Światowa premiera Cayenne S i Cayenne Turbo w Paryżu
Cayenne S i Cayenne Turbo – modele trzeciej serii firmy Dr. Ing. H.C. F Porsche AG - zostaną po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowane na Salonie Samochodowym w Paryżu, 28 września 2002 roku.
Cayenne S i Cayenne Turbo – modele trzeciej serii firmy Dr. Ing. H.C. F Porsche AG - zostaną po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowane na Salonie Samochodowym w Paryżu, 28 września 2002 roku. Oba samochody łączą w sobie niezwykłą dynamikę jazdy po szosach z doskonałą umiejętnością pokonywania bezdroży. Tę dotychczas niepowtarzalną kombinację w segmencie Sport Utility Vehicle udało się opracować firmie Porsche dzięki montowanemu seryjnemu stałemu napędowi na wszystkie koła - „Porsche Traction Management” (PTM), który w podstawowym trybie pracy przekazuje 62 procent mocy silnika na koła osi tylnej i 38 procent na koła osi przedniej. Za pomocą sprzęgła wielopłytkowego stosunek ten zmieniany jest w zależności od sytuacji drogowej. System PTM, który w terenie może w razie konieczności współpracować z przekładnią redukcyjną, reaguje nie tylko na zmniejszającą się przyczepność kół. Czujniki mierzą również prędkość pojazdu, przyspieszenie poprzeczne, kąt skrętu kierownicy i nacisk na pedał gazu tak, aby PTM mógł zawsze obliczyć optymalny stopień blokady i rozdzielić niezbędny moment napędowy na przednią i tylną oś.
Cayenne S, które w Polsce będzie kosztowało 73 578 Euro, jest wyposażone w silnik V8 o mocy 250 kW (340 KM). Z nową automatyczną, 6-cio biegową przekładnią Tiptronic S, Cayenne S przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 7,2 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 242 km/h. Już przy niskich prędkościach obrotowych ta jednostka napędowa o pojemności 4,5 litra osiąga wysoki moment obrotowy. Maksymalny moment obrotowy 420 Nm dostępny jest od 2.500 do 5.500 obr/min.
<strong>Wyjątkowa koncepcja wnętrza</strong>
Cayenne S charakteryzuje nie tylko nowy silnik i układ jezdny, a co za tym idzie doskonała dynamika jazdy. We wnętrzu pojazdu znalazło się wiele niepowtarzalnych akcentów stylistycznych. Stacyjka umieszczona jest, jak zawsze w samochodach Porsche, z lewej strony kierownicy, a dwa duże okrągłe zegary z centralnym wielofunkcyjnym wyświetlaczem dominują w zestawie wskaźników. Do wyposażenia seryjnego należą m.in.: alarm, komputer pokładowy, elektrycznie otwierane szyby, elektrycznie ustawiane przednie fotele oraz wiele elementów wyposażenia wykonanych ze skóry. Automatyczna klimatyzacja oraz radio z odtwarzaczem CD, podwójnym tunerem i 10 głośnikami są również oferowane w ramach wyposażenia seryjnego. Bagażnik ma pojemność 540 litrów, którą po złożeniu oparcia tylnej kanapy, dzielonej w stosunku 40 do 60, można zwiększyć do 1770 litrów. Przy pakowaniu małych przedmiotów nie trzeba otwierać klapy tylnej, lecz można wykorzystać otwieraną tylną szybę
<strong>Cayenne Turbo symbolem nowego wymiaru</strong>
Oferujące bogatsze wyposażenie Cayenne Turbo kosztuje w Polsce 120 993 Euro. Pod jego maską pracuje ośmiocylindrowy silnik osiągający przy pomocy dwóch turbosprężarek z chłodzeniem powietrza doładowującego moc 331 kW (450 KM). Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h Cayenne Turbo potrzebuje 5,6 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 266 km/h. Dynamiczny rozwój mocy oraz doskonała reakcja silnika na polecenia kierowcy są do dyspozycji w całym zakresie prędkości obrotowych. Niezwykle wysoki maksymalny moment obrotowy 620 Nm osiągany jest przy prędkościach obrotowych od 2.250 do 4.750 obr/min.
Do wyposażenia seryjnego Cayenne Turbo należy m.in., obok nowej, sześciostopniowej przekładni Tiptronic, pneumatyczne zawieszenie z automatyczną regulacją wysokości i poziomu. Zapewnia ono nie tylko większy prześwit podczas jazdy w terenie, ale także, uwzględniając obciążenie pojazdu, koryguje położenie nadwozia. Automatyczne obniżanie pojazdu wraz ze wzrostem prędkości jazdy gwarantuje przyjemność z jazdy i wysokie bezpieczeństwo aktywne. Zawieszenie pneumatyczne oferuje 116 milimetrowy zakres zmian położenia nadwozia na sześciu różnych poziomach wysokości. Cayenne Turbo wyposażone jest standardowo w nowy system tłumienia o bezstopniowej regulacji „Porsche Active Suspension Management” (PASM), oferowany w połączeniu z pneumatycznym zawieszeniem. Ta elektroniczna regulacja w sposób ciągły zmienia siłę tłumienia w zależności od stanu drogi i sposobu jazdy.
Pominąwszy elementy należące do wyposażenia technicznego, takie jak pneumatyczne zawieszenie, reflektory Bi-Xenon oraz metaliczne lakiery, wyposażenie wnętrza Cayenne Turbo znacznie przewyższa wyposażenie Cayenne S. W Turbo montowany jest seryjnie Porsche Communication Management (PCM) z modułem nawigacji, komputerem pokładowym, anteną wielokierunkową i specjalnie dostosowanym do Cayenne systemem nagłośnienia BOSE z 14 głośnikami i mocą całkowitą 350 W. W modelu tym można znaleźć także więcej elementów wykonanych ze skóry i aluminium. Do ekskluzywnego wyposażenia seryjnego należy elektrycznie regulowana i ogrzewana kierownica, elektrycznie regulowane przednie fotele z pamięcią i funkcją ogrzewania, ogrzewana tylna kanapa oraz asystent parkowania.
<strong>Produkcja Cayenne w Lipsku</strong>
Obydwa modele Cayenne produkowane są w nowym zakładzie Porsche w Lipsku, natomiast jednostki napędowe dostarczane są z macierzystego zakładu w Zuffenhausen. Firma Porsche zainwestowała w nową fabrykę, która została oficjalnie otwarta 20 sierpnia 2002 roku, prawie 128 mln Euro. Inwestycja obejmuje także nowe centrum obsługi klienta, w którym klienci Porsche z całego świata mogą odebrać swój nowy model Porsche Cayenne bezpośrednio z fabryki. Odbierający w Lipsku samochody mają możliwość zapoznania się pod okiem fachowców z możliwościami technicznymi Cayenne na odcinku testowym zbudowanym obok centrum obsługi klienta.
<strong>Źródło: Kulczyk Tradex</strong>