ŠKODA AUTO zainwestuje dwa miliardy euro w elektromobilność
Podczas corocznej konferencji prasowej, zarząd ŠKODA AUTO podsumował niezwykle udany rok 2017. Zakończył się on najlepszymi wynikami w całej historii ŠKODA AUTO. Producent pobił swoje dotychczasowe rekordy finansowe: w stosunku do rekordowego roku 2016, gdy zanotowano 1 126 500 sprzedanych samochodów. W skali roku wyniki wzrosły o 6,6% do 1 200 500 dostaw. Przychody ze sprzedaży wzrosły aż o 20,8% do poziomu 16,6 miliarda euro (13,7 mld w roku 2016). Zysk operacyjny wyniósł 1,6 miliarda euro, co stanowi wzrost o 34,6% wobec wyniku uzyskanego w roku poprzednim (1,2 mld euro w roku 2016).
Marka nie zamierza zwalniać tempa, obierając kurs na dalszy rozwój. W ciągu następnych dwóch lat ŠKODA wprowadzi na rynek dziewiętnaście nowych modeli. Wśród nich, już w 2019 roku, pojawi się produkcyjna wersja modelu koncepcyjnego VISION X, który świętował swoją światową premierę na tegorocznej edycji Międzynarodowych Targów Samochodowych w Genewie.
– W minionym roku przekonaliśmy się, jak doskonale sprawdza się nasza rozbudowana i atrakcyjna gama modelowa: przy ponad 1,2 milionów dostarczonych samochodów, 2017 był najbardziej udanym rokiem w całej historii naszej firmy – mówi Dyrektor Generalny marki ŠKODA AUTO Bernhard Maier. – Z tego miejsca chciałbym podziękować wszystkim Klientom na całym świecie za okazane zaufanie i lojalność wobec naszej marki. Osiągnięty wynik motywuje nas do jeszcze bardziej wytężonej pracy. Nie tylko wprowadzimy do sprzedaży dziewiętnaście nowych modeli do końca 2020 roku, ale i ruszymy z najbardziej złożonym programem inwestycyjnym w dziejach ŠKODY. Aktywnie wprowadzając w życie Strategię 2025, przez najbliższe pięć lat zainwestujemy około dwa miliardy euro w technologie elektromobilności oraz rozwój nowych usług z zakresu mobilności.
Klaus-Dieter Schürmann, Członek Zarządu ŠKODA AUTO ds. Finansów i IT, dodaje:
– W roku finansowym 2017 po raz kolejny zwiększyliśmy liczbę dostarczonych samochodów, jeszcze pełniej wykorzystując duże moce produkcyjne naszych fabryk na całym świecie. Łącząc to z atrakcyjną gamą modelową i zoptymalizowanymi kosztami produkcji udało nam się osiągnąć jeszcze wyższy poziom rentowności. Rekordowy zysk operacyjny 1,6 miliarda euro (+34,6%) wzrósł nieproporcjonalnie do przychodów ze sprzedaży (+20,8%), co jest zasługą głównie udanej implementacji modeli typu SUV oraz optymalizacji kosztów.
Chiny niezmiennie największym rynkiem ŠKODA AUTO
W roku 2017 ŠKODA AUTO dostarczyła rekordową liczbę 1 200 500 samochodów, pobijając rekord z 2016 roku (1 126 500 dostaw) o 6,6%. Największym odbiorcą ŠKODY ponownie zostały Chiny, gdzie w zeszłym roku dostarczono 325 000 samochodów. Na kolejnych miejscach w rankingu największych rynków ŠKODY uplasowały się odpowiednio: Niemcy, Republika Czeska, Wielka Brytania, Polska, Rosja, Francja, Turcja, Włochy oraz Austria.
Firma zaliczyła bardzo dobry wstęp do roku 2018: w styczniu i lutym pobito kolejne rekordy dostaw, podnosząc wynik łączny z dwóch pierwszych miesięcy o kolejne 12,4%, do 196 600 samochodów (174 900 samochodów w roku 2017).
Produkcja elektrycznych samochodów w Mladá Boleslav już od 2020 roku
ŠKODA już teraz promuje rozwój innowacyjnych technologii napędowych wsparty największym programem inwestycyjnym w swoich dziejach. W 2019 roku rozpocznie się seryjna produkcja pierwszego w pełni elektrycznego modelu marki. W tym samym roku w fabryce w Kvasinach rozpocznie się produkcja modelu SUPERB PHEV, pierwszej hybrydy ŠKODY typu plug-in. Od roku 2019 ŠKODA AUTO będzie wytwarzała w Mladá Boleslav komponenty elektrycznych układów napędowych na potrzeby także innych marek Grupy Volkswagen. Wersja produkcyjna studium ŠKODA VISION E, w pełni elektrycznego modelu powstałego na innowacyjnej platformie MEB, zacznie być wytwarzana w tym miejscu w roku 2020. Do tego samego roku ŠKODA zamierza zaprezentować w sumie aż dziewiętnaście nowych modeli. Wśród nich, już w przyszłym roku, pojawi się produkcyjna wersja studium miejskiego crossovera VISION X, zaprezentowanego na tegorocznej edycji Międzynarodowych Targów Samochodowych w Genewie. Do roku 2025 gama marki będzie liczyła dziesięć modeli o zelektryfikowanym napędzie.
Jasna strategia wyznaczona do roku 2025
ŠKODA AUTO określiła swój długofalowy kierunek rozwoju odpowiadający na przyszłe wyzwania związane z przemianą przemysłu motoryzacyjnego, w szczególności trendy elektromobilności, autonomicznego prowadzenia i wymiany danych, w swojej Strategii 2025. Plan ŠKODY zakłada digitalizację swoich produktów i procesów, ofensywę na nowych rynkach i rozwój tradycyjnego modelu biznesowego, poszerzając go o ofertę usług mobilności. W ramach Strategii 2025 ŠKODA AUTO pracuje także intensywnie nad dalszą globalizacją: w tej chwili jest obecna na 102 rynkach całego świata i chce poszerzyć swój zasięg do 120 krajów. W tym roku produkty ŠKODY zadebiutują w Singapurze, trwają już przygotowania do przyszłorocznego debiutu marki w Republice Południowej Afryki.