Smart na salonie w Genewie
Nowy dwuosobowy koncept nie ma dachu ani szyb bocznych, a zamiast szyby przedniej otrzymał płaską owiewkę w stylu klasycznych samolotów z napędem śmigłowym. Radość z jazdy gwarantuje dodatkowo napęd elektryczny z funkcją Boost.
smart jest pionierem w budowaniu nowoczesnych, mobilnych pojazdów elektrycznych. Od końca 2009 roku do klientów dociera już druga generacja smarta z napędem elektrycznym, czyli smart fortwo electric drive. W 18 krajach, w tym w Niemczech, Włoszech, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Francji, Szwajcarii oraz USA, Kanadzie, a także na terenie Azji, smart fortwo electric drive udowadnia swoją przydatność w życiu codziennym. Z powodu bardzo dużego popytu produkcję zwiększono już do 1,5 tysiąca pojazdów. Dzięki tym doświadczeniom smart dysponuje dziś ogromną liczbą opinii klientów, uwzględnianych teraz przy tworzeniu elektrycznego napędu smarta forspeed.
Poprawione osiągi i udoskonalony tryb ładowania pozwalają oszacować potencjał przyszłych generacji elektrycznego smarta. smart forspeed przyspiesza na przykład od 0 do 60 km/h w ciągu zaledwie 5,5 sekund i rozwija prędkość 120 km/h. W tylnej części smarta forspeed pracuje silnik elektryczny o mocy 30 kW, reagujący bezpośrednio, bez zwłoki.
Klawisz na konsoli środkowej pozwala włączyć funkcję Boost. Przez krótki czas dostępna jest wtedy moc o 5 kW wyższa - idealne rozwiązanie np. przy wyprzedzaniu. Siłę dla napędu elektrycznego dostarcza w smarcie forspeed akumulator litowo-jonowy o pojemności 16,5 kWh. Można go łatwo ładować ze zwykłego gniazdka 220 V. Urządzenie do ładowania znajduje się z tyłu, za logo smart i można je otworzyć jednym dotknięciem przełącznika push - push. Świeżo naładowany akumulator wystarcza na 135 kilometrów jazdy (NECJ). Ładowanie od 0 do 80% w trybie przyspieszonym trwa 45 minut.
Drugą, sprytną możliwość doładowywania projektanci forspeed umieścili na owiewce. Ogniwa fotowoltaiczne (słoneczne) zasilają sieć samochodu prądem z energii słonecznej, przedłużając w ten sposób czas eksploatacji smartfonu, jak np. w smart escooter.
Niekonwencjonalne nadwozie
Błyszczący biały metaliczny lakier to w przypadku smarta forspeed także nawiązanie do prezentowanych na Salonie Paryskim 2010 studiów jednośladów escooter i ebike.
Wyjątkowo ciekawy jest design przednich i tylnych lamp. Zewnętrzne pierścienie oświetla ogromna liczba diod LED, podczas gdy środek reflektora pozostawiono biały. Kierunkowskazy wyglądają jak strzały rozchodzące się na zewnątrz - jak krople na szybie kokpitu przy starcie samolotu. W przednim i tylnym zderzaku ciekawy efekt wizualny tworzą liczne otwory wlotów powietrza o strukturze plastra miodu. Jednocześnie wzór ten bardzo poszerza forspeeda optycznie, co powoduje, że nie musi on mieć kompleksów na drodze. Odpowiednio do dynamicznego wyglądu smarta forspeed zastosowano na przedniej osi ogumienie 205/35 R 18. Na napędzanej osi tylnej dobrą przyczepność zapewniają opony w rozmiarze 235/30 R 18.
