Statoil Poland wprowadza arktyczne paliwo
Od 1 grudnia br. na 90 stacjach Statoil w Polsce rozpocznie się sprzedaż specjalnie przygotowanego na zimę arktycznego oleju napędowego DieselGold, z temperaturą blokady zimnego filtra (CFPP) do –40°C#. Docelowo paliwo to będzie dostępne na 103 stacjach w Polsce. W całym kraju oferowane będą także zimowe gatunki paliw: zimowy DieselGold, zimowy SupraDiesel i zimowy SupraGaz.
Arktyczny DieselGold jest oparty na oleju napędowym klasy arktycznej, dzięki czemu zapewnia najwyższą ochronę przed mrozami i zmniejsza ryzyko unieruchomienia pojazdu.
Celem Statoil Poland jest zapewnienie dostępności arktycznego DieselGold nie tylko w regionach narażonych na występowanie najniższych temperatur, ale wszędzie tam gdzie klienci oczekują ponadstandardowej jakości oraz pewności prawidłowego działania samochodów.
Dotychczas arktyczny olej napędowy był dystrybuowany w oparciu o dostępną infrastrukturę logistyczną Statoil Poland, jedynie do ograniczonej liczby stacji. Produkt ten, ze względu na unikalny skład, jak również doskonałe parametry jakościowe, nie może być mieszany ze standardowym olejem napędowym i musi być przechowywany w oddzielnym zbiorniku. Oprócz specjalnie przygotowanego produktu bazowego o parametrach arktycznych, arktyczny DieselGold jest wzbogacany pakietem dodatków Statoil, co wymaga specjalnego nadzoru w procesie transportowania i magazynowania. Uruchomienie nowego zbiornika w bazie paliw w Radzionkowie (woj. śląskie) na początku grudnia br. pomoże znacznie zoptymalizować logistykę arktycznego oleju napędowego na terenie całego kraju.
„Zmieniające się warunki klimatyczne w Polsce, jak również coraz większe doświadczenie Statoil Poland w zakresie sprzedaży produktów paliwowych o jakości arktycznej, skłoniło nas do podjęcia decyzji o lokalizacji zbiornika na terenie bazy paliwowej w Radzionkowie. Lokalizacja ta jest dla nas strategiczna, ponieważ dzięki niej będziemy w stanie zaoferować najlepszej jakości olej napędowy większej liczbie klientów.” – mówi Andrzej Magryś, prezes zarządu Statoil w Polsce.
Skład arktycznego DieselGold został skomponowany tak, aby zapewnić ekstremalne właściwości niskotemperaturowe. Dzięki obniżonej temperaturze mętnienia oraz temperaturze blokady zimnego filtra, uruchomienie pojazdu z tym paliwem będzie możliwe nawet gdy temperatura spadnie do –40°C#
„Standardowe paliwa zimowe dostępne powszechnie na rynku polskim najczęściej wzbogacane są o dodatki zwane depresatorami. Powoduje to jedynie polepszenie parametrów niskotemperaturowych tych paliw, nie dając gwarancji bezproblemowej eksploatacji samochodów w przypadku wystąpienia temperatur poniżej –20°C” – tłumaczy Krzysztof Starzec, Dyrektor Działu Zaopatrzenia i Logistyki Statoil Poland.
Paliwa płynne stosowane do napędzania pojazdów spalinowych charakteryzują się zmiennością parametrów fizykochemicznych w zależności od temperatury zewnętrznej. Warunki klimatyczne panujące zimą w Polsce, determinują czasem konieczność stosowania specjalnie przygotowanych arktycznych gatunków paliw gdyż gatunki zimowe nie zawsze sprawdzają się w ekstremalnie niskich temperaturach.
Zimą, gdy temperatury spadają znacznie poniżej zera, węglowodory parafinowe zawarte w oleju napędowym mogą się krystalizować i wydzielać małe, twarde kryształki parafin. Kryształki te powodują, że paliwo mętnieje, a temperatura, przy której występuje to zjawisko, nazywana jest temperaturą mętnienia. W wyniku dalszego obniżania temperatury, kryształki parafin mają zdolność do łączenia się w większe cząsteczki, które skutecznie blokują przepływ paliwa przez filtr oraz przewody paliwowe. Zjawisko to jest niebezpieczne, gdyż zakłóca dopływ paliwa do cylindrów, negatywnie wpływa na pracę silnika, a nawet może prowadzić do unieruchomienia samochodu. Graniczna temperatura, przy której jest jeszcze możliwy swobodny przepływ paliwa przez filtr nazywana jest temperaturą blokady zimnego filtra.
