Supertest Ekonomii 2011 - nowe rekordy
W Warszawie głoszono oficjalne wyniki VIII Supertestu Ekonomii i rozdano nagrody najlepszym. W tym roku padały rekordy spalania. Na trasie o długości ok. 300 km, przebiegającej z Warszawy przez Puławy, Radom i z powrotem do stolicy, kierowcy walczyli o uzyskanie jak najniższego spalania w swoich autach.
Tegorocznym zwycięzcą testu w klasyfikacji generalnej został Fiat Panda 1,2 na oponach MICHELIN Energy Saver zasilany CNG. Auto to zużyło zaledwie nieco ponad 3 m3 gazu CNG na 100 km. W klasyfikacji aut napędzanych tradycyjnym paliwem zwycięzcą okazała się Skoda Octavia Greenline 1,6 TDI CR DPF 77kW/105KM, również na oponach MICHELIN Energy Saver. Auto to uzyskało wynik 1,9l/100km, spalając niecałe 6 litrów oleju napędowego na trasie całego rajdu. To oznacza, że 300 kilometrowa trasa kosztowała jedynie ok. 30 zł.
Tak niskie zużycie paliwa zależy od trzech czynników: ekonomicznego samochodu, energooszczędnych opon o zmniejszonych oporach toczenia oraz ekonomicznej jazdy. Pierwsze trzy miejsca w klasyfikacji generalnej zajęły samochody zasilane gazem CNG – wszystkie na oponach MICHELIN Energy Saver. Zwycięzcą został Wojciech Morawiec, prowadzący Fiata Pandę 1,2, który na przejechanie 100 kilometrów potrzebował niespełna 3,03 m3 metanu. Sprawia to, że koszt paliwa na przejechanie 100 kilometrów to zaledwie 7,88 zł! Efekty aliansu zasilania gazem ziemnym i innowacyjnej technologii oponiarskiej przerosły zatem wszelkie oczekiwania. „Nie ukrywamy, że wyniki tegorocznej edycji Supertestu Ekonomii zaskoczyły wszystkich, nawet samych kierowców. Znakomite rezultaty były m.in. efektem przygotowania pojazdów. Dzięki uprzejmości firmy Michelin w części pojazdów założono opony o niskich oporach toczenia, sygnowane jako 'Energy Saver' – komentuje wyniki Wojciech Morawiec, zwycięzca testu.
„Ekonomiczna jazda polega na dokładnej obserwacji drogi. W rezultacie unikamy niepotrzebnych hamowań i przyspieszeń co wpływa na płynność jazdy. Silnik naszego auta pracuje z mniejszymi obciążeniami co pozwala na niższe zużycie paliwa” – tłumaczy Piotr Kwapiszewski, zwycięzca testu w kat. paliwo tradycyjne (4. miejsce w klasyfikacji generalnej), kierowca Skody Octavii ze Szkoły Auto Skoda. „Sama ekonomiczna jazda to nie wszystko. Bez oszczędnego samochodu i opon, które gwarantują możliwie najniższe spalanie, ten rekord nie byłby możliwy. Dzięki nim wygrałem już drugi raz z rzędu, ale co ważniejsze mogłem przejechać trasę o długości 300 km taniej niż pociągiem czy autobusem.”
Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że w tegorocznej edycji Supertestu pojazdy zasilane gazem ziemnym (CNG) i olejem napędowym wykazywały się znacznie mniejszym zapotrzebowaniem na paliwo niż rok temu. Zasługą takiego stanu rzeczy w głównej mierze było zastosowanie energooszczędnych opon MICHELIN Energy Saver, w które wyposażone były samochody zajmujące 4 pierwsze miejsca w klasyfikacji generalnej Supertestu Ekonomii 2011.
Supertest Ekonomii to przedsięwzięcie zainicjowane i corocznie organizowane przez Stowarzyszenie Auto Klub Dziennikarzy Polskich, które promuje bezpieczną i ekologiczną jazdę. Nad sprawnym przebiegiem imprezy czuwali sędziowie Automobilklubu Stołecznego MAK.
W tym roku w Superteście Ekonomii startowały: Alfa Romeo MiTo 1,6 Mjtd, Fiat Doblo 1.6 Natural Power, Fiat Panda 1.2 Natural Power, Fiat 500 1,3 Mjtd, Iveco EcoDaily 3.0 Natural Power, Mercedes Benz Sprinter 1.8 NGT, Mitsubishi ASX 1.8 DiD, Opel Zafira 1.6 EcoFlex Turbo , Peugeot 308 1.6 e-HDi , Skoda Octavia GreenLine 1.6 TDI, Toyota, VW Caddy Maxi Life 2.0 EcoFuel , VW Passat 1.4 TSI EcoFuel.
Opona MICHELIN Energy Saver posiada ponad 200 homologacji na oryginalne wyposażenie europejskich osobowych. Właściwości tej gamy opon docenił także w klasyfikacji 2010 ADAC - po zsumowaniu ocen indywidualnych MICHELIN Energy Saver osiągnął najwyższy wynik wśród wszystkich testowanych opon.