Purytańsko sportowe wnętrze
Nadwozie i wnętrze smarta forspeed zaprojektowano jako formalną jedność. Widać to w wielu detalach. I tak bezpieczny szkielet kabiny pasażerskiej tridion przechodzi łagodnie od zewnątrz za pałąkami bezpieczeństwa do przodu aż do kokpitu i jako część nośna tworzy tunel środkowy. Zewnętrzne i wewnętrzne poszycie drzwi łączą się bezspoinowo, tworząc taki sam element jak podłoga i ściany boczne. Także skórzane fotele wykonano w formie jednoczęściowej, jako nowoczesną interpretację purytańsko sportowego wyposażenia. Wlot powietrza w owiewce kończy się w centralnej dyszy w konsoli środkowej i opcjonalnie może doprowadzać dodatkowe powietrze do wnętrza.
Kolorystycznie także we wnętrzu dominuje błyszcząca biel zewnętrznej powłoki lakierniczej. Podkreślają ją elementy zielone, takie jak sportowe czteropunktowe pasy bezpieczeństwa kierowcy i pasażera czy duża klamra poprzeczna pod kokpitem, spełniająca rolę półki. Wszystkie elementy obsługi, którymi kierowca się często posługuje, jak dźwignia zmiany biegów, klamki drzwi czy koło kierownicy, są wykończone brązową skórą naturalną. Nośne elementy konstrukcji, jak bezpieczny szkielet kabiny pasażerskiej tridion czy obramowania wskaźników wykonano natomiast w srebrnej platynie, a takie elementy obsługi jak przełączniki na kierownicy i dźwignia zmiany biegów z osłoną są polakierowane w kolorze srebrnym silver shadow.
Skoro samochód jest otwarty, to konsekwentnie zrezygnowano z zewnętrznych klamek drzwi - żeby je otworzyć wystarczy sięgnąć do środka. Prosty ale funkcjonalny jest też przełącznik elektrycznego hamulca pomocniczego, o wyjątkowo komfortowej obsłudze: Umieszczony na tunelu środkowym przełącznik wygląda jak samolotowa dźwignia do wsuwania podwozia. Pośrodku panela wskaźników znajduje się blok ziesięciu diod LED. Przy uruchamianiu forspeeda przeświecają one przez półprzezroczysty lakier, sygnalizując stan naładowania akumulatorów elektrycznego smarta. W stanie wyłączonym natomiast widoczny jest tylko obrys wskaźnika stanu naładowania.
Odporny na wpływy atmosferyczne dzięki pokrowcowi i powłoce
Całe wnętrze można w razie potrzeby ochronić przed deszczem i promieniowaniem słonecznym. Służy do tego pokrowiec. Można go bezproblemowo rozciągnąć nad wnętrzem i za pomocą przyszytych rzemieni przymocować do nadwozia. Umieszczony pośrodku suwak pozwala otworzyć tylko jedną połowę, jeśli np. kierowca jedzie sam.
Ale i bez tej ochrony nawet rzęsisty deszcz nie przysporzy załodze problemów. Kanały odpływowe w podłodze szybko odprowadzą wodę. Takie same kanały umieszczono też w siedziskach foteli. Wodoodporna powłoka całości wyposażenia wnętrza umożliwia radość z jazdy przy każdej pogodzie.
Centrala komunikacyjna: smartfon
Purytańsko sportowy charakter wnętrza przypomina nam konstrukcję starego samolotu. Kierowca i pasażer siedzą przed dwoma okrągłymi, podobnymi do turbin „kokpitami”. Podczas gdy kierowca ma przed oczami prędkościomierz, pasażer odpowiada za komunikację i nawigację. W jego kokpicie umieszczono smartfon. Można go obrócić w uchwycie o 90 stopni i przechylić w stronę kierowcy, aby mógł on na przykład spojrzeć na wskaźniki systemu nawigacji.
smart drive app for the iPhone tak samo jak w seryjnych modelach smarta zachwyca wszystkimi ważnymi funkcjami, potrzebnymi w czasie jazdy: telefonowanie w trybie głośnomówiącym, nawigacja z własnym smart touch oraz Car Finder, pokazujący drogę do zaparkowanego samochodu.
