SKODA podczas Rajdu Oldtimer Bohemia
Do tegorocznego rajdu pojazdów zabytkowych Bohemia, ŠKODA wystawiła aż sześć klasycznych samochodów. Bogatą historię czeskiej marki reprezentowały trzy fantastyczne wersje legendarnego modelu 1000 MB, który w tym roku obchodzi swoje 50. urodziny, a także Laurin & Klement 110 z 1925 roku oraz ŠKODY z lat trzydziestych – 645 i Super 3000 OHV.
To naprawdę domowy rajd dla ŠKODY, ponieważ zarówno linia startu, jak i mety znalazły się w Mlada Boleslav - mieście, gdzie znajduje się główna siedziba marki. Czeski producent wspiera to wydarzenie jako oficjalny partner, udostępniając swoje pomieszczenia i teren organizatorom i uczestnikom.
„Rajd Oldtimerów Bohemia stanowi dużą atrakcję w naszym kalendarzu imprez motoryzacyjnych” – wyjaśnia Michal Velebny, koordynator warsztatu renowacji w Muzeum ŠKODY. „Jesteśmy zachwyceni, że mogliśmy zaprezentować rodzimej publiczności sześć fantastycznych klasyków z kolekcji ŠKODY.”
Widzowie mogli zobaczyć trzy wspaniałe wersje ŠKODY 1000 MB - modelu, który w 2014 roku skończył już 50 lat. Jako pierwsza ŠKODA z tylnym napędem, silnikiem umieszczonym z tyłu i samonośnym nadwoziem, ten kompaktowy pojazd stanowi kamień milowy w 119-letniej historii firmy.
1000 MB była prawdziwym bestsellerem, łącznie wyprodukowano około 443 tys. egzemplarzy tego modelu.
Niebieska ŠKODA 1000 MB przypomina najlepiej sprzedające się wersje modelu. Ten pięknie odrestaurowany egzemplarz jest częścią kolekcji ŠKODY od 2012 roku. Większe otwory w tylnych błotnikach są charakterystyczne dla konstrukcji z 1966 roku. Jeszcze rzadszy widok stanowi dwudrzwiowa ŠKODA 1100 MBX, która również wzięła udział w Rajdzie Bohemii. Powstało zaledwie 1114 takich pojazdów pomiędzy 1967 a 1969 rokiem. Koneserzy doceniają sportową elegancję tego modelu.
Jubileuszowe trio uzupełniła ŠKODA 1000 MB Rally. Pojazd ten jest seryjną wersją modelu z 1967 roku, który 20 lat później przystosowano do rajdów długodystansowych. Auto wzięło udział m.in. w rajdach Londyn-Sydney (1993 rok) i Panama-Alaska (1997 rok).
Jednym z najrzadszych i jednocześnie najstarszych pojazdów, który uczestniczył w rajdzie, był Laurin & Klement z 1925 roku - model z pierwszej serii, który jako ostatni był produkowany pod marką Laurin & Klement.
Można go poznać dzięki emblematowi L&K. Od 1926 model ten otrzymał już logo ŠKODY, w wyniku połączenia L&K z zakładami ŠKODY w Pilźnie – największym czeskim przedsiębiorstwem przemysłowym w tamtym czasie. Pomiędzy 1925 a 1929 rokiem wyprodukowano 2985 takich pojazdów.
Pozostałe modele ŠKODY reprezentowały luksus motoryzacji lat trzydziestych ubiegłego wieku. ŠKODA 645 była produkowana w latach 1929-1934. Auto startujące w Rajdzie Bohemia pochodzi z sierpnia 1930 roku. Do napędu służy 45-konny sześciocylindrowy silnik o pojemności 2492 ccm.
Równie majestatycznie podczas rajdu prezentowała się również ŠKODA Super 3000 OHV datowana na 1939 rok. Tylko 113 takich samochodów opuściło linię produkcyjną przed II wojną światową. Sześciocylindrowy motor o pojemności 3137 ccm generuje 85 KM.
Piąta edycja Rajdu Bohemia dla samochodów zabytkowych odbyła się w dniach 5-8 czerwca. 76 historycznych pojazdów przebyło 450-kilometrową trasę widokową na terenie historycznej krainy Czech. Rajd Oldtimer Bohemia jest jedynym tego typu wydarzeniem w Republice Czeskiej, które jest organizowane pod szyldem stowarzyszenia samochodów zabytkowych FIVA („Fédération Internationale des Véhicules Ancien”).