Światowa premiera Chevroleta Aveo sedan w Detroit
Po światowej premierze pięciodrzwiowej wersji Aveo na Salonie Motoryzacyjnym w Paryżu we wrześniu 2010 roku, Chevrolet odkrywa na północnoamerykańskim Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym zupełnie nowy model Sonic (poza Ameryką występujący pod nazwą Aveo).
Jego młodzieńczy, agresywny design połączony ze zwrotnością i łatwością prowadzenia tworzą ekonomiczny, przyjemny w prowadzeniu niewielki samochód. Zarówno cztero-, jak i pięciodrzwiowa wersja Aveo wprowadzone zostaną na rynek europejski w połowie lata 2011 roku.
Model Sonic/Aveo oferowany jest w dwóch wyrazistych wersjach nadwozia: stylowej, czterodrzwiowej wersji sedan oraz pięciodrzwiowej wersji sportowej. Każda z nich gwarantuje wiodącą w tej klasie przestronność kanapy tylnej i bagażnika.
„Zupełnie nowy Chevrolet Sonic to połączenie pasji do jazdy, z której znane są pojazdy marki Chevrolet chociażby takie, jak Corvette, z praktycznością niewielkiego samochodu”, powiedział Chris Perry, wiceprezes Chevroleta ds. marketingu.
Produkcja modelu Sonic na rynek amerykański rozpocznie się w drugim półroczu 2011 roku w zakładach General Motors Orion Assembly Center w stanie Michigan, w których modernizację, jak i wymianę narzędzi i oprzyrządowania, zainwestowano 545 milionów dolarów, a pozwoli ona na przywrócenie około 1 000 miejsc pracy na obszarach miejskich Detroit.
„Chevrolet jest jedyną firmą wytwarzającą małe samochody w Stanach Zjednoczonych,” powiedział Perry. „Wierzymy, że Sonic wniesie do tego segmentu istotny element dzięki swojej innowacyjnej stylistyce, osiągom i wartości, które zmienią sposób postrzegania przez Amerykę tego, czym może być samochód niewielkich rozmiarów.”
Postępowy design nadwozia
Pod każdym względem Sonic/Aveo w wersji sedan i pięciodrzwiowej cechują siła, stabilność i wyrafinowanie. Szerokie, nisko osadzone nadwozie oraz lepiej rozmieszczone koła gwarantują odpowiednie osiągi. Progresywne, nachylone linie nadwozia stwarzają wrażenie ruchu nawet wtedy, gdy samochód stoi.
Agresywną stylistykę takich elementów jak m.in. oświetlenie zderzaków i inspirowane motocyklami okrągłe reflektory przednie połączono z ogólnymi charakterystycznymi elementami designu – podwójnym grillem i okrągłymi światłami tylnymi – pozwalającymi na natychmiastowe rozpoznanie samochodu jako Chevroleta. Przednia krawędź maski tworzy charakterystyczną linię nad reflektorami przednimi i przechodzi w elegancki profil charakteryzujący się ciągłymi liniami nadwozia, wysoką linią progów i niską linią dachu. Lusterka boczne sprawiają wrażenie niknących w jego profilu.
Wersje sedan i pięciodrzwiowa są od siebie zdecydowanie różne. Wersja pięciodrzwiowa ma zwarty, dwubryłowy kształt o agresywnych, opadających liniach, zaś typowy dla sedana profil „notchback” wygląda bardziej ekskluzywnie i dojrzale. Na pierwszy rzut oka model pięciodrzwiowy wygląda jak trzydrzwiowy hatchback, ponieważ klamki tylnych drzwi dyskretnie umieszczono w pobliżu słupka C. W tylnej części wersji pięciodrzwiowej zastosowano niekonwencjonalne elementy wykończenia, m.in. wyraźnie zarysowane, inspirowane motocyklami światła tylne.
Detale podkreślające jakość wykonania modelu Sonic/Aveo oraz dbałość o szczegóły obejmują chromowane wykończenia grilla oraz matowoczarne wstawki w kształcie plastra miodu zastosowane we wszystkich modelach, zaś większy wybór rozmiarów kół, w tym 17-calowe koła ze stopów metali lekkich, podkreślają jego sportowy charakter.
Wnętrze pełne inspiracji
Kabina modelu Sonic uzupełnia inspirowane motocyklami nadwozie szczegółową deską rozdzielczą obejmującą okrągły, analogowy licznik obrotów osadzony w asymetrycznym wyświetlaczu LCD o dużym, cyfrowym prędkościomierzu.
Inne najważniejsze elementy wnętrza to:
- Deska rozdzielcza, dostępna w dwóch kolorach (ciemny tytan i cegła), niezauważalnie przechodzi w szyby drzwi wykonane z najwyższej jakości szkła z powłoką niskoemisyjną
- Automatyczna dźwignia skrzyni biegów w kształcie głowy kobry, lub dźwignia manualnej skrzyni biegów o chromowanym wykończeniu
- Wyloty klimatyzacji w kształcie rurek wystające z deski rozdzielczej.
Wnętrze obejmuje schowki umieszczone w konsoli centralnej i drzwiach. Aby przewozić większe przedmioty, tylną kanapę można rozłożyć na płasko. Przednie fotele kubełkowe montowane są standardowo, opcjonalnie zaś dostępne są podgrzewane fotele przednie.
Skonstruowany celem zapewnienia zwrotności, mocy i łatwości prowadzenia
Model Sonic/Aveo zapewnia zwrotność i przyjemność z prowadzenia, które są rzadko spotykane w tym segmencie. Konstruktorzy dostosowali właściwości jezdne modelu Sonic/Aveo zapewniając mu bardziej bezpośrednie „wyczucie”, jednocześnie uwzględniając różnorodne warunki panujące na drogach.
We wszystkich modelach zastosowano przednie kolumny MacPherson ze sprężynami śrubowymi i stabilizatorem oraz niezależne wielodrążkowe zawieszenie tylne z belką skrętną – obejmujące potężną belkę w kształcie litery V – z amortyzatorami gazowymi. Rozstaw kół przednich i tylnych jest identyczny i wynosi 59,4 cala (1 509 mm), co zapewnia odpowiednią stabilność i doskonałe wyważenie pojazdu.
Elektroniczny system wspomagania układu kierowniczego stosowany jest standardowo i obejmuje kompensator zużycia, który stale dopasowuje współpracę układu z kierownicą celem zapewnienia precyzyjnego kierowania pojazdem przez cały okres pracy systemu.
Konstrukcja nadwozia modelu Sonic/Aveo zaprojektowana została jako jedna z najsztywniejszych w swoim segmencie. Jej sztywność pozwoliła konstruktorom na bardziej precyzyjne dostosowanie właściwości jezdnych. Dla przykładu – wyjątkowe dla modelu Sonic/Aveo zawieszenie w formie „płaskiej ramy” gwarantuje optymalną sztywność przedniej części podwozia pojazdu. Oś tylna to zasadniczo prosta oś bez krzywizn ograniczających przestrzeń bagażową i gwarantująca niższy poziom drgań wewnętrznych, wstrząsów i hałasu.