Nowoczesna technologia diod świetlnych przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa. Towarzyszy jej inteligentny układ sterowania: w ciągu dnia automatycznie włączają się światła do jazdy w dzień. System Citylight rozpoznaje jednak, jeśli kierowca forspeed chce zrobić dzień z nocy: czujniki ciemności kontrolują poziom światła i w razie potrzeby wysyłają sygnał automatycznego przełączenia w tryb świateł mijania.
Nowa edycja specjalna: smart fortwo nightorange
W świeżym kolorze smart zaczyna wiosnę: Nowa limitowana edycja specjalna smart fortwo nightorange łączy jaskrawą pomarańcz z elegancką czernią. Do wyboru są trzy wersje z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym i karoserią coupe lub cabrio. Auta już teraz dostępne są w salonach
Aktywny, pewny siebie i trendy mówią psycholodzy o kolorze pomarańczy. Zdecydowany, elegancki i o silnej woli, tak opisują czerń. W nowej limitowanej edycji specjalnej fortwo nightorange smart stanął więc na kołach dzięki podniecającej mieszance z elementami wielkomiejskiego szyku.
Najszybciej zauważalne cechy wyglądu zewnętrznego to ekskluzywny pomarańczowy metalizowany lakier połączony z czarnym bezpiecznym szkieletem kabiny pasażerskiej tridion i lakierowanymi na czarno obręczami z lekkiego stopu z 3 podwójnymi szprychami, na które z przodu założono opony w rozmiarze 175/55 R15, a z tyłu 195/50 R15. W oczy rzucają się też lakierowane na czarno brewki na reflektory przednie i takie same obudowy lusterek oraz umieszczone w rogach lusterek logo w kolorze pomarańczowym “nightorange”. W smarcie fortwo nightorange cabrio składany dach jest czarny.
Sportowo - elegancko prezentuje się też wnętrze, będące przedłużeniem koncepcji barwnej nadwozia. Czarne fotele z tapicerką łączącą skórę z tkaniną mają pośrodku sportowy pomarańczowy pas. Podobny zdobi też tapicerowaną dolną część deski rozdzielczej (ochrona kolan). Dodatkowo eksponują je czarne okładziny drzwi i czarna deska rozdzielcza. Ozdobne akcenty, jak obramowanie zegarów są lakierowane w kolorze czarnym perłowym. Trójramienne sportowe koło kierownicy z możliwością przełączania biegów i gałka dźwigni zmiany biegów są pokryte czarną skórą nappa. Seryjne są już w smart fortwo nightorange system audio basic (radio z RDS, wejściami AUX/USB i dwoma głośnikami) oraz dodatkowe wskaźniki (zegar w kokpicie i obrotomierz).
Nowy smart fortwo nightorange powstał na bazie passion coupé i passion cabrio. Linia wyposażeniowa passion obejmuje już między innymi automatyczny program przełączania biegów softouch, elektryczne podnośniki szyb, układ klimatyzacji z automatyczną regulacją temperatury oraz przezroczysty dach panoramiczny z roletą. Opcjonalnie dostępny jest między innymi elektryczny układ wspomagania przekładni kierowniczej, ogrzewane siedzenia, zamykany schowek pod szybą przednią oraz smart Surround Soundsystem z sześcioma głośnikami lub system audio nawigacja / multimedia z dotykowym wyświetlaczem.
W ofercie jest fortwo nightorange z silnikiem benzynowym w technologii micro hybrid drive 52 kW (71 KM), z silnikiem benzynowym z turbodoładowaniem 62 kW (84 KM) oraz z silnikiem wysokoprężnym 40 kW (54 KM) i seryjnym filtrem cząstek stałych.
