Sportowy Nissan dla Europy
350Z – rasowe, dwumiejsowe coupé o mocy 206 kW (280 KM) o zwartej, nowoczesnej sylwetce trafia właśnie na rynki Europy.
<strong>
350Z – rasowe, dwumiejsowe coupé o mocy 206 kW (280 KM) o zwartej, nowoczesnej sylwetce trafia właśnie na rynki Europy.
</strong>
Gwiazda Geneva Motor Show 2003 - Nissan 350Z to nie tylko reaktywacja legendy Z, najsłynniejszego japońskiego samochodu sportowego, ale również symbol nowej ery – czasu zmian i renesansu w polityce Nissana. To bezkompromisowe coupé jest wizytówką tworzonego właśnie nowego wizerunku Nissana.
Najnowszy Z, sprzedawany od pół roku w Japonii i Ameryce Północnej, jest trzecią generacją rodziny ’Z’. Wersja przeznaczona na rynek Europy została poddana jednak znaczącym modyfikacjom wynikających z konieczności dostosowania pojazdu do wyższych prędkości rozwijanych na drogach starego kontynentu, trudniejszych warunków drogowych i wyższych wymagań Europejczyków jeśli chodzi o własności jezdne samochodu.
Chociaż nazwa ’Z ‘ odwołuje się do legendarnego 240Z z 1969 roku, jednakże na ostateczną koncepcję obecnej generacji w równym stopniu miały wpływ sukcesy Nissana w imprezach sportowych.
Chodzi tu głównie o doświadczenia wyniesione z wyścigów samochodowych w zakresie aerodynamiki i sztywności konstrukcji nadwozia. Dzięki nim konstruktorom Nissana udało się stworzyć wyjątkowy pojazd.
Podstawowym założeniem twórców nowego Z było stworzenie samochodu spełniającego wymagania entuzjastów z całego świata. Dlatego zdecydowano się na zastosowanie klasycznej koncepcji układu napędowego: umieszczonego z przodu silnika napędzającego koła tylne, przy czym zespół napędowy został przesunięty maksymalnie do tyłu zgodnie z koncepcją Nissana ‘Front-Midship platform‘. Rezultatem tych wysiłków jest zwarta sylwetka nadwozia charakteryzująca się długą pokrywą komory silnika, dużym rozstawem osi i krótkimi zwisami przednim i tylnym. Rozkład mas jest optymalny, a odpowiednio skonstruowane i dostrojone podwozie zapewnia maksymalną stabilność nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach drogowych.
Ale fakt bycia Nissanem ma także inne, bardziej funkcjonalne zalety. Nadwozie typu coupé umożliwiło wygospodarowanie całkiem dużej przestrzeni bagażowej, do której wygodny dostęp uzyskuje się poprzez otwarcie tylnej pokrywy nadwozia. Pojemność bagażnika jest wystarczająca, aby pomieścić w nim dwie torby golfowe i dużą walizkę. Dodatkowo, za siedzeniem pasażera znajduje się schowek wystarczający na umieszczenie w nim nesesera.
350Z został zaprojektowany przez amerykańskie i japońskie biura projektowe Nissana. Jego proporcje zdradzają charakter rasowego samochodu sportowego, którego dynamika podkreślana jest przez umieszczone w potężnym zderzaku duże wloty powietrza chłodzące równie potężny silnik V6.
Krótką kabinę cechuje bardzo charakterystyczny, prawie trójkątny zarys dachu, którego linia bardzo szybko wznosi się, a następnie opada i otaczając niejako tylny słupek dachowy budzi skojarzenia w takim samym elementem znanym z Nissana 300 ZX. Te dwie generacje Z charakteryzuje ponadto obecność poziomego paska przebiegającego od górnej krawędzi drzwi, poprzez tylna klapę, na tył samochodu.
Tylna pokrywa nadwozia ze zintegrowanym spojlerem kończy się dość gwałtownie, akcentując dynamizm sylwetki. Na obu końcach nadwozia znajdują się masywne zderzaki.
Duże wnęki kół i sześcioramienne, 18-calowe obręcze zostały fabrycznie zaopatrzone w opony Bridgestone RE040 Potenza o wymiarach: 225/45R z przodu i 245/45R z tyłu.
