwencji, ale także symbolem blasku, który ulice, drogi i bulwary na świecie zyskują dzięki samochodom powstającym w Detroit.” − powiedział Olivier Francois, prezes i CEO marki Chrysler w Chrysler Group LLC − „Materiały klasy Premium, najnowocześniejsze rozwiązania łączności i komunikacji, zmodyfikowana architektura podwozia i najwyższa w tym segmencie moc napędu to wyraz nowego sposobu myślenia naszej firmy. I aby mieć pewność, iż nowy flagowiec Chryslera to synonim światowej klasy jakości i osiągów za rozsądna cenę a nie tylko blichtr amerykańskiego charakteru i stylu, przyjęliśmy za punkt odniesienia standard wykonawstwa i technicznego wyrafinowania najlepszych konstrukcji w tym segmencie.”
Nowy Chrysler 300 wyraża istotę nowej marki Chryslera: pasję tworzenia dla ludzi i ich środowiska wyrażaną przez ekspresyjny design, najnowocześniejsze rozwiązania łączności i komunikacji oraz światowej klasy jakość wykonania − w połączeniu z oszczędnością paliwa.
Synergia „Detroit Style” i światowej klasy kunsztu wykonania Mając za sobą ponad 55 lat elegancji i magnetyzującego stylu, nowy Chrysler 300 MY 2011 poszczycić się może współczesnością linii nadwozia i detalami z reguły niespotykanymi w tym segmencie pojazdów. Od przodu wzrok przyciąga siedem głęboko rzeźbionych, poziomych listew nowego grille, symbolizujących dokładność i precyzję. Ich wykończenie z matowanego chromu i nowy, skrzydlaty emblemat firmowy Chryslera tworzą unikalny kontrast z efektownie obrysowaną oprawą kraty chłodnicy. Za charakterystycznymi, wydłużonymi w poziomie kloszami o wygiętej krawędzi dolnej mieszczą się dwuświatłowe reflektory projekcyjne i światła LED do jazdy dziennej, ułożone w kształcie litery „C” − by zaakcentować nową „twarz” pojazdu.
Zachowując wyraziste proporcje poprzednika, zarys nowego Chryslera 300 wzbogacił się o bardziej wyszukane akcenty, dodające elegancji wyglądu. Potężne błotniki przednie niemal wyrastają ponad rzeźbę maski silnika niejako nawiązując do linii błotników tylnych, wznoszącej się ponad pokrywę bagażnika − by dalej spłynąć do dołu wzdłuż pionowych lamp tylnych, tworząc równie zuchwałą, co charakterystyczną sylwetkę samochodu. Ze względów aerodynamicznych pochylenie szyby czołowej wzrosło o 76 mm, a zwiększona powierzchnia okien bocznych podnosi widoczność z kabiny na otoczenie o 15 procent.
Interesującej prezencji od tyłu nadaje dyskretny spojler pokrywy bagażnika ponad nowymi skrzydłami emblematu firmowego Chryslera, rozciągającymi się pośrodku. Wzorowane na formach krystalicznych, pionowe lampy tylne świecą harmonijnym światłem LED a charakterystyczne „światłowody” przyciągają wzrok w nocy. Integrująca obie lampy w całość, chromowana listwa u progu bagażnika akcentuje prestiżową bryłę flagowego sedana na drodze. Kompozycji pasa tylnego dopełniają dwie 3,5-calowe, chromowane końcówki wydechu.
Luksusowe wnętrze, materiały klasy Premium i najwyższy w klasie komfortŁączące światową klasę z amerykańskim stylem wnętrze nowego Chryslera 300 imponuje ekspresywną elegancją, aurą wysokiej jakości materiałów, komfortowym wyposażeniem oraz precyzją montażu i wykonania. Istotne zmiany na lepsze obejmują zastosowanie materiałów miękkich w dotyku, elementów wykończenia klasy Premium, pokryć siedzeń ze skóry Nappa z podgrzewaniem i przewietrzaniem (opcja wyposażenia) oraz aplikacji z prawdziwego drewna na tablicy przyrządów, drzwiach, konsoli centralnej i kole kierownicy.
