Seat realizuje ekologiczny projekt Cenit VERDE
Projekt Cenit VERDE, którego realizacją kieruje SEAT został dziś nagrodzony przez czasopismo Capital. Członkowie jury docenili wkład Cenit VERDE w ochronę środowiska wynikający z prowadzonych w ramach projektu badań nad możliwościami produkcji i wprowadzenia na hiszpański rynek pojazdów przyjaznych dla środowiska, w tym głównie samochodów z napędem hybrydowym i elektrycznym.
Nagrody Capital Madrid są przyznawane dziesięciu najlepszym inicjatywom, projektom lub firmom, które w istotnym zakresie przyczyniają się do utrzymania i podwyższania standardu i jakości życia w Madrycie w taki aspektach, jak zdrowie i dobrostan mieszkańców, kultura i sport oraz ochrona środowiska. Projekt Cenit VERDE został nagrodzony w ostatniej z wymienionych kategorii, ponieważ dzięki niemu Madryt ma rozwijać się w sposób bardziej zrównoważony ekologicznie.
Ramón Paredes, Wiceprezes ds. Relacji z Administracją Państwową i Instytucjami reprezentujący firmę SEAT i Grupę VW w Hiszpanii, odebrał nagrodę w imieniu firm i uczelni uczestniczących w projekcie. Paredes podziękował za „wyraz uznania dla zaangażowania SEAT-a oraz pozostałych firm i współpracujących z nimi uczelni w działania na rzecz mobilności zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju”. Dodał też, że „projekt Cenit VERDE to wyjątkowy przykład skuteczności partnerstwa publiczno-prywatnego jako sposobu na realizację jednego z najambitniejszych zadań, przed którymi stoi kraj, czyli opracowania pojazdu przyjaznego dla środowiska”. Uroczystości wręczenia nagród przewodniczyła Ana Botela, drugi zastępca burmistrza i delegatka ds. ochrony środowiska w madryckim ratuszu.
Celem projektu VERDE zainicjowanego pod koniec 2009 roku jest prowadzenie badań i generowanie know-how niezbędnej do promowania ekologicznych pojazdów. Projektem, którego realizację przedłużono do 2012 roku kieruje Centrum Techniczne SEAT-a. Uczestniczy w nim także 16 innych firm z takich sektorów, jak produkcja samochodów, infrastruktura, elektronika i energetyka (m. in. Cegasa, Siemens, Lear, Cobra, Ficosa, Endesa i Iberdrola) oraz 13 wyższych uczelni i ośrodków badawczych.
Budżet projektu VERDE wynosi 34 miliony euro. Projekt jest częściowo finansowany przez hiszpańskie Ministerstwo Nauki i Innowacji w ramach jednego z programów Narodowych Strategicznych Konsorcjów Techniczno-Badawczych (hiszp.: CENIT). Za obsługę administracyjną projektu oraz koordynację techniczną i naukową odpowiada Centrum Technologiczne Fundacji CTM.
Zaangażowanie w ochronę środowiska
SEAT aktywnie udziela się we wszystkich dziedzinach, dla których wspólnym mianownikiem jest dziś „elektryczna mobilność”, począwszy od mikrohybryd z serii Ecomotive (w 2010 roku SEAT był liderem hiszpańskiego rynku pod względem sprzedaży samochodów emitujących CO2 w ilości poniżej 130 g/km) aż do stuprocentowo elektrycznych samochodów i hybryd ładowanych z domowego gniazdka elektrycznego. Wynikiem prowadzonych badań był zaprezentowany na ostatnim Salonie Motoryzacyjnym w Genewie SEAT IBx – prototyp samochodu z napędem hybrydowym, którego akumulatory można ładować z domowej sieci elektrycznej. Na Salonie Motoryzacyjnym w Paryżu SEAT pokazał model IBE – w pełni elektryczny pojazd uznany za najlepszy elektryczny samochód koncepcyjny.
O zaangażowaniu SEAT-a w ochronę środowiska świadczą nie tylko parametry pojazdów tej marki, ale także rozwiązania stosowane w procesie produkcji. Na przykład przez ostatnie kilka miesięcy firma wdrażała pierwszy etap projektu SEAT al Sol („SEAT w słońcu”). Zgodnie z jego założeniami, zakłady w Martorell będą dysponować jednym z największych zespołów ogniw fotowoltaicznych w branży motoryzacyjnej o mocy ponad 10 MW. Ponadto firma wkrótce uruchomi dwie linie kolejowe łączące fabrykę w Martorell z barcelońską Zona Franca i portem, eliminując z dróg około 57 000 kursów wielotonowych pojazdów ciężarowych rocznie. Tylko dzięki projektowi SEAT al Sol i wspomnianemu połączeniu kolejowemu emisja CO2 zmniejszy się o około 9000 ton rocznie.