W stylizacji zewnętrznej 350Z dominują łagodne łuki i odważnie zaakcentowane kąty. Smukłą sylwetkę tego całkowicie stalowego nadwozia (za wyjątkiem pokrywy komory silnika wykonanej ze stopów aluminium) tworzą delikatnie zarysowane linie kontrastujące z ostrymi geometrycznymi kształtami. Na przykład kształt przednich świateł złożonych z reflektorów projektorowych oraz ostro zarysowe tylne lampy zespolone znakomicie kontrastują z wypukłością błotników otaczających wnęki kół.
Liczne formy geometryczne stojąc w opozycji do gładkości powierzchni nadwozia akcentują dynamizm całej sylwetki: masywne klamki drzwi, smukłe prostokątne pionowe paski przednich kierunkowskazów, czy dwie pary rur wydechowych po obu stronach tyłu nadwozia.
Wnętrze w jednoznaczny sposób zdradza sportowy, wręcz emocjonalny charakter nowego Z. Tablica wskaźników wraz z umieszczonym naprzeciw kierowcy centralnie zamontowanym obrotomierzem otoczonym z jednej strony przez prędkościomierz, a z drugiej przez wskaźnik poziomu paliwa i temperatury silnika w jednoznaczny sposób przypomina kierowcy, że ma do czynienia z rasowym pojazdem sportowym. Położenie tablicy zmienia się wraz ustawieniem koła kierownicy regulowanej w dwóch płaszczyznach w zależności od preferencji kierowcy.
W centrum tablicy rozdzielczej umieszczono trzy małe wskaźniki, których płaszczyzna została zorientowana w stronę kierowcy. Wskaźniki pokazujące poziom ładowania, ciśnienie oleju i informacje komputera pokładowego stanowią oczywiste odwołanie się do tradycji rodziny Z – do rozwiązania znanego z pierwszego 240Z.
Ukształtowanie fotela kierowcy, typowo sportowe z wyraźnie wyprofilowanymi bocznymi poduszkami, zapewnia idealne przytrzymywanie ciała w czasie szybkiej jazdy.
Siedzenie pasażera zostało tak skonstruowane, aby zapewnić maksimum wygody w czasie długich podróży – jest mniej agresywnie wyprofilowane i ma bardziej szerokie oparcie.
Tym niemniej, niezależnie od komfortu swych siedzeń, dzięki mocy swego silnika i znakomitemu układowi jezdnemu, prowadzenie 350Z jest samą przyjemnością.
24-zaworowa jednostka napędowa nowego Z została oparta na znanej rodzinie widlastych silników sześciocylindrowych VQ, która nieprzerwanie, z roku na rok, od momentu prezentacji w 1994 roku, znajduje się w pierwszej dziesiątce najlepszych silników na rynku Stanów Zjednoczonych. Jej najnowsza odmiana o pojemności 3.5 dm3 przeznaczona dla 350Z osiąga obecnie moc 206kW (280KM) przy 6200 obr/min.
Wysokiej mocy towarzyszy największy w klasie potężny moment obrotowy o maksymalnej wartości 363Nm przy 4800 obr/min., nadający nowemu Z wprost niesamowitą elastyczność. Moment ten przekazywany jest na 6-biegową skrzynię biegów.
Przy projektowaniu Z wyjątkowo dużo uwagi przywiązano do szczegółów konstrukcji. Jednym z ważniejszych punktów zainteresowań konstruktorów była poprawa precyzji i szybkości zmiany biegów. Wyraźnie skrócono drążek zmiany biegów, dzięki czemu zredukowano czas potrzebny na zmianę przełożenia; skracając ruch drążka poprawiano jednocześnie precyzję prowadzenia dźwigni. Inny ważny element, szczególnie przemawiający do serca entuzjasty, to odpowiedni odgłos układu wydechowego: teraz każdemu dotknięciu pedału gazu towarzyszy głęboki pomruk specjalnie skonstruowanego wydechu.
Budowa nowego Z została oparta na nowej koncepcji konstrukcyjnej Nissana nazwanej ‘front-Midship’, odnoszącej się do położenia zespołu napędowego. W układzie tym umieszczony z przodu i napędzający koła tylne silnik, został maksymalnie przesunięty do tyłu, za przednią oś, w celu osiągnięcia optymalnego rozkładu mas. W przypadku 350Z wynosi on 53:47 (przód:tył). Aby tych proporcji nie zaburzyć, niezwykle lekki jednoczęściowy wał napędowy został wykonany z włókien węglowych.
