Skoda Ahoj!
SKODA Ahoj! to niezwykle ciekawy pojazd koncepcyjny, który nigdy nie doczekał się produkcji seryjnej. Bez wątpienia był jednym z najoryginalniejszych współczesnych pojazdów koncepcyjnych marki.
Od wielu lat inżynierowie ŠKODY tworzą dziesiątki ciekawych prototypów. Niektóre z nich są podstawą do rozpoczęcia produkcji seryjnej, inne nie. O ile konstrukcje poprzedzające bezpośrednio modele seryjne takie jak Popular, 440, 1000MB, 105-130 czy Favorit, są powszechnie znane, o tyle informacje na temat ŠKODY Ahoj! nie zostały szeroko rozpowszechnione.
Projekt ŠKODA Ahoj! powstał w latach 2001-2002 pod kierownictwem ówczesnego głównego projektanta marki, Thomasa Ingenlatha. Nadwozie wsparto na płycie podłogowej Fabii pierwszej generacji. Z założenia ŠKODA Ahoj! miała być pojazdem dla młodych ludzi, idealnym towarzyszem spędzania wolnego czasu. Rozważano odmianę typowo miejską i "off-roadową", która świetnie miała radzić sobie również podczas terenowej jazdy po bezdrożach.
Wiele rozwiązań, które zastosowano w projekcie może zaskoczyć i dziś - modularna tablica przyrządów mieszcząca w sobie niemałą ilość sprzętu turystycznego, sposoby dostępu do przestrzeni bagażowej i możliwości jej kształtowania, czy wreszcie wymienne całe panele nadwozia, umożliwiające łatwą i tanią budowę wersji pochodnych.
Błękitną makietę pojazdu zaprezentowano publicznie w kilku miejscach, w sezonie 2002. Do dziś zachowano sporo dokumentów związanych z projektem Ahoj!