SEAT IBIZA - Pełna emocji
Goście stoiska SEAT-a w Paryżu mogą również podziwiać najnowszą generację najbardziej charyzmatycznego modelu hiszpańskiej marki – Ibizy – bestsellera SEAT-a od czasu wprowadzenia na rynek pierwszego modelu.
Goście stoiska SEAT-a w Paryżu mogą również podziwiać najnowszą generację najbardziej charyzmatycznego modelu hiszpańskiej marki – Ibizy – bestsellera SEAT-a od czasu wprowadzenia na rynek pierwszego modelu.
Ibiza jest najlepszym dowodem na sportowe zacięcie SEAT-a. Model ten nosi cechy całej rodziny SEAT-a, wprowadzone najpierw w Arosie, lecz jednocześnie jej wzornictwo czerpie inspirację z mistrzowskich linii samochodów koncepcyjnych Salsa i Tango. Jej wyrazista osobowość i sportowy wygląd czynią ten pojazd niezwykle atrakcyjną propozycją, idealnie harmonizującą z firmowym hasłem „SEAT auto emoción”.
Wzornictwo – coś z Salsy
Artystyczne rozwiązania przyjęte w samochodzie koncepcyjnym Salsa mają wiele wspólnego z wizerunkiem nowego SEAT-a Ibiza. Muskularne kształty błotników, poszerzony wlot powietrza do chłodnicy oraz pełne ekspresji, podkreślone, podwójne reflektory schowane pod przeźroczystymi osłonami poliwęglanowymi to chyba najbardziej rzucające się w oczy detale.
Sylwetka tego auta również czerpie swój wyrazisty, mocno klinowaty profil, zwiększony rozstaw kół i kompaktowe proporcje z Salsy, choć jego sylwetka kryje zwiększenie ogólnych wymiarów pojazdu. Jest on o 77 mm dłuższy, 58 mm szerszy i 19 mm wyższy od poprzedniego modelu, choć od tyłu nadwozie zdaje się być większe i wizualnie niższe dzięki odpowiedniej stylistyce lamp zespolonych.
Korzyści wynikające ze zwiększenia wymiarów zewnętrznych dają się odczuć wewnątrz pojazdu. Większa szerokość, wysokość i więcej miejsca na nogi powodują, że wnętrze pojazdu jest wygodniejsze dla pasażerów. Wyrazem tego jest nowy „wskaźnik wygody” – odległość od pedałów do tylnego zagłówka, która została zwiększona o 56 mm.
Zarówno kierowca, jak i pasażer z przodu wygodnie siedzą w profilowanych fotelach z regulowanym pochyleniem oparcia i wysokości siedziska, natomiast w wersji trzydrzwiowej fotel pasażera posiada funkcję Access Plus, zapewniającą łatwiejszy dostęp do tylnych siedzeń.
Tylna kanapa jest przeznaczona dla trzech pasażerów oraz składa się asymetrycznie, co pozwala zwiększyć przestrzeń ładunkową bagażnika, który – mając pojemność 267 litrów – jest większy niż w poprzednim modelu o 17 litrów. I to mimo wyposażenia samochodu w pełnowymiarowe koło zapasowe, zamiast dojazdowego, jak poprzednim modelu.
DSR (Dynamic Steering Response)
Innowacyjna koncepcja „zwinnego nadwozia” (Agile Chassis Concept) została opracowana w Centrum Technicznym SEAT-a. Charakteryzuje ją staranny dobór parametrów zawieszenia, z zastosowaniem sztywniejszych amortyzatorów i elastyczniejszych sprężyn ze sprężystymi łącznikami, opon o mniejszym kącie zniosu oraz inteligentnego programu, który moduluje wspomaganie układu kierowniczego odpowiednio do występujących w nim sił i prędkości pojazdu. W efekcie uzyskano bardziej precyzyjne prowadzenie pojazdu, lepsze reagowanie na polecenia kierowcy i pewność zachowań układu kierowniczego we wszystkich sytuacjach. Wprowadzone usprawnienia określono mianem dynamicznego reagowania układu kierowniczego (Dynamic Steering Response – DSR).
Nowy elektrohydrauliczny mechanizm układu kierowniczego Ibizy jest wyposażony w pompę elektryczną o zmiennym natężeniu wypływu, której ciśnienie robocze jest inne podczas powolnych manewrów niż podczas szybkich skrętów lub korygowania toru jazdy przy większych prędkościach. Czujniki mierzą prędkość obracania koła kierownicy i dopasowuje ją do informacji o prędkości poruszania się pojazdu za pomocą samochodowej sieci danych CAN-Bus. DSR dobiera różne charakterystyki pracy zależnie od warunków jazdy, rodzaju manewru i prędkości jazdy.
