SEAT Ibiza 1.4 TDi
SEAT prezentuje młodszego brata modelu 1.9 TDi - 75 konną wersję 1.4 TDI która będzie najbardziej oszczędną Ibizą wszechczasów
<strong>SEAT prezentuje młodszego brata modelu 1.9 TDi - 75 konną wersję 1.4 TDI która będzie najbardziej oszczędną Ibizą wszechczasów</strong>
Większy wybór silników Diesla
Wraz z pojawieniem się silnika 1.4 TDi o mocy 75 KM SEAT poszerzył ofertę silników Diesla dostępnych w rodzinie popularnych modeli Ibiza. Nowy trzycylindrowy silnik ZS z pompowtryskiwaczami i turbodoładowaniem plasuje się pomiędzy 64-konnym dieslem 1.9 SDi a rozwijającym moc 100 KM silnikiem 1.9 TDi. Nowy silnik jest sprzedawany w Hiszpanii wyłącznie w modelach Ibiza Stella.
Efektem wprowadzenia nowego silnika jest najbardziej oszczędna odmiana Ibizy, spalająca zaledwie 4,5 l oleju napędowego na 100 kilometrów. Co więcej - samochód z tym silnikiem nadal ma bardzo dobre osiągi. 75 koni mechanicznych pozwala uzyskać prędkość maksymalną 170 km/h, a czas przyspieszania od 0 do 100 km/h wynosi niespełna 14 sekund.
Obecnie klient kupujący Ibizę ma do wyboru cztery silniki Diesla: 1.9 SDi o mocy 64 KM (47 kW), nowy silnik 1.4 TDi (75KM/55kW), 1.9 TDi (100 KM/74 kW) i wreszcie najmocniejszy - 1.9 TDi (130 KM / 96 kW).
Młodszy brat silnika 1.9 TDi
Trzycylindrowy model TDi o pojemności skokowej 1,4 litra opracowano na podstawie cenionego, znanego z samochodów SEAT, czterocylindrowego, rzędowego, 1,9-litrowego silnika TDi. Po odjęciu jednego cylindra pojemność skokowa silnika spadła do 1422 cm3, ale każdy z cylindrów nadal jest wyposażony w niezależny pompowtryskiwacz. Efektem pracy konstruktorów jest lżejszy, bardziej zwarty silnik, mogący poszczycić się doskonałymi osiągami i bardzo małym zużyciem paliwa.
Silnika pracuje płynniej także dzięki wprowadzeniu wałka wyrównoważającego, który wiruje w kierunku przeciwnym niż wał korbowy i likwiduje drgania, zawsze pojawiające się w silniku o nieparzystej liczbie cylindrów.
Moc maksymalną 75 KM (55 kW) silnik osiąga przy 4000 obr/min, a maksymalny moment obrotowy, wynoszący 195 Nm, jest dostępny już przy 2200 obr/min, co gwarantuje bardzo dobre przyspieszenie na najwyższym biegu. Ibiza 1.4 TDi jadąca na piątym biegu potrzebuje tylko 13,3 sekundy, aby zwiększyć prędkość od 60 do 100 km/h, a więc znacznie mniej niż model z 64-konnym silnikiem 1,9 SDi, któremu zabiera to 20 sekund. Napęd jest przenoszony na koła przednie za pośrednictwem pięciobiegowej manualnej skrzyni biegów.
Najoszczędniejsza z Ibiz
Dzięki prędkości maksymalnej 172 km/h i czasowi przyspieszenia od 0 do 100 km/h wynoszącemu 13,9 sekundy Ibiza 1.4 TDi dorównuje samochodom z silnikami benzynowymi o podobnej mocy, a wiele z nich nawet przewyższa. Naprawdę jednak nie do pokonania jest pod względem oszczędności zużycia paliwa.
Przeciętnie Ibiza 1.4 TDi zużywa zaledwie 4,5 litra oleju napędowego na 100 km. Co więcej, podczas jazdy poza miastem wielkość ta spada o kolejne pół litra, do 4l/100 km. Zważywszy to, że olej napędowy jest tańszy od benzyny, oszczędności są naprawdę spore.
Zwinne, sportowe podwozie
Podobnie jak inne auta z tej rodziny, także model 1.4 TDi posiada sportowe podwozie. Inżynierowie SEATA wytrwale dążyli do tego, by Ibiza była możliwie najbardziej dynamicznym autem, szybko reagującym na decyzje kierowcy. W tym celu przekonstruowano i zmieniono kilka elementów podwozia - przede wszystkim układ kierowniczy, opony, tulejki zawieszenia, sprężyny śrubowe i amortyzatory. Modernizacja układu kierowniczego i staranny dobór opon poprawiły zachowanie się samochodu podczas jazdy na wprost i zmniejszyły jego podsterowność, a zmiany wprowadzone do konstrukcji tulejek tylnego zawieszenia zredukowały oddziaływanie sił poprzecznych na podwozie. Stosunkowo miękkie sprężyny i sztywniejsze amortyzatory w połączeniu z niskoprofilowymi oponami sprawiają, że samochód świetnie trzyma się drogi, kierowca doskonale "czuje auto", a równocześnie pasażerowie Ibizy mają zapewniony wyśmienity komfort.
Na tle konkurentów Ibiza wyróżnia się "zwinnym podwoziem", po angielsku zwanym "Agile Chassis", będącym realizacją nowatorskiej, pomysłowej koncepcji powstałej w Martorell Technical Centre - centrum technicznym Seata. Przewiduje ona połączenie w jednej konstrukcji starannie dobranych parametrów zawieszenia, punktów mocowania zawiaszenia na ´silentblokach´, opon o dużej przyczepności i inteligentnego programu komputerowego, zmieniającego siłę wspomagania układu kierowniczego w zależności od szybkości jazdy i prędkości obracania kierownicy. W rezultacie auto lepiej trzyma się drogi, daje się pewniej prowadzić, jego układ kierowniczy jest ´szybszy´, a kierowca lepiej "czuje" auto i drogę.
Kolejną innowacją w konstrukcji przedniego zawieszenia jest przyłączenie stabilizatora przechyłów bezpośrednio do amortyzatorów. Dzięki takiemu rozwiązaniu wszelkie przemieszczenia pionowe są praktycznie niezauważalne, sam zaś stabilizator jest cieńszy, a zarazem skuteczniejszy.
Kolejnym elementem podnoszącym sprawność podwozia jest "wahadłowe" zawieszenie układu przeniesienia napędu. Rozwiązanie to sprawia, że poprzecznie ustawiony zespół silnika i skrzyni biegów jest odizolowany od dolnej ramy pomocniczej, dzięki czemu siły bezwładności towarzyszące przyspieszaniu i hamowaniu nie są przenoszone na zawieszenie.
Elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy
Elektrohydrauliczna przekładnia kierownicza jest wyposażona w elektryczną pompę o zmiennej wydajności, współpracującą z czujnikiem prędkości i zmniejszającą siłę wspomagania wraz ze wzrostem szybkości jazdy. Ten dynamiczny układ kierowniczy jest integralnym elementem koncepcji "Agile Chassis", w wielkim stopniu decydującym o sportowym charakterze nowej Ibizy.
Czujnik, współpracujący z modułem sterującym znajdującym się na pompie, mierzy szybkość obracania kierownicy, a CAN-Bus (samochodowa sieć danych) kontroluje prędkość jazdy. Program komputerowy dokonuje wyboru odpowiedniej charakterystyki pracy układu kierowniczego, uzależnionej od warunków jazdy, szybkości obracania kierownicy i prędkości samochodu. Oprócz tego dysponuje on funkcją bezpieczeństwa, gwarantującą minimalną siłę wspomagania na wypadek braku któregokolwiek z sygnałów.
Nowy system działa niezależnie od silnika, a tym samym nie pobiera z niego mocy, sam zaś zużywa nawet do 20 razy mniej energii niż konwencjonalne układy wspomagania.
Dostępny tylko w wersji Stella
W Hiszpanii Ibiza z 75-konnym silnikiem 1.4 TDi jest dostępna tylko w wersji Stella.
W skład standardowego wyposażenia zewnętrznego wchodzą barwione szyby, tylny spoiler w barwie nadwozia, trzecie światło ´stop´ w spoilerze, regulowane lusterka boczne, antykradzieżowa antena dachowa typu ´żądło´, regulowane reflektory przednie oraz opony 185/160 na 14-calowych stalowych obręczach.
Wyposażenie wnętrza to kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach, szyby przednie sterowane elektrycznie, z systemem zabezpieczenia przed przytrzaśnięciem i funkcją "one touch" (impulsowe otwieranie szyb), radioodtwarzacz z czterema głośnikami i sterownikiem odtwarzacza CD, fotele przednie o regulowanej wysokości, oraz dzielona tylna kanapa, standardowo wyposażona w regulowane zagłówki. W wersjach trzydrzwiowych fotel pasażera obok kierowcy posiada mechanizm Access Plus, zapewniający łatwy dostęp do tylnych siedzeń.
Do standardowego wyposażenia należy także zdalnie sterowany zamek centralny, elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego i filtr przeciwpyłkowy. Bezpieczeństwo zapewniają standardowo montowane przednie poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, przednie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami, tylne pasy bezpieczeństwa oraz immobilizer z systemem szyfrującym Criptocode.
Wszyscy pragnący nadać swej Ibizie 1.4 TDi bardziej osobisty charakter mogą zakupić wyposażenie dodatkowe takie jak elektrycznie regulowane i ogrzewane lusterka boczne, elektrycznie otwierany dach z zabezpieczeniem przed przytrzaśnięciem, przednie światła przeciwmgielne, sterowane elektrycznie tylne szyby z zabezpieczeniem przed przytrzaśnięciem (wersje 5-drzwiowe), radio z odtwarzaczem CD i ośmioma głośnikami, automatyczny zmieniacz płyt CD, instalacja telefoniczna, półautomatyczna klimatyzacja, boczne poduszki powietrzne, wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, ABC, TCS (z wyłącznikiem), ABS, TCS i ESP, alarm, system wycieraczek z czujnikiem deszczu i obręcze kół ze stopu lekkiego.
<strong>Źródło: Iberia Motor Company</strong>