Ale chyba najważniejszą cechą najnowszego Z jest wprost niezwykła sztywność jego nadwozia, charakterystyczna do tej pory jedynie dla konstrukcji wyczynowych. Jako, że sztywność nadwozia ma bezpośredni wpływ na własności jezdne, w konstrukcji 350Z zapożyczono rozwiązania stosowane w samochodach najlepiej przystosowanych do jazdy wyczynowej. I tak elementy zawieszenia kół są przymocowane do niezwykle sztywnych ram pośrednich, przy czym elementem wzmacniającym tylną ramę pomocniczą w kształcie litery A jest poprzeczna belka przebiegająca przez całą szerokość przestrzeni bagażowej, widoczna od zewnątrz przez szybę pokrywy bagażnika.
Belka ta wykończona w kolorze srebra i czerni z rzucającym się w oczy dużym symbolem »Z » nie tylko odpowiada za sztywność nadwozia, ale zarazem stanowi punkt mocowania siatki służącej przytrzymywaniu luźnych przedmiotów w bagażniku.
Elementem wzmacniającym strukturę przedniej ramy jest przebiegająca poprzecznie w komorze silnikowej, wypełniona poliuretanem belka łącząca górne końce kolumn przedniego zawieszenia. Elementami dodatkowo wzmacniającymi konstrukcję nadwozia są specjalne wzmocnienia i podwójna struktura płyty podłogowej nad centralnie zamontowanym zbiornikiem paliwa.
Precyzyjny układ kierowniczy, sztywne nadwozie i wielowahaczowe zawieszenie wszystkich czterech kół wykonane ze wzmocnionego stopu aluminium gwarantują wzorowe własności jezdne, znakomitą stabilność i minimalizację przechyłów na zakrętach.
Co więcej, komfort jazdy, pomimo tak bezkompromisowej konstrukcji, pozostał wysoki głównie za sprawą zastosowania specjalnych amortyzatorów charakteryzujących się zwiększoną podatnością na niewielkie nieregularności nawierzchni, dzięki czemu wstrząsy przenoszą się do wnętrza pojazdu w nieznacznym stopniu.
Za właściwe wyhamowanie tak dynamicznego pojazdu odpowiedzialne są specjalne hamulce Brembo z charakterystycznymi złotymi zaciskami widocznymi przez otwory w felgach.
W celu przystosowania nowego Z do warunków drogowych w Europie, a w szczególności do wyższych średnich prędkości jazdy, wprowadzono szereg modyfikacji. Należy do nich między innymi większa chłodnica oraz większa liczba żeber obudowy przekładni głównej. Zmieniono kształt płyty podłogowej w celu poprawy chłodzenia mechanizmu różnicowego. Zbiornik paliwa o pojemności 80 litrów zapewnia bardzo duży zasięg.
Wysokie prędkości osiągane na drogach Europy wpłynęły również na konieczność zastosowania zestawu ‘aero’ składającego się ze zmienionego wlotu powietrza, tylnego spojlera oraz dyfuzora zmniejszającego współczynnik oporu aerodynamicznego do wartości Cx=0.29 i redukującego efekt unoszenia samochodu.
Pojazdy przeznaczone na rynek Europy wyposażane są ponadto seryjnie w układ stabilizacji toru jazdy ESP (Electronic Stability Programme).
Standardem na rynek Europy są również wyczynowe hamulce Brembo, 18-calowe obręcze kół oraz dwie wersje wyposażenia. Dla entuzjastów przygotowano specjalne, 18-calowe obręcze RAYS wykonane z hartowanego stopu aluminium. Dostępne na zamówienie, są lżejsze o 4 kilogramy od standardowych obręczy. Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwają dwie czołowe oraz boczne i kurtynowe poduszki powietrzne.
Każdy Z jest wyposażony w reflektory xenonowe, alarm, ogrzewane lusterka zewnętrzne i zestaw głośnomówiący umożliwiający obsługę telefonu komórkowego bez użycia rąk.
Najlepiej wyposażone wersje 350Z otrzymały najwyższej jakości sprzęt audio w postaci 240-watowego zestawu CD firmy Bose, w skład którego wchodzi subwoofer zamontowany za siedzeniem kierowcy oraz specjalny system kompensacji dźwięku patentu Bose. W standardzie znajdują się również elektrycznie sterowane i ogrzewane fotele oraz układ utrzymywania stałej prędkości jazdy (cruise control). Ciekawa skórzana tapicerka o pomarańczowym odcieniu dostępna jest na życzenie.
Sprzedaż 350Z rozpocznie się w październiku, przy czym zamówienia przyjmowane są już od teraz.
Należy oczekiwać zunifikowanego wyposażenia w różnych krajach Europy.
<strong>Źródło: Nissan Poland</strong>