Paliwa zimowe: DieselGold, SupraDiesel, SupraGaz,
W pozostałych regionach kraju oferowany będzie zimowy DieselGold, odznaczający się polepszonymi właściwościami niskotemperaturowymi.
DieselGold to olej napędowy, wzbogacony o innowacyjny pakiet dodatków. Jego specjalny skład przyczynia się do równomiernego i całkowitego spalania paliwa. W rezultacie jednostka napędowa pracuje płynnie i wydajnie, zmniejsza się zużycie paliwa oraz emisja szkodliwych związków zawartych w spalinach. Ponadto inhibitory korozji, zawarte w DieselGold, zabezpieczają układ paliwowy przed przedwczesnym zużyciem, a dodatki anty-pienne pozwalają na szybkie tankowanie do pełna.
Pozostałe produkty paliwowe dostępne na stacjach Statoil również są przygotowane na nadchodzące mrozy. Zimowy olej napędowy SupraDiesel zapewnia bezproblemową eksploatację w typowych zimowych warunkach. Skład zimowego SupraGaz został dobrany w taki sposób, aby w trudnych warunkach atmosferycznych ilość gazu bardziej lotnego (propanu) była odpowiednio większa, dzięki czemu silnik może pracować równomiernie i wydajnie. Zimowe benzyny również posiadają zmodyfikowaną formułę, która powoduje zwiększoną prężność par oraz wyższy indeks lotności tych paliw. Parametry te wpływają na łatwość rozruchu i prawidłową eksploatację silnika w ujemnych temperaturach. Zimowa Suprema 98 wzbogacona jest ponadto dodatkiem uszlachetniającym, zwiększającym bezpieczeństwo pracy jednostki napędowej. Dodatek ten swoim działaniem sprawia, że silnik jest chroniony przed osadami, co przyczynia się do wydłużenia jego żywotności oraz zwiększenia osiągów.
STATOIL RADZI JAK PRZYGOTOWAĆ POJAZD NA ZIMĘ
Równie ważne jest, aby pamiętać o dobrym przygotowaniu samochodu do niskich temperatur. Co należy zrobić, aby samochód zawsze „odpalił”?
Samochód należy odpowiednio przygotować przed zimą, a zwłaszcza mrozami:
1. Usuń ze zbiornika i układu paliwowego zgromadzoną w nim wodę
W układzie paliwowym może zbierać się woda. W razie konieczności należy usunąć wodę z układu w specjalistycznym serwisie lub po sprawdzeniu zaleceń producenta pojazdu, poprzez dolanie specjalnego dodatku.
2. Wymień filtr paliwa
Woda może się zbierać również w filtrze paliwa. Stanowi to poważne zagrożenie funkcjonowania każdego układu paliwowego – zawsze wtedy, gdy temperatura spada poniżej 0°C. Zamarznięta woda ogranicza przepływ odpowiedniej ilości paliwa, co w konsekwencji może spowodować zakłócenia w pracy silnika, a nawet jego unieruchomienie. Aby zapobiec takim sytuacjom najlepiej jest wymienić przed zimą filtr paliwa na nowy.
3. Sprawdź stan naładowania akumulatora
Akumulator odgrywa kluczową rolę podczas uruchamiania silnika. Dobrze jest sprawdzić stopień jego zużycia w warsztacie samochodowym. Warto pamiętać, że akumulator należy wymieniać maksymalnie co 5 lat, bez względu na przebieg samochodu.
4. Tankuj zimowe paliwo
Zanim nadejdą mrozy i temperatura spadnie poniżej 0°C, należy rozpocząć stosowanie paliw zimowych. Przez cały okres panowania niskich temperatur ważne jest również kontynuowanie tankowania tego samego rodzaju zimowego paliwa. Szczególnie istotne jest to w przypadku oleju napędowego oraz autogazu (LPG). Statoil Poland oferuje paliwa dostosowane do warunków zimowych na wszystkich stacjach w kraju.
------------------
1 CFPP może różnić się w zależności od regionu i dostawy, zawiera się w przedziale od -32°C do -40°C
2 Pod warunkiem, że samochód jest prawidłowo przygotowany do zimy (nowy filtr paliwa, naładowany akumulator, brak wody w układzie paliwowym).