Deskę rozdzielczą i panele drzwi w emanującym luksusem Chryslerze 300 MY 2011 pokryto symulującym skórę tworzywem poliuretanowym typu cast-skin o ‘trójwymiarowym’ połyskliwym ziarnie, by spotęgować wrażenie komfortu i delikatności. Chrom błyszczący w kontraście z chromem matowanym liquid chrome wydaje się naśladować frezowane aluminium. Troskę o każdy szczegół zdradza nowy zestaw wskaźników z szafirowo-niebieskim podświetleniem dwóch dużych tarcz, zamkniętych chromowanymi pierścieniami. W barwach szafirowo-niebieskich utrzymano także oświetlenie wnętrza kabiny diodami świetlnymi LED.
Nowej konstrukcji siedzenia, zapewniające najwyższy w tej klasie pojazdów komfort podróży oparte są na konstrukcji o serpentynowym (w kształcie litery ‘S’) układzie sprężyn. W siedziskach, oparciach oraz konturach foteli przednich zastosowano specjalną piankę o zmiennej twardości. Czteropozycyjna regulacja podparcia lędźwiowego działa zarówno w pionie jak i w poziomie.
Dla zapalonych kierowców, którzy myślą o istocie rzeczy, lecz z dozą indywidualności.
Zaprojektowany niemal od nowa, Chrysler 300 MY 2011 jest najnowszą propozycją na amerykańskim rynku pojazdów segmentu E, którego udział w całym rynku samochodowym Stanów Zjednoczonych utrzymywał się od 3 lat na niezmiennym poziomie rzędu 4 procent. Biorąc pod uwagę jego niezaprzeczalne atuty − a więc elegancję, osiągi Grand Touring, najwyższy w klasie komfort siedzeń oraz precyzję i jakość wykonania dorównującą czołówce segmentu E, lecz za bardziej przystępną cenę − nowy Chrysler 300 stanowi realną perspektywę ożywienia tego segmentu.
Inspiracją dla nabywców Chryslera MY 2011 jest poczucie przemyślanej w każdym szczególe innowacyjności, pasja motoryzacyjna oraz ekspresja własnej kreatywności i osobowości − poprzez nowe przeżycia i doświadczenia. Nowy flagowiec marki Chrysler wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom, łącząc wspaniałą stylizację i pewność zachowania się na drodze z kunsztem wykonania i zastrzykiem nowoczesnych technologii, które w komplecie − pozwalają traktować jazdę samochodem jako źródło doskonałej zabawy i przyjemności.
Nowy Chrysler 300 MY 2011 oferowany jest na rynku USA w czterech odmianach modelowych: Chrysler 300, Chrysler 300 Limited, Chrysler 300C oraz Chrysler 300C AWD (z napędem 4x4). Celem zaspokojenia specyficznych potrzeb klienteli dostępne są także pakiety wyposażenia Luxury i SafetyTec.
Równać się z najlepszymi na świecie
Nadwozie Chryslera 300 charakteryzuje się konstrukcyjnym wyrafinowaniem w stopniu, wobec którego rywale europejscy, azjatyccy i północnoamerykańscy w segmencie E mogą mieć niewiele do powiedzenia.
Nowa, super-sztywna struktura nadwozia pozwala wyciszyć wnętrze w sposób porównywalny z wiodącą konkurencją segmentu. Kolejnym krokiem w tym kierunku jest zastosowanie dwóch podpodłogowych paneli kompozytowych o powierzchni przekraczającej 0,75 m2, dwuwarstwowej szyby czołowej i szyb drzwi przednich, pianki wygłuszającej w profilach zamkniętych, potrójnych uszczelek drzwiowych oraz wykładzin antyakustycznych wnęk kół.