Bardziej dynamiczne kształty
W wiosnę wjeżdża smart pulse z ostrzejszą linią. Dynamiczny wariant typoszeregu smart będzie jeszcze bardziej usportowiony. W jego seryjnym pakiecie sportowym bodypanel plus zmieniono bowiem kształt przedniego i tylnego zderzaka oraz progów bocznych, nadając im jeszcze bardziej wyrazistą formę. Udoskonalony smart pulse będzie dostępny u dealerów smarta od kwietnia 2011 roku. Zamawiać można go od 1 lutego.
pulse to dynamiczny smart o wyraźnie sportowym charakterze, jeszcze bardziej podkreślonym. Przyczynia się do tego bardziej kanciasta forma nowych zderzaków, seryjnie lakierowanych w kolorze panelu nadwozia. Z obręczami z lekkiego stopu z 3 podwójnymi szprychami, z szerokimi oponami w rozmiarze 175/55 R 15 (przód) i 195/50 R 15 (tył) oraz czarną obudową lusterek bocznych i czarną atrapą smart pulse w wersji fortwo coupe i cabrio pozycjonuje się wśród swoich braci całkiem jednoznacznie: jego krótka sylwetka dostarczy sportowych radości w mieście i poza nim. Idealna jest do tego najmocniejsza wersja silnika, czyli dostępny opcjonalnie silnik benzynowy z turbodoładowaniem o mocy 62 kW (84 KM).
Dynamikę demonstruje smart pulse także wewnątrz. Wyposażono go w trójramienne skórzane, sportowe koło kierownicy z dodatkowymi przełącznikami biegów, a korzystanie z nich za pomocą funkcji softip stanowi dodatkową, sportową przyjemność. Czarna tapicerka łącząca tkaninę ze skórą i perłowe czarne akcenty podkreślają dynamikę całości.
smart fortwo pulse w wersji coupe lub cabrio jest dostępny z następującymi silnikami:
- benzynowy mhd z technologią micro hybrid drive 52 kW (71 KM)
- benzynowy z turbodoładowaniem 62 kW (84 KM)
- wysokoprężny 40 kW (54 KM) z seryjnym filtrem cząstek stałych
smart personal sounds
Tego smarta fortwo warto posłuchać: Koncepcja pojazdu smart personal sounds pokazuje, że dźwięki w smart fortwo mogłyby być bardzo indywidualne. Kiedy na przykład kierowca zaciągnie hamulec pomocniczy albo włączy wycieraczki, rozległby się indywidualnie wybrany dźwięk. Dźwięki można by ściągać z internetu jak dzwonki telefonu komórkowego i instalować w smart fortwo.
Optycznie właściwie każdy smart jest dziś już inny. Jeszcze większe zindywidualizowanie tych kultowych aut można by w przyszłości osiągnąć w sferze dźwiękowej. Koncepcja smart personal sounds to indywidualna odpowiedź dźwiękowa na poszczególne działania kierowcy. Małe pliki dźwiękowe w formacie mp3 można dowolnie programować i wymieniać. Chociaż jeszcze wczoraj przy otwieraniu drzwi było słychać gitarę Doorsów, to jutro auto mogłoby powitać swojego kierowcę namiętnym krzykiem Joe Cockera. Analogicznie zindywidualizowane akustycznie mogłoby być na przykład także włączanie świateł, kierunkowskazów czy ogrzewania tylnej szyby. Łatwo sobie wyobrazić możliwość ściągania dźwięków z Internetu tak jak dzwonki telefonów komórkowych
Techniczna realizacja koncepcji: Wiele akcji kierowcy i pojazdu przesyła sygnały do wewnętrznego układu komunikacji. smart personal sounds odczytuje sygnały określonej grupy i za pomocą specjalnego oprogramowania przyporządkowuje im pliki dźwiękowe. Podczas wybranej akcji przyporządkowany jej dźwięk jest wysyłany do układu audio smart fortwo i odtwarzany przez głośniki samochodu.
Na pomysł smart personal sounds wpadli młodzi ludzie zatrudnieni w programie CAReer-Trainee, których zadaniem było opisanie i opracowanie innowacyjnego pomysłu. CAReer to program stosowany w całym koncernie Daimler dla absolwentów szkół wyższych i osób początkujących w pracy zawodowej. Przygotowuje on uczestników do późniejszych zadań i ewentualnej pracy kierowniczej.