Ibiza jest wyposażona w systemy ABS, TCS i ESP. Wszystkie wersje Sport i Signo są oferowane z układem ABS najnowszej generacji, natomiast system TCS stanowi wyposażenie dodatkowe dla wszystkich wersji, poza wersją 1.9 TDi 130 KM, w której jest oferowany w standardzie. System ESP może być zainstalowany we wszystkich wersjach wyposażonych w silniki od 75 KM wzwyż. Opcja ta obejmuje również awaryjne wspomaganie układu hamulcowego EBA (Emergency Brake Assistance), regulujące nacisk wywierany na pedał hamulca, optymalizując w ten sposób odległość hamowania i zachowanie się pojazdu w nagłej sytuacji.
Najsilniejszy diesel w segmencie
W nowej Ibizie zastosowano kolejne istotne rozwiązanie, oferując ten samochód w wersji z silnikiem 1.9 TDi o mocy 130 KM (96 kW) – najsilniejszym dieslem w całym segmencie. Jest to również pierwsza wersja tego modelu. wyposażona w sześciobiegową skrzynię biegów. Gamę silników wysokoprężnych uzupełniają 1.9 SDi o mocy 64 KM (47 kW) i 1.9 Tdi 100 KM (74 kW).
Oferta obejmuje również 3 silniki benzynowe: 1.2 12V o mocy 64 KM (47 kW) oraz dwie jednostki o pojemności 1,4 litra – 75 KM (55 kW) – oferowany z przekładnią ręczną lub automatyczną – lub 100 KM (74 kW).
Szeroka oferta – 14 wersji do wyboru
Ibiza sprzedawana jest w trzy- i pięciodrzwiowej wersji nadwozia oraz w trzech standardach wykończenia i wyposażenia: Stella, Sport i Signo. Standard wyposażenia jest bogaty we wszystkich wersjach.
Stella. Podstawowe modele Stella wyposażone są w opony 185/60 na 140-calowych felgach, tylny spojler w kolorze nadwozia, antywłamaniową antenę dachową, elektrohydrauliczny układ kierowniczy ze wspomaganiem, zdalnie sterowany zamek centralny, elektryczne przednie szyby z funkcją anti-trap, kierownicę z regulacją wysokości i odległości, dwie poduszki powietrzne z przodu, radioodtwarzacz z czterema głośnikami, dzieloną tylną kanapę, z dwoma zagłówkami, przednie pasy bezpieczeństwa z napinaczami pirotechnicznymi, fotele przednie z regulowaną wysokością siedziska, oraz w wersji trzydrzwiowej fotel pasażera z funkcją Access Plus (pozwalającą przesunąć fotel do przodu, aby ułatwić wsiadanie do tyłu).
Sport. Poza wyposażeniem wersji Stella, wersja Sport obejmuje elektrycznie ustawiane i ogrzewane lusterka drzwiowe, lampy przeciwmgielne, podwójne reflektory, komputer pokładowy, 15-calowe felgi aluminiowe, ABS, TCS w wersji z silnikiem TDi 130 KM, przednie i tylne fotele sportowe, oraz kierownicę, i gałkę dźwigni zmiany biegów i hamulca ręcznego pokryte skórą.
Signo. Poza wyposażeniem wersji Stella, luksusowa wersja Signo oferuje elektrycznie ustawiane i ogrzewane lusterka drzwiowe w kolorze nadwozia, lampy przeciwmgielne, podwójne reflektory, boczne poduszki powietrzne, alarm wolumetryczny, elektrycznie podnoszone tylne szyby z funkcją anti-trap (w wersji pięciodrzwiowej), ABS, klimatyzację, komputer pokładowy oraz radio z odtwarzaczem CD i ośmioma głośnikami.
Lista wyposażenia dodatkowego obejmuje półautomatyczną lub automatyczną klimatyzację, reflektory ksenonowe, system nawigacji, poduszki boczne, radio z odtwarzaczem CD i ośmioma głośnikami, zestaw montażowy do telefonu komórkowego, wycieraczki z detektorem deszczu, 14, 15 lub 16-calowe felgi aluminiowe, alarm wolumetryczny, podgrzewane przednie fotele, skórzane fotele sportowe, ABS, TCS, ESP (wyłącznie w wersjach wyposażonych w silniki od 75 KM wzwyż), elektryczny szyberdach oraz układ cruise control.
<strong>Źródło: Iberia Motor Company S.A.</strong>