Do istotnych elementów architektury podwozia drugiej generacji podwozia Chryslera 300 MY 2011 należy zmodyfikowana konstrukcja oraz geometria zawieszenia przedniego i tylnego, zapewniająca doskonałe własności jezdne klasy światowej. Nie ustępują one charakterystyce jezdnej typu Grand Touring luksusowych samochodów europejskiej kategorii Premium, stąd też Chrysler 300 MY 2011 zaliczać się będzie do najlepiej prowadzących się sedanów tej klasy na świecie.
Kolejną zaletą nowej architektury podwozia jest „rasowe” obniżenie wysokości zawieszenia o 4 mm w wersji Chrysler 300C AWD MY 2011, która zwiększa bezpieczeństwo prowadzenia w trudniejszych warunkach pogodowych. Chrysler 300C AWD MY 2011 osadzony jest na 19-calowych kołach z ogumieniem całorocznym P235/55R19, wypełniających nieco szczelniej (13 mm) wnęki błotnikowe.
Nowy aluminiowy silnik V-6 Pentastar o najwyższej w klasie mocy 292 KM
Wyjątkowe osiągi tak w jeździe miejskiej jak i szosowej zapewnia najnowszy silnik V-6 Pentastar o pojemności 3,6 litra, montowany seryjnie w wersjach modelowych Chrysler 300 i Chrysler 300 Limited. Zgodnie z ratingiem amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska EPA, w porównaniu z poprzednio stosowanymi jednostkami V-6, silnik ten zużywa nawet o 8 procent mniej paliwa − 13,1 l/100 km w cyklu miejskim oraz 8,7 l/100 km w cyklu pozamiejskim.
Moc 292 KM jednostki Pentastar V-6 jest w stosunku do poprzedniego silnika podstawowego o pojemności 2,7 litra wyższa o 63 %, a rozwijany moment obrotowy 354 Nm - wyższy o +36 %. W porównaniu do „starego” V-6 o pojemności 3,5 litra Pentastar V-6 ma moc większą o 42 KM (+16 %) a moment wyższy o 13,6 Nm.
Silnik 5.7 HEMI V-8 Fuel Saver: moc i oszczędność paliwa klasy światowej
Technika
Hasłem przewodnim samochodów Chrysler 300 serii „literowej” już od roku 1955 były doskonałe osiągi. Tradycji tej kłania się także Chrysler 300 MY 2011 napędzany legendarnym silnikiem 5.7 HEMI V-8 o mocy 363 KM, pozwalającej na przyspieszenie 0-100 km/h w czasie poniżej 6 sekund i zużywającej tylko 9,4 l/100 km paliwa w cyklu pozamiejskim. Innowacyjna technologia Fuel Saver umożliwia niezauważalną zmianę trybu pracy z ekonomicznego w układzie czterech cylindrów na tryb ośmiocylindrowy, gdy potrzebna jest pełna moc jednostki V-8. Tryb czterocylindrowy Fuel Saver pozwala zaoszczędzić nawet do 20 procent zużywanego przy pełnej mocy paliwa.
Najbardziej zaawansowany system napędu AWD w segmencie E
Nowy Chrysler 300C AWD MY 2011 wyposażony jest w aktywną skrzynkę rozdzielczą z odłączanym napędem osi przedniej, co pozwala obniżyć zużycie paliwa nawet o 5 procent. Żaden inny liczący się producent samochodów nie oferuje równocześnie obu tego typu rozwiązań. System napędu AWD potrafi płynnie zmieniać tryb pracy pomiędzy RWD (napęd na koła tylne) i AWD (napęd na cztery koła) bez udziału kierowcy. Gdy napęd AWD nie jest potrzebny, system automatycznie odłącza napęd osi przedniej − zachowując charakterystyczne dla napędu tylnego osiągi i własności jezdne.
Światowej klasy precyzja i jakość wykonania gwarancją trwałości i technicznej doskonałości
Decyzję o konieczności zapewnienia klienteli nowej jakości i perfekcji wykonania Chrysler wprowadził w życie już na początku prac konstrukcyjno-rozwojowych nowego sedana 300 MY 2011.
Punktem odniesienia dla nowego Chryslera 300 były najlepsze konstrukcje produkcji europejskiej, azjatyckiej i amerykańskiej w tej klasie pojazdów − szczególnie pod względem jakości materiałów, wyciszenia wnętrza i komfortu siedzeń oraz charakterystyki jezdnej. Dokonano analizy ponad 320 szczególnych cech „benchmarkowych” pojazdów − w tym także samochodów „z najwyższej półki” oferowanych po cenach nieporównywalnie wyższych niż nowy sedan serii 300.
Chrysler 300 jest jednym z pierwszych pojazdów produkcji Chrysler Group, który poddany został ewaluacji przez wewnętrzny Zespół ds. Postrzegania Jakości jeszcze na etapie projektowym. Ewaluacja odbywa się z perspektywy najbardziej wymagającego klienta, a jej celem było wprowadzenie niezbędnych korekt i ulepszeń dotyczących poziomu montażu i wykończenia, jakości powierzchni, opcji materiałowych a nawet dźwięków, wydawanych przez elementy ruchome − takie jak drzwi czy pokrywy schowków.
Poczynając od pojazdów przygotowywanych jako modele roku 2011, Chrysler Group zwiększył trwałościowe przebiegi testowe o 50 procent. Niezawodność i trwałość zespołów nowego sedana serii 300 badane były w laboratoriach badawczych Chryslera oraz na torach próbnych i drogach publicznych w różnych warunkach klimatycznych na ogólnym dystansie ponad 11 mln kilometrów.
Najnowocześniejsze rozwiązania komunikacji i łączności oraz największy w segmencie ekran dotykowy systemu infotainment
Łączność ze światem oraz wygodę i bezpieczeństwo podróży pasażerom nowego Chryslera 300 MY 2011 zapewnia system Uconnect Touch, który integruje infotainment z rozwiązaniami typu komfortowego.
Sterowana na ekranie dotykowym nawigacja i dwustrefowa klimatyzacja, dostęp do serwisów informacyjnych i cen paliw oraz możliwość personalizacji ustawień systemowych − to funkcje Uconnect Touch, dzięki którym jazda nowym 300 staje się prawdziwą przyjemnością. Odmiany modelowe Chrysler 300 i 300 Limited wyposażone są seryjnie w niezwykle łatwy w obsłudze i kontroli mobilnych urządzeń zewnętrznych system Uconnect Touch 8.4 z ekranem dotykowym o przekątnej 8,4 cala (213 mm), znakomicie ułatwiającym odczyt informacji i ustawień.
Wyposażeniem standardowym odmian modelowych Chrysler 300C i 300C AWD jest system Uconnect Touch 8.4N klasy Premium, dostępny także jako opcja dla wersji 300 Limited. System ten obejmuje jeszcze więcej funkcji komfortowych, m.in. nawigację „z najwyższej półki” Garmin zintegrowaną z serwisem SIRIUS Travel Link, który umożliwia dostęp do bieżących notowań cen na stacjach benzynowych, recenzji i repertuarów kinowych oraz informacji tematycznych czy prognoz pogody.
Ponad 70 zaawansowanych elementów bezpieczeństwa
Nowy Chrysler 300 wyposażony jest w ponad 70 systemów i elementów bezpieczeństwa, m.in. seryjny system bezkluczykowego uruchamiania pojazdu Keyless Enter-N-Go oraz system stabilizacji toru jazdy ESC wraz z pierwszymi w tym segmencie pojazdów rozwiązaniami, podwyższającymi skuteczność hamulców: Ready Alert Braking (przygotowujący hamulce do awaryjnego hamowania) i Rain Brake Support (osuszania hamulców podczas deszczu przez lekkie tarcie klocków o tarcze).
Opcją wyposażenia dla odmian modelowych 300 Limited, 300C i 300C AWD jest pakiet SafetyTec, składający się z tak innowacyjnych elementów, jak: dynamiczne doświetlenie zakrętów (AFL), dwuświatłowe reflektory ksenonowe (HID) z funkcją samopoziomowania, system ostrzegający przed najechaniem na poprzedzający pojazd (FCW) z aktywnym tempomatem (ACC), system monitoringu martwych pół widzenia (BSM) i wykrywania przeszkody na drodze cofania (RCP), asystent parkowania przodem i tyłem ParkSense, tylne lampy przeciwmgielne LED oraz lusterka zewnętrzne z repeterami kierunkowskazów i oświetleniem podłoża do wsiadania. W wersji 300 Limited pakiet ten uzupełniony jest o kodowany nadajnik zdalnego sterowania bramy posesji i garażu oraz innych urządzeń domowych HomeLink, czujnik deszczowy wycieraczek oraz „inteligentne” reflektory SmartBeam).
Stopień ochrony kierowcy i pasażerów w razie kolizji podnoszą montowane seryjnie − fotele przednie z integralnymi poduszkami bocznymi i aktywnymi zagłówkami, pełnowymiarowe boczne poduszki kurtynowe oraz poduszka kolanowa kierowcy.
System produkcji klasy światowej (WCM) w zakładzie Brampton
Dla kanadyjskiego zakładu w Brampton decyzja o rozpoczęciu produkcji nowego flagowca marki Chrysler wyznaczała kanon dorównania do klasy światowej.
Przygotowując się do produkcji Chryslera 300 MY 2011 należący do Chrysler Group LLC Brampton Assembly Plant przeszedł transformację do standardu World Class Manufacturing (WCM) − programu przywrócenia maksymalnej produktywności obowiązujący we wszystkich fabrykach koncernu. W odróżnieniu od podobnych programów wdrażanych w przeszłości, WCM stawia na zaangażowanie załogi w eliminację marnotrawstwa i strat, w tym także realizację zgłaszanych projektów usprawnień.
Podnoszeniu jakości produkcji nowych samochodów serii 300 służy również utworzone kosztem 20 mln $ nowe Centrum Metrologii w zakładzie Brampton. Ten liczący niemal 3300 m2 obiekt badawczy odgrywa istotną rolę w całym systemie wytwórczym FIATa i świadczy o ogromnej wadze, jaką Chrysler i FIAT przykłada do jakości swych produktów. Ta metoda kontroli jakości stosowana jest również w Jefferson North Assembly Plant, a Brampton należy do nielicznych kanadyjskich zakładów wytwórczych, gdzie przyjęto ją za istotny element procesów produkcji.
Centrum Metrologii zatrudnia około 30 osób, które są odpowiedzialne za pomiary i walidację geometrii nadwozi. Stosowane w Centrum Metrologii narzędzia umożliwiają weryfikację wymiarów całej metalowej struktury pojazdu z dokładnością do części milimetra, a celem tych sprawdzianów jest identyfikacja ewentualnych odchyleń wymiarowych produktów gotowych w stosunku do przyjętych procesów technologicznych.
Ekran dotykowy o przekątnej 8,4 cala wchodzący w skład centrum infotainment Uconnect Touch jest obecnie największym standardowym wyświetlaczem tego typu w segmencie pełnowymiarowych samochodów sedan klasy Premium. Centrum Uconnect Touch integruje technologie użytkowe, rozrywkowe i dostępowe zapewniając pełną łączność ze światem oraz wygodę i bezpieczeństwo podróżowania. Ekran dotykowy pozwala wyświetlać wskazania nawigacji, kontrolować ustawienia dwustrefowej klimatyzacji, sprawdzać ceny paliw via Internet oraz personalizować dostępne funkcje komfortowe. Pełna satysfakcja z jazdy nowym, flagowym sedanem Chryslera stała się nieodłącznym elementem standardu.
Chrysler 300 produkowany jest w Brampton Assembly Plant (kanadyjska prowincja Ontario), a w amerykańskich salonach sprzedaży dostępny będzie od pierwszego kwartału 2011 roku.
W Europie samochód zostanie wprowadzony do sprzedaży pod marką Lancia w IV